23.04.2007

Ви нам писали. Коли вигідно помилятися в податковому обліку поворотної фіндопомоги

Стаття

Коли вигідно помилятися в податковому обліку поворотної фіндопомоги

 

Зазвичай за податковооблікові помилки платники розплачуються «зайвою» гривнею. Проте в певних випад-ках втрати можна мінімізувати. Як це зробити, ми розповімо щодо ситуації, описаної в одному з листів редакційної пошти: «У грудні минулого року наше підприємство — платник податку на прибуток отримало поворотну фінансову допомогу від одного із засновників. У річній декларації з податку на прибуток ми помилково забули зазначити суму цієї фіндопомоги. Як нам краще виправити таку помилку в податковій звітності 2007 року?»

 

Олексій ПАВЛЕНКО, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 2181 —

Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податку перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. №2181-III.

Як відомо, згідно з нормами Закону № 2181 (п. 5.1 і 17.2) існує два альтернативні способи виправлення помилок, допущених платником податку: шляхом надання уточнюючого розрахунку (УР), а також шляхом проведення виправ-лення в поточній декларації безпосередньо за той податковий період, в якому помилки було виявлено.

Щодо цієї ситуації, то, на наш погляд, для цілей виправлення помилки вигідніше вдатися до способу виправлення «з використанням» поточної декларації. Причому податковий період 2007 року для цілей такого виправлення краще вибрати той, в якому цю фіндопомогу (або її більшу частину) буде повернено засновнику-позичальнику (безумовно, якщо ви не чекаєте до цього моменту перевірки податківців).

Адже в такому разі зазначена фіндопомога потрапить у вас згідно з нормою «позареалізаційного» підпункту 4.1.6 Закону про податок на прибуток не тільки до валових доходів — за виправним рядком 02.2, але й до валових витрат (у сумі повернення засновнику в періоді виявлення помилки) — за «рядовим» поточним рядком 04.13 декларації «потрібного» періоду.

Норми ж зазначеного п.п. 4.1.6 Закону про податок на прибуток при цьому жодним чином не порушуються. Адже умову цього підпункту — про включення до валового доходу поворотної фіндопомоги, отриманої від неплатника — хоча й із запізненням, але виконано. Тому немає перешкод для включення цієї фіндопомоги в періоді її повернення до валових витрат. Щоправда, при цьому доведеться відобразити за рядком 22 декларації (та сплатити до бюджету) 5 % штраф від суми недоплати, що виникла за річною декларацією, якщо така недоплата внаслідок допущеної помилки мала місце (виходячи з тексту запитання, схоже, що у цій ситуації таки мала).

Проте, незважаючи на цю дрібну (5 %) неприємність, виправлення через поточну декларацію при певних податкових обставинах є «гуманнішим».

Адже якби виправлення провадилося за допомогою УР, то згідно з його результатами міг би «виявитися» 25 % податок на прибуток (недоплата) з усієї (або частини) суми отриманої фіндопомоги та 5 % штраф від суми такого податку-недоплати. Причому згідно з нормою п. 17.2 «а» Закону № 2181 платник заплатити все це до бюджету зобов’язаний ще до подання такого УР до «рідної» ДПІ (зауважимо, що відповідні нарахування за особовим рахунком платника до ДПІ провадяться відразу ж — за датою подання УР).

Не поліпшить тут ситуацію і спроба угадати з датою подання УР: одночасно з поточною декларацією (або навіть — подання УР після її подання і після того, як у ДПІ оброблять її підсумки) — адже збиток, якби такий вийшов за підсумками декларації, в особовому рахунку апріорі не відображається, а податок + штраф за УР — «фатальна неминучість». Отже, у результаті і переплати за податком не виникне, і поточний декларативний «мінус» зависне до виявлення «плюсів» наступних податкових періодів.

Інакше буде при виправленні через поточну декларацію за період, в якому повернули фіндопомогу (її частину). У цьому випадку «плюс» за знайденими валовими доходами компенсується «мінусом» у сумі повернення позикових коштів, не кажучи про можливість використати для цих цілей поточні збитки.

Виходить, що ви отримали від держави податковий кредит під тверду 5 % ставку.

Отже, у ситуаціях, коли немає коштів (або невигідно) кредитувати бюджет податком на прибуток із суми отриманої від неплатника податку (або пільговика) фіндопомоги, і скоюються подібні помилки, які в періоді повернення виправляються (зауважимо, що на практиці частіше мають місце якраз протилежні ситуації — з «непомічанням» деяких сум валових витрат з метою зменшити або взагалі приховати податкові декларативні збитки. З подальшим «спливанням» таких витрат у потрібний — «прибутковий» — момент).

Щоправда, коли йдеться про серйозні суми фіндопомоги та обчислюваного з неї податку, то не помітити (втратити) для податкових цілей такі операції може бути не зовсім безпечно.

І дуже велика вірогідність, що вам спробують інкримінувати умисне ухилення від сплати податку на прибуток типу: «Нумо, розкажіть, як це ви випадково такі суми втратили?!!» Узагалі, будьте готові до подібних запитань (точніше — до відповідей на них).

Тому бажано «знайти» помилку не пізніше за період, в якому повертається вже перша частина суми фіндопомоги (ідеться про випадок, коли повернення буде не всієї суми відразу, а частинами).

Загалом — «помиляйтеся» і «кредитуйтеся» обережно...