30.11.2022

Актуальне запитання. Щодо підписання документів під час простою

Чи можна підписувати банківські документи електронним підписом директора на час призупинення трудового договору або простою?

З цього питання є дві думки, які будуються на певних правових позиціях.

Перша позиція ґрунтується на тому, що директор діє на своїй посаді з часу його призначення (обрання) і до звільнення з посади і його службові повноваження не припиняються.

Простій — це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

Призупинення дії трудового договору — це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором.

Але ж робота директора складається не тільки з підписання банківських документів. Факт простою директора (крім випадку, коли його повноваження передаються іншому працівникові у порядку тимчасового заміщення) не припиняє його посадових повноважень. Таким чином, у разі, коли тимчасовий виконувач обов’язків директора не призначається, то директор продовжує виконувати повноваження, у тому числі реалізовувати право підпису на банківських та інших документах.

Водночас існує інша точка зору, відповідно до якої директор передусім є особою, яка перебуває з закладом чи установою у трудових відносинах, що регулюються нормами трудового законодавства України. У період простою чи призупинення дії трудового договору директор не може виконувати посадові обов’язки, оскільки обидві форми передбачають відсутність умов виконання роботи чи, власне, самої роботи. Природньо, що у період простою чи призупинення працівник не може бути притягнений до відповідальності за невиконання чи неналежне виконання своїх обов’язків, бо у цей період він на законних підставах не виконує свої функції.

Також законодавством, зокрема Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», передбачена можливість залучення до виконання роботи нових працівників, у тому числі внаслідок фактичної відсутності працівників, які евакуювалися в іншу місцевість, перебувають у відпустці, простої, тимчасово втратили працездатність або місцезнаходження яких тимчасово невідоме. Тобто для виконання функцій керівника роботодавець може у період простою директора укласти строкову трудову угоду з новими працівником, який буде користуватися усіма повноваженнями керівника.

Таким чином, якщо виходити із зазначеного, то можна розглядати факт підписання керівником, в умовах простою чи призупинення дії трудового договору, офіційних документів, у тому числі платіжних, як вчинення дій без відповідних повноважень. За таких обставин є формальні підстави ставити питання про визнання вчинених керівником правочинів недійсними.

Що стосується електронного підпису, то відповідальність за зберігання особистого електронного ключа покладається на його власника. Передача ключа іншим особам є умовами, коли його власник не може контролювати особистий ключ, хоча несе відповідальність за його застосування. Тож для випадків, коли власник ключа відсутній з поважної причини, слід використовувати ЕЦП іншої особи, яка має свій власний ключ.