17.12.2007

Бюджетний облік. Оприбуткування ТМЦ

Відповідь на запитання

Оприбуткування ТМЦ

 

Чи повинні бюджетні установи, які не зареєстровані платниками ПДВ, оприбутковувати основні засоби і запаси з ПДВ?

(м. Харків)

 

Питання обліку основних засобів регламентує

Інструкція з обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. № 64 (далі — Інструкція № 64), а запасів — Інструкція з обліку запасів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 08.12.2000 р. № 125 (далі — Інструкція № 125). Тож звернемось до цих нормативних документів і розглянемо як у них викладено порядок оприбуткування основних засобів і запасів.

Відповідно до

п. 1.13 Інструкції № 64 суми податку на додану вартість, які сплачуються при отриманні (купівлі) необоротних активів, не враховуються до вартості необоротних активів і відносяться на фактичні видатки за кодом економічної класифікації видатків, що призначений для придбання цих активів.

Із запасами та ж сама ситуація — відповідно до

п. 50 Інструкції № 125 суми податку на додану вартість, які сплачуються при отриманні (купівлі) запасів, не зараховуються до вартості запасів і відносяться на фактичні видатки установи за кодом економічної класифікації видатків, що призначений для придбання цих матеріальних цінностей, або відносяться до податкового кредиту, якщо це передбачено чинним законодавством України.

Наведемо

приклад. Школа (неплатник ПДВ) для уроків праці придбала:

верстак для оброблення деревини (1 шт.) вартістю 3840,72 грн. у тому числі ПДВ — 640,12 грн.;

механічний рубанок (1 шт.) вартістю 396,60 грн. у тому числі ПДВ — 66,10 грн.;

скоби для тримання деревини (5 шт.) на суму 180,30 грн. у тому числі ПДВ — 30,05 грн.;

морилку для обробки деревини (3 кг) на суму 60,96 грн., у тому числі ПДВ — 10,16 грн.

Вартість усіх матеріальних цінностей сплачено після їх фактичного отримання коштами, які надійшли згідно з кошторисом (загальний фонд) з міського бюджету.

Відповідно

до Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 10.07.2000 р. № 61, у бухгалтерському обліку необхідно провести такі записи:

 


з/п

Зміст операцій

Кореспонденція субрахунків

Сума (грн.)

дебет

кредит

1

2

3

4

5

1

Оприбутковано верстак для обробки деревини*

106

675

3200,00

Одночасно

802 (811)**

401

3200,00

ПДВ віднесено на фактичні видатки

802 (811)

675

640,12

Списано копійки

802 (811)

675

0,60

2

Оприбутковано механічний рубанок

113

675

330,50

Одночасно

802 (811)

401

330,50

 

ПДВ віднесено на фактичні видатки

802 (811)

675

66,10

3

Оприбутковано скоби для тримання деревини

221

675

150,25

Одночасно

802 (811)

411

150,25

ПДВ віднесено на фактичні видатки

802 (811)

675

30,05

4

Оприбутковано морилку для обробки деревини

231

675

50,80

ПДВ віднесено на фактичні видатки

802 (811)

675

10,16

5

Сплачено постачальникам за отримані ТМЦ

675

321 (323)

4478,58

* Відповідно до п. 1.20 Інструкції № 64 облік необоротних активів (за винятком бібліотечних фондів, малоцінних необоротних матеріальних активів, білизни, постільних речей, одягу та взуття, матеріалів довготривалого використання з науковою метою та таких, що мають обмежене використання) ведеться в повних гривнях, без копійок. Сума копійок, сплачених за придбання необоротних активів, відноситься на видатки установи.

** У дужках наведено варіант оприбуткування ТМЦ у разі, якщо сплата ТМЦ здійснена зі спецрахунку за рахунок коштів, що надійшли від надання платних послуг.

 

Що ж робити у випадку, якщо за необізнаністю бухгалтера або просто через неуважність трапилось так, що в бухгалтерському обліку необоротні активи або запаси були оприбутковані за сумою з ПДВ? Це питання розглядає Держказначейство у своєму

листі від 06.08.2007 р. № 3.4-07/1828. У цьому випадку слід керуватись Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88 (далі — Положення № 88).

Відповідно до

п. 4.3 Положення № 88 помилки в облікових регістрах за минулий звітний період виправляються способом сторно. При цьому до бухгалтерської довідки, форму та порядок заповнення якої визначено Інструкцією про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядок їх складання, затвердженою наказом Державного казначейства України від 27.07.2000 р. № 68, червоним чорнилом або зі знаком «мінус» заноситься помилка, а правильний запис — правильна сума та кореспонденція субрахунків — темним чорнилом. Зміни вносяться до регістрів бухгалтерського обліку в тому періоді, в якому було виявлено помилку. Виправлення повинно бути засвідчено підписами осіб, що склали і підписали цей документ, із зазначенням дати виправлення.

Тетяна МАСЛЕННІКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»