22.11.2021

Щодо внесення змін до нормативно-правових актів

Лист від 20.10.2021 № 95829/103118-32-21/8.3.1

Міністерством юстиції в межах компетенції розглянуто лист Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 20 вересня 2021 р. № 29024/06.4-27/21, зареєстрований в Мін’юсті 21 вересня 2021 р. за № 103118-32-21, щодо внесення змін до нормативно-правових актів та повідомляється.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями статті 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» (далі – Закон) для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Військово-цивільні адміністрації – це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об’єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення, зокрема, нормалізації життєдіяльності населення.

Стаття 3 Закону регламентує організацію військово-цивільних адміністрацій. Так, військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.

При цьому, у разі утворення військово-цивільної адміністрації населених пунктів повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації.

Повноваження виконавчих органів зазначених рад, апаратів цих рад та їх виконавчих комітетів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у таких органах та апаратах, припиняються з дня, наступного за днем прийняття рішення зазначеним керівником військово-цивільної адміністрації населених пунктів про можливість цієї військово-цивільної адміністрації здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Військово-цивільні адміністрації населених пунктів здійснюють делеговані повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законами України (частина друга статті 4 Закону).

Так, підпунктом 5 пункту «б» частини першої статті 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема із вчинення нотаріальних дій з питань, віднесених законом до їх відання.

Перелік нотаріальних дій, що вчиняються посадовими особами органів місцевого самоврядування, визначено статтею 37 Закону України «Про нотаріат» (далі – Закон 1).

Разом з цим відповідно до правових норм статті 245 Цивільного кодексу України та статті 40 Закону 1 посадові особи органів місцевого самоврядування посвідчують довіреності, що прирівнюються до нотаріально посвідчених.

Варто зауважити, що Порядок посвідчення заповітів і довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 1994 р. № 419, та Порядок вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затверджений наказом Міністерства юстиції України 11.11.2011 № 3306/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2011 р. за № 1298/20036, це підзаконні нормативно-правові акти, які встановлюють механізм реалізації посадовими особами органів місцевого самоврядування делегованих повноважень та регламентують правові механізми щодо застосування положень законодавчих актів.

У той же час закон містить загальнообов’язкові правила поведінки, які мають вищу юридичну силу і спрямовані на врегулювання найважливіших суспільних відносин.

Наголошуємо, що Закон визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, що не має на меті зміни та/або скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування.

З огляду на викладене та враховуючи відсутність неузгодженостей та суперечностей між чинними нормативно-правовими актами, Порядок посвідчення заповітів і довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 1994 р. № 419, та Порядок вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затверджений наказом Міністерства юстиції України 11.11.2011 № 3306/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2011 р. за № 1298/20036, не потребують внесення змін.

Перший заступник Міністра Євгеній ГОРОВЕЦЬ