16.04.2007

Щодо оподаткування подарунків

Лист від 12.03.2007 р. № 2309/6/17-0216

Щодо оподаткування подарунків

Лист Державної податкової адміністрації України
від 12.03.2007 р.
№ 2309/6/17-0216

(витяг)

 

Законом України від 22 травня 2003 року № 889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб» (п. 1.2 ст. 1, ст. 3, п.п. 4.2.3 п. 4.2 ст. 4) установлено, що об’єктом оподаткування у платника податків є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до складу якого включається, зокрема, сума (вартість) подарунків в межах, що підлягають оподаткуванню згідно з нормами ст. 14 цього Закону.

Відповідно до статті 720 Цивільного кодексу України сторонами в договорі дарування можуть бути як фізичні, так і юридичні особи (податкові агенти).

Якщо дарування виходить від фізичної особи

, кошти, майно, майнові або немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податків, оподатковуються за правилами, установленим Законом № 889 для оподаткування спадщини.

Відразу слід зазначити, що згідно із Законом № 889 оподаткування спадщини та подарунків проводиться в однаковому порядку і за однаковими ставками.

Оподаткування спадщини

регулюється ст. 13, а подарунків — ст. 14 Закону № 889, до яких Законом України від 19 січня 2006 року № 3378-IV «Про внесення змін до Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» щодо оподаткування спадщини» внесено зміни, що набули чинності
з 1 січня 2007 року.

Так, починаючи з 1 січня 2007 року при отриманні свідоцтва про право на спадщину (або нотаріальному посвідченні договору дарування) спадкоємцями (обдарованими), які є членами сім’ї спадкодавця (дарувальника) першого ступеня споріднення, оподаткування здійснюватиметься за нульовою став-кою податку до будь-якого об’єкта спадщини (подарунка), тобто взагалі не оподатковуватиметься. До членів сім’ї першого ступеня споріднення згідно зі ст. 1 Закону № 889 належать подружжя, їх діти та батьки.

При отриманні спадщини (подарунка) спадкоємцями (обдарованими), які не є членами сім’ї спадкодавця (дарувальника) першого ступеня споріднення

, оподаткування проводитиметься за ставкою податку, визначеною п. 7.2 ст. 7 Закону № 889 (5 %), до будь-якого об’єкта спадщини (подарунка).

При отриманні спадщини (подарунка) від іноземця (нерезидента)

застосовуватиметься ставка оподаткування, визначена п. 7.1 ст. 7 Закону № 889, тобто 15 %.

При отриманні спадщини (подарунка) у вигляді власності

, визначеної в підпунктах «а», «б», «д» п. 13.1 ст. 13 (нерухоме та рухоме майно, грошові кошти), особою, яка є інвалідом І групи або має статус дитини-сироти чи дитини, позбав-леної батьківської турботи, застосовуватиметься нульова ставка оподаткування до вартості такої власності.

Разом з унесеними змінами

у 2007 році залишається дійсною норма стосовно того, що особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці (обдаровані), які отримали спадщину (подарунок). Отже, особи, які одержать у 2007 році спадщину або подарунок, будуть зобов’язані до 1 квітня 2008 року подати до податкового органу за місцем своєї податкової адреси річну податкову декларацію та сплатити податок з такого доходу.

Не підлягатимуть оподаткуванню

доходи як кошти або майно (майнові або немайнові права), подаровані одним членом подружжя іншому, у межах їх частини сумісної пайової або загальної сумісної власності, а також батьками дітям, у тому числі тим, які зачаті за життя і народилися після, та дітьми батькам, у межах їх частини сумісної пайової власності згідно із законом.

В інших випадках,

коли дарувальник — юридична особа , зокрема, при наданні подарунка платнику податків підприємством — податковим агентом, вартість такого подарунка згідно з п. 1.2 ст. 1 Закону № 889-IV є доходом, отриманим з джерел з України, який з 1 січня 2007 року підлягає оподаткуванню за ставкою 15 % від об’єкта оподаткування.

Заступник голови Л. Боєнко



коментар редакції

Думка ДПАУ: подарунки від непрацедавця у 2007 році оподатковуються за ставкою 15 %

Проблема оподаткування подарунків від непрацедавця виникла давно, з моменту набрання чинності Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон № 889).

Річ у тому, що згідно з останнім абзацом п.п. 4.2.9 Закону № 889,

якщо додаткові блага надаються особою, яка не є працедавцем платника податку, або особою, яка діє від імені чи за дорученням такого працедавця, то такі доходи прирівнюються з метою оподаткування до подарунків з їх відповідним оподаткуванням.

Порядок оподаткування подарунків регулюється статтею 14 Закону № 889 «Оподаткування доходу, отриманого платником податку як подарунок (або внаслідок укладення договору дарування)». Згідно з п. 14.1 Закону № 889 грошові кошти, майно, майнові та немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, обкладаються за правилами, установленими цим законом для оподаткування спадщини.

У свою чергу, порядок оподаткування спадщини визначено в статті 13 Закону № 889.

У 2004 році набрання чинності статтями 13,14 Закону № 889 було відкладено до 1 січня 2005 року. На цій підставі податківці погоджувалися, що додаткове благо від непрацедавця у 2004 році не обкладається податком з доходів (див. листи ДПАУ від 13.04.2004 р. № 2790/6/17-3116, № 6391/7/17-3117, від 15.04.2004 р. № 184/2/17-3110).

У 2005 році ситуація змінилася. Відповідно до ст. 13 Закону № 889 при отриманні спадщини спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, вартість об’єкта спадкоємства обкладалася за ставкою 13 %. Така ж ситуація була і у 2006 році.

Протягом цих двох років ДПАУ змінила свою точку зору (див. листи ДПАУ від 22.02.2005 р. № 1516/6/17-3116, від 16.06.2005 р. № 5640/6/17-3116, від 13.02.2006 р. № 1216/6/17-0716, № 2607/7/17-0717). У цих листах ДПАУ вказувала на таке. Правила оподаткування подарунків, установлені статтями 13 і 14 Закону № 889, стосуються винятково отримання платником податків подарунків від дарувальників — фізичних осіб. А додаткове благо від непрацедавця обкладається за ставкою 13 %, оскільки дарувальник є податковим агентом, а дохід, що виплачується, включається до місячного оподатковуваного доходу одержувача подарунка.

У 2007 році ситуація стала цікавішою. Річ у тому, що згідно з новою редакцією п.п. 13.2.2 Закону № 889

при отриманні спадщини спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, вартість будь-якого отриманого в спадщину об’єкта, як наслідок, і подарованого об’єкта оподатковується за ставкою 5 %. Тому якщо брати до уваги положення п.п. 4.2.9 Закону № 889 в ув’язці з положеннями статей 14 і 13 Закону № 889, то додаткове благо від непрацедавця має оподатковуватися за ставкою 5 %.

Реакція ДПАУ не стала несподіванкою. Так, у листі, що коментується, зазначено, що при наданні подарунка платнику податків підприємством — податковим агентом вартість такого подарунка згідно з п. 1.2 Закону № 889 є доходом, отриманим із джерел з України, який з 1 січня 2007 підлягає оподаткуванню за ставкою 15 % від об’єкта оподаткування.

Як бачимо, посилання в п.п. 4.2.9 Закону № 889 на те, що додаткове благо від непрацедавця прирівнюється з метою оподаткування до подарунків з їх відповідним оподаткуванням, ДПАУ взагалі не бере до уваги.

Напевно, на практиці податківці продовжуватимуть відстоювати свою точку зору, тому підприємствам, що зважилися їм перечити, доведеться відстоювати свою точку зору в суді.