30.04.2007

Щодо сплати страхових внесків роботодавцями у разі несвоєчасного взяття їх на облік в органах Фонду

Лист від 14.03.2007 р. № 02-24-497

Щодо сплати страхових внесків роботодавцями у разі несвоєчасного взяття їх на облік в органах Фонду

Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 14.03.2007 р. № 02-24-497

Розглянувши лист щодо обов’язку сплати страхових внесків у разі несвоєчасного взяття на облік суб’єкта господарювання у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомляє.

Відповідно до частини третьої ст. 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.2001 р. № 2240 (далі — Закон № 2240)

взяття на облік у виконавчих дирекціях відділень Фонду юридичних та фізичних осіб — підприємців здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755 (далі — Закон № 755). Частиною першою ст. 26 Закону № 755 визначено, що державний реєстратор у день державної реєстрації юридичної особи зобов’язаний передати відповідним органам статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування відомості з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи (для фізичної особи — підприємця, згідно із частиною п’ятою ст. 43 Закону № 755, передача таких відомостей здійснюється державним реєстратором не пізніше наступного робочого дня з дня державної реєстрації). Таким чином, у разі своєчасного отримання від державного реєстратора відомостей з реєстраційної картки та невзяття на облік юридичних та фізичних осіб — підприємців у виконавчих дирекціях відділень Фонду, згідно із положеннями ст. 31 Закону № 2240, працівники відповідних органів Фонду несуть відповідальність згідно з законодавством.

У той же час

згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на їх матеріальне забезпечення, зокрема, у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності. Це право гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій. Відповідно до частини першої ст. 6 Закону № 2240 загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб. Статтею 2 Закону № 2240 встановлено, що страхувальник — це роботодавець (у тому числі фізична особа), який використовує працю найманих працівників. Згідно з п. 2 частини другої ст. 27 Закону № 2240 страхувальник зобов’язаний нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.

Таким чином, забезпечуючи конституційне право громадян отримувати матеріальне забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням,

роботодавець зобов’язаний нараховувати та сплачувати страхові внески, а також, відповідно до п. 3 частини другої ст. 27 Закону № 2240, надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення та соціальних послуг. Несвоєчасне взяття на облік в органах Фонду не впливає на порядок нарахування та сплати страхових внесків роботодавцями , визначений ст. 23 Закону № 2240.

Директор С. Санченко



коментар редакції

Несвоєчасне взяття на облік не звільняє від сплати страхових внесків

Як відомо, сьогодні взяття на облік юридичних та фізичних осіб — підприємців у виконавчих дирекціях відділень усіх соціальних фондів здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором (принцип узяття на облік — так зване «єдине вікно»).

Обов’язок щодо взяття на облік покладено на державного реєстратора. Тому, як справедливо зазначено в листі, що коментується, відповідальність за несвоєчасне взяття на облік у виконавчих дирекціях відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності несе або державний реєстратор, який несвоєчасно передав необхідні відомості, або працівники Фонду, які своєчасно не здійснили взяття на облік юридичної особи чи фізичної особи — підприємця.

Інакше кажучи, роботодавець за несвоєчасне взяття на облік у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності відповідальності не несе.

Разом з тим, несвоєчасне взяття на облік в органах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не впливає на порядок нарахування та сплати страхових внесків роботодавцями, визначений ст. 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III. А саме,

при виплаті заробітної плати працівникам роботодавець повинен сплатити внески до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Найімовірніше цей підхід буде застосовано і щодо ситуації несвоєчасного взяття на облік в інших соціальних фондах.

Тетяна Онищенко