09.07.2007

Про посилення контролю за організацією роботи з виконання Державного бюджету України на 2007 рік

Наказ від 23.05.2007 р. № 643

Про посилення контролю за організацією роботи з виконання Державного бюджету України на 2007 рік

Наказ від 23.05.2007 р. № 643

(витяг)

 

На виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2007 № 630 «Про невідкладні заходи щодо недопущення у соціально-економічній сфері негативних наслідків, пов’язаних із загостренням політичної ситуації» та з метою ефективної організації роботи з виконання Державного бюджету України на 2007 рік НАКАЗУЮ

:

1. Головам Державної податкової адміністрації, Державної митної служби, Фонду державного майна, Головного контрольно-ревізійного управління, Державного казначейства, Державної пробірної служби, Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів, начальникам головних фінансових управлінь обласних державних адміністрацій, фінансових управлінь Севастопольської міської та районних АР Крим державних адміністрацій, керівникам бюджетних установ та організацій:

1.1.

Запровадити жорсткий контроль за рухом бюджетних коштів і цільовим їх використанням, не допускаючи фінансування заходів, не передбачених кошторисом.

1.2.

Забезпечити взяття бюджетних зобов’язань і здійснення видатків у II — IV кварталах 2007 року тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік в органах Державного казначейства України, та у разі їх відповідності бюджетним паспортам.

1.3.

Взяти під особистий контроль своєчасність проведення у повному обсязі розрахунків та недопущення виникнення кредиторської заборгованості за спожиті природний газ, електричну і теплову енергію, послуги з водопостачання, водовідведення та зв’язку за рахунок коштів загального та спеціального фондів.

1.4.

Обмежити відволікання бюджетних коштів у дебіторську заборгованість та вжити дієвих заходів стосовно погашення простроченої дебіторської заборгованості.

1.5.

У місячний термін затвердити та надати Міністерству фінансів План заходів щодо скорочення видатків на представницькі заходи, утримання легкового автотранспорту, утримання мобільних телефонів, закордонні відрядження, придбання меблів, побутової техніки та інші непершочергові потреби на утримання органів державної влади на 2007 рік.

1.6. З урахуванням вимог статті 73 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»

кошти спеціального фонду бюджету в частині власних надходжень у першу чергу спрямовувати на виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ та нарахувань на неї, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

1.7.

З метою посилення контролю за виконанням укладених договорів запровадити практику створення тимчасових комісій з представників відповідних структурних підрозділів установи для забезпечення обов’язкової перевірки якості та повноти наданих послуг, виконаних робіт відповідно до укладених договорів.

1.8.

Щоквартально підводити підсумки результатів фінансово-господарської діяльності на засіданнях колегій за участю представників Міністерства фінансів як головного розпорядника бюджетних коштів.

2. Головам Державної податкової адміністрації, Державної митної служби, Фонду державного майна, Головного контрольно-ревізійного управління, Державного казначейства, Державної пробірної служби, Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів, начальникам головних фінансових управлінь обласних державних адміністрацій

посилити у 2007 році контроль за фінансово-господарською діяльністю підпорядкованих бюджетних установ та організацій у частині дотримання фінансово-бюджетної, кошторисної дисципліни, цільового та у повному обсязі використання коштів державного бюджету.

<...>

Перший віце-прем’єр-міністр України,
міністр фінансів України М. Азаров



коментар редакції

Контроль за витрачанням бюджетних коштів посилюється

Міністерство фінансів наказом, що коментується, зобов’язує розпорядників бюджетних коштів увести жорсткіший контроль за дотриманням бюджетної дисципліни та цільовим використанням бюджетних коштів. Про основні вимоги — по порядку.

По-перше

, окремі норми наказу не є новиною для бюджетних організацій та установ, оскільки вони аналогічні вимогам Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 р. № 489-V (далі — Закон про держбюджет-2007, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 1-2, с. 5). Ідеться, зокрема, про ст. 64 Закону про держбюджет-2007, згідно з якою брати бюджетні зобов’язання та здійснювати відповідні витрати за загальним фондом бюджету можна:

— виключно в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами;

— з урахуванням виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органами Держказначейства;

— у разі їх відповідності бюджетним паспортам.

Зобов’язання, узяті розпорядниками бюджетних коштів, без відповідних бюджетних асигнувань не вважаються бюджетними та не підлягають оплаті. Узяття таких зобов’язань є бюджетним правопорушенням. (Нагадаємо, що Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України затверджено наказом Держказначейства України від 09.08.2004 р. № 136).

Також ст. 64 Закону про держбюджет-2007 зобов’язує бюджетні організації та установи здійснювати поточні витрати за взятими зобов’язаннями тільки

за відсутності заборгованості із зарплати і за спожиті енергоносії та комунальні послуги. На додаток до цього наказ, що коментується, зазначає про недопущення виникнення кредиторської заборгованості щодо енергоносіїв та комунальних послуг.

Крім того,

якщо обсяги власних надходжень перевищать витрати, затверджені в кошторисі за спецфондом, бюджетні установи та організації повинні внести зміни до кошторисів з урахуванням того, що такі кошти в першу чергу має бути спрямовано на:

— виплату заробітної плати та нарахувань на неї;

— придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів;

— забезпечення продуктами харчування;

— оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Якщо ж заборгованості щодо зазначених платежів немає, то відповідно до ст. 73 Закону про держбюджет-2007 кошти, що надійшли понад затверджену в кошторисі суму, які належать до власних надходжень, спрямовуються:

— 50 % на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень;

— 50 % на заходи, необхідні для виконання основних функцій установи, не забезпечені коштами загального фонду бюджету.

При цьому розпорядник бюджетних коштів має відкоригувати обсяги взятих бюджетних зобов’язань за загальним фондом для проведення витрат за цими зобов’язаннями зі спеціального фонду бюджету.

По-друге

, Мінфін указує на необхідність погашення простроченої дебіторської заборгованості. А щоб виконати вимогу про обмеження відволікання коштів у дебіторську заборгованість, слід пам’ятати, що повний перелік закупівель зі строком попередньої оплати встановлено постановою КМУ від 09.10.2006 р. № 1404 (див. статтю «Передоплата бюджетними коштами: заборони, дозволи та можливості» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 45, с. 53).

По-третє

, наказ, що коментується, зобов’язує скоротити витрати на представницькі заходи, утримання легкового автотранспорту, мобільних телефонів, відрядження за кордон, придбання меблів, побутової техніки та інші непершочергові потреби. Підкреслимо, що ця вимога стосується тільки органів державної влади та обмежується поточним роком. При цьому решта бюджетних установ та організацій має пам’ятати, що витрати на зазначені потреби регулюються відповідними документами:

— постановою КМУ від 04.04.2001 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного і місцевих бюджетів»;

— наказом Мінфіну України, Міністерства економіки України від 12.11.93 р. № 88 «Норми коштів на представницькі цілі, рекламу та виплату компенсації за використання особистих легкових автомобілів для службових поїздок і порядок їх витрачання».

По-четверте

, Мінфін зобов’язує запровадити на практиці створення тимчасових комісій з контролю за виконанням укладених договорів у частині перевірки якості та повноти наданих послуг, виконання робіт.

По-п’яте

, контролюючим органам та органам виконавчої влади дано вказівку про посилення контролю за фінансово-господарською діяльністю бюджетних установ та організацій. Незважаючи на такі жорсткі вказівки, не слід забувати, що коло контролюючих органів, уповноважених проводити перевірки, їх повноваження, а також види та періодичність проведення перевірок регулюються відповідними законодавчими та нормативно-правовими актами.

Олена Павленко