20.09.2021

Рекомендації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини органам місцевого самоврядування щодо здійснення відеоспостереження в громадських місцях

Станом на сьогодні в національному законодавстві відсутні спеціальні правові норми, які б чітко врегульовували порядок здійснення відеоспостереження, у зв’язку з чим при встановленні системи відеоспостереження виникає багато питань стосовно можливості її правомірного використання.

Під час розгляду даного питання необхідно враховувати загальні норми, спрямовані на захист конституційних прав на приватність та інформацію (статті 32, 34 Конституції України), положення Цивільного кодексу України (зокрема стаття 307), Закон України «Про захист персональних даних» (далі – Закон) тощо.

Насамперед слід зазначити, що відеоспостереження за своїми ознаками є різновидом обробки персональних даних, у складі візуальної/аудіовізуальної інформації. І така інформація може бути використана для ідентифікації особи.

Виходячи із загальних вимог до обробки персональних даних під час запровадження системи відеоспостереження необхідно:

— розробити та затвердити відповідне положення/порядок;

— забезпечити розміщення відповідного документа в публічному доступі (офіційний вебсайт органу, розміщення на стендах, в засобах масової інформації, в тому числі друкованих тощо).

Важливо: положення має бути доступним для ознайомлення за місцеперебуванням володільця персональних даних;

— забезпечити повідомлення про здійснення відеоспостереження.

Окремо слід наголосити, що такі повідомлення матимуть актуальність при їх розміщенні безпосередньо в місцях зйомки (відеоспостереження), а також на розумній відстані від місць здійснення відеоспостереження (з метою завчасного попередження).

Повідомлення також мають бути розміщені в публічних місцях, де може бути підвищене очікування приватності або де камери були б несподіваними.

Інформація може бути представлена у спрощеному вигляді та включати символи, а її формат має бути скорегований для кожного окремого місця, враховуючи розташування камер.

В процесі запровадження системи відеоспостереження та його безпосередньої організації пропонуємо використовувати матеріали проєкту Twinning «Впровадження кращого європейського досвіду з метою посилення інституційного потенціалу Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини для захисту прав і свобод людини» № EuropeAid/137673/DD/ACT/UA (http://www.twinning-ombudsman.org/wp-content/uploads/2017/03/UA_Annex-4_Guidelines_Videosurvaillance_final.pdf).