03.12.2007

Думка фахівців офіційних органів. Орендар держбудівлі не має права на її податкову амортизацію

Стаття

Орендар держбудівлі не має права на її податкову амортизацію

 

Підприємство — платник податку на прибуток орендує будівлю, що належить до державної власності. Чи має таке підприємство-орендар відповідно до вказівки типового договору оренди нараховувати на вартість такої будівлі амортизаційні відрахування та враховувати їх в податковому обліку?

 

Пункт 4.1 Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України

від 23 серпня 2000 року № 1774 (у редакції наказу Фонду державного майна України від 9 серпня 2007 року № 1329, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 серпня 2007 року за № 980/14247) визначає, що в разі оренди будівель і споруд передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване майно нараховуються орендарем.

Ця норма узгоджується з положеннями абзацу першого ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-ХII, з наступними змінами та доповненнями, яким установлено, що амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, будівлі та споруди нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.

Проте частиною третьою ст. 1 Закону України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251-ХII, з наступними змінами та доповненнями, установлено, що ставки, механізм справляння податків і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування.

Крім того, статтею 15 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР, з наступними змінами та доповненнями, установлено, що ставки податку на прибуток, пільги щодо податку, об’єкт оподаткування, порядок обчислення оподатковуваного прибутку, строки і порядок сплати та зарахування податку до бюджетів можуть встановлюватися та змінюватися лише шляхом внесення змін до цього Закону.

Пунктом 3.1 ст. 3 цього Закону встановлено, що об’єктом оподаткування є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з п. 4.3 цього Закону на: суму валових витрат платника податку, визначених статтею 5 цього Закону; суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно зі статтями 8 і 9 цього Закону.

При цьому п.п. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» визначено, що під терміном «амортизація» основних фондів і нематеріальних активів слід розуміти поступове віднесення витрат на їх придбання, виготовлення або поліпшення, на зменшення скоригованого прибутку платника податку в межах норм амортизаційних відрахувань, установлених цією статтею, а п.п. 8.1.2 визначено перелік витрат, що підлягають амортизації, до якого вартість орендованих основних фондів не належить.

Таким чином,

підприємство — орендар будівлі, що належить до державної власності, не має права у своєму податковому обліку нараховувати амортизаційні відрахування на вартість такої будівлі.

Олексій ЗАДОРОЖНИЙ
, заступник директора департаменту податку на прибуток
 та інших податків і зборів (обов’язкових платежів) ДПА України

Валентин ЗАВГОРОДНЄВ,
 начальник відділу методології податку на прибуток та податкових платежів