04.04.2022

Актуальне запитання. Чи є порушенням обмеження антикорупційного законодавства, якщо посадова особа ОМС уклала контракт на службу в добровольчому формуванні територіальних громад?

Посадова особа органу місцевого самоврядування уклала контракт на службу в добровольчому формуванні територіальних громад. Чи не є це порушенням обмеження антикорупційного законодавства щодо суміщення та сумісництва з іншими видами діяльності?

Згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 65/2022, затвердженим Законом України від 03.03.2022 № 2105-IX, оголошено проведення загальної мобілізації.

У зв’язку з російським воєнним вторгненням в Україну значна кількість суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі — Закон № 1700), проходить військову службу та службу у складі Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону № 1700 особам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, забороняється займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Водночас, на думку НАЗК, така служба не є порушенням зазначеної норми.

Так, у своєму роз’ясненні від 14.03.2022 № 6 НАЗК зазначає таке. Згідно з ч. 2 ст. 39 Закону України від 25.03.1992 № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» громадяни України, призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняті на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, користуються гарантіями, передбаченими в ч. 3 ст. 119 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП), а також ч. 1 ст. 53 і ч. 2 ст. 57 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту», ч. 2 ст. 44, ч. 1 ст. 54 і ч. 3 ст. 63 Закону України від 06.06.2019 № 2745-VIII «Про фахову передвищу освіту», ч. 2 ст. 46 Закону України від 01.07.2014 № 1556-VII «Про вищу освіту».

Відповідно до ч. 3 ст. 119 КЗпП за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб — підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі — Закон № 2011).

Крім того, правові та організаційні засади побудови територіальної оборони регламентовано Законом України від 16.07.2021 № 1702-IX «Про основи національного спротиву» (далі — Закон № 1702).

Відповідно до ст. 24 зазначеного Закону соціальний і правовий захист військовослужбовців, які беруть участь у заходах підготовки та виконанні завдань територіальної оборони, здійснюється згідно із Законом № 2011.

На членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом № 2011.

Комплектування Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад здійснюється на контрактній основі (ст. 9 Закону № 1702).

Відповідно до умов Контракту добровольця територіальної оборони, форма якого затверджена наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84, на добровольця, який уклав цей контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом № 2011, а також ст. 119 КЗпП (ср. ).

Враховуючи викладене, НАЗК доходить висновку, що проходження особами, зазначеними в п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700, військової служби та служби у складі Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад за контрактом не є порушенням обмеження, передбаченого в п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону № 1700.