30.05.2022

Актуальне запитання. Щодо обмеження доступу до інформації

Орган місцевого самоврядування обмежив доступ до певних своїх документів та даних. Чи правомірно це? Якщо так, то в яких випадках?

Унаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України розпорядникам довелося обмежити доступ до певних документів та даних. Це зроблено з метою захисту національних інтересів та територіальної цілісності нашої держави.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть бути обмежені деякі конституційні права і свободи громадян, зокрема право на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації в будь-який спосіб.

Право на доступ до інформації в умовах воєнного стану може підлягати обмеженням, насамперед для захисту інтересів національної безпеки та територіальної цілісності держави. Наприклад, є пряма заборона щодо поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, оскільки за такі дії Законом України від 24 березня 2022 року № 2160-IX «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення протидії несанкціонованому поширенню інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчиненому в умовах воєнного або надзвичайного стану» встановлено кримінальну відповідальність.

Відповідно до положень ст. 6 Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі — Закон про доступ до інформації) обмеження доступу до інформації здійснюється при сукупності таких вимог:

виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету й неупередженості правосуддя;

розголошення інформації може заподіяти істотної шкоди цим інтересам;

шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Щоб оцінити, чи може розголошення інформації заподіяти істотної шкоди цим інтересам та чи шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні, розпорядники повинні обов’язково застосувати трискладовий тест, інакше відмова може бути оскаржена до Уповноваженого та до суду.

Розпорядник може відмовити в наданні інформації лише на підставах, визначених чинним законодавством. Так, ст. 22 Закону про доступ до інформації визначено перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на інформацію, а також передбачено, що у відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено, зокрема, і мотивовану підставу відмови.