27.12.2007

Щодо бухгалтерського обліку одержувачами бюджетних коштів

Лист від 13.11.2007 р. № 31-34000-30-9/23729

Щодо бухгалтерського обліку одержувачами бюджетних коштів

Лист Міністерства фінансів України від 13.11.2007 р.
№ 31-34000-30-9/23729

 

Міністерство фінансів України розглянуло лист Головного контрольно-ревізійного управління України від 12.10.2007 № 30-15/232 щодо надання роз’яснення з питань бухгалтерського обліку та повідомляє.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ»

одержувачі бюджетних коштів — це підприємства і госпрозрахункові організації, громадські та інші організації, що не мають статусу бюджетної установи, які одержують безпосередньо через розпорядників кошти з бюджету як фінансову підтримку або уповноважені органами державної влади на виконання державних цільових програм та надання послуг.

Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» всі юридичні особи, створені відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності зобов’язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність.

Державні підприємства ведуть бухгалтерський облік та складають фінансову звітність на підставі національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та інших нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.

Відображення господарських операцій на відповідних синтетичних рахунках і субрахунках бухгалтерського обліку госпрозрахункових організацій здійснюється із застосуванням Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій та Інструкції про його застосування, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 № 291 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 21.12.99 за
№ 892/4185.

До органів Державного казначейства України юридичні особи складають та подають тільки фінансову звітність про використання отриманих бюджетних коштів

за формами, затвердженими відповідними нормативними актами Державного казначейства України.

Відповідно до зазначеної Інструкції у виконавця робіт (госпрозрахункової установи) для обліку та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінанcування заходів цільового призначення передбачено рахунок 48 «Цільове фінансування і цільові надходження».

За кредитом рахунка 48 «Цільове фінансування і цільові надходження відображаються кошти цільового призначення для фінансування певних заходів, за дебетом — використані суми за певними напрямками, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум.

На підставі наявних первинних документів витрати на незавершені науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи відображаються за дебетом рахунка 23 «Виробництво».

Відображення науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт у бухгалтерському обліку бюджетної організації, яка є замовником, здійснюється за аналогією відображення у бухгалтерському обліку господарських операцій з отримання товарів, робіт та послуг.

Для обліку розрахунків з покупцями, замовниками, іншими дебіторами призначений рахунок 36 «Розрахунки з різними дебіторами» Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Головного управління Державного казначейства України від 10.12.99 № 114 і зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20.12.99 за № 890/4183.

Одним з видів розрахунків з дебіторами є розрахунки за плановими платежами, тобто розрахунки, коли умовами договору передбачена оплата товарів не за окремими операціями постачання, а шляхом періодичного перерахування коштів в певні строки і в установлених розмірах незалежно від отриманих товарів.

Розрахунки з постачальниками в порядку планових платежів обліковуються на субрахунку 361 «Розрахунки в порядку планових платежів».

Розрахунки з підприємствами, установами, організаціями шляхом попередньої оплати за товари, роботи та послуги, які отримає установа в майбутньому (після перерахування плати) за умовами договору, якщо це передбачено законодавством України, обліковуються на субрахунку 364 «Розрахунки з іншими дебіторами».

За дебетом субрахунку 364 відображається перерахована попередня оплата за товари, роботи та послуги, що будуть надані установі в майбутньому, при цьому кредитуються субрахунки рахунка 32 «Рахунки в казначействі».

За кредитом субрахунку 364 відображаються отримання товарів, робіт та послуг, що були оплачені в минулому шляхом попередньої оплати, при цьому дебетуються відповідні субрахунки класів 1 «Необоротні активи», 2 «Запаси» та рахунків 80 «Видатки із загального фонду», 81 «Видатки спеціального фонду».

Залишок за субрахунком 364 може бути як дебетовим, так і кредитовим. У фінансовій звітності він відображається розгорнуто: дебетове сальдо — у складі оборотних активів, а кредитове — у складі зобов’язань.

Заступник міністра Т. Єфименко



коментар редакції

Бухоблік в одержувачів бюджетних коштів

Одержувачами бюджетних коштів є підприємства та різні організації,

що не мають статусу бюджетних, які:

— одержують безпосередньо через розпорядників бюджетні кошти у вигляді фінансової підтримки;

— уповноважено органами державної влади на виконання державних цільових програм та надання послуг.

Як же такі одержувачі відображають операції з бюджетними коштами в бухгалтерському обліку? На це запитання відповідає Мінфін у листі, що коментується.

Мінфін указує на те, що одержувачі бюджетних коштів ведуть бухгалтерський облік та складають фінансову звітність

на підставі національних П(С)БО, а також з використанням Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій та Інструкції щодо його застосування, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291. Зокрема, для обліку та узагальнення інформації про наявність і рух бюджетних коштів, отриманих як фінансування заходів цільового призначення (субсидії, асигнування з бюджету), передбачено рахунок 48 «Цільове фінансування і цільові надходження».

У свою чергу бюджетні установи та організації ведуть бухгалтерський облік і складають фінансову звітність відповідно до порядку, установленого Державним казначейством України. Нагадаємо, що План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ і Порядок його застосування затверджено наказом Головного управління ДКУ та Мінфіну від 10.12.99 р. № 114.

До органів Держказначейства

одержувачі бюджетних коштів подають тільки фінансову звітність про використання отриманих бюджетних коштів (за відповідними формами, затвердженими ДКУ).

Олена Павленко