14.06.2007

Пошта редакції. Документи, що підтверджують звичайну ціну

Відповідь на запитання

Документи, що підтверджують звичайну ціну

 

Які документи є підставою для підтвердження рівня звичайних цін?

(м. Київ)

 

Щоб визначити звичайну ціну та обґрунтувати її, слід керуватися

п. 1.20 Закону про податок на прибуток. Обґрунтування рівня договірних цін залежить від того, яким шляхом здійснюється продаж (купівля) товарів (робіт, послуг). Документи, які є підставою для підтвердження рівня звичайної ціни в разі різних умов продажу, наведемо в таблиці.

 

Умови продажу товарів
(робіт, послуг)

Норма Закону про податок на прибуток

Документальне підтвердження

Загальний випадок визначення звичайних цін

Продаж товарів (робіт, послуг)

у загальному випадку. Указівки щодо визначення розміру звичайної ціни в загальному випадку містяться в п.п. 1.20.2 Закону про податок на прибуток

п.п. 1.20.1

— укладені договори;
— прайс-листи інших підприємств на товари (роботи, послуги), ідентичні (однорідні) тим,
що реалізуються;
— довідки, отримані від державних органів статистики;
— накази щодо встановлення знижок;
— накази про проведення різних маркетингових заходів щодо просування товарів (робіт, послуг) тощо;
— дані, отримані бухгалтерською службою, наприклад, про якість товару, строки його придатності тощо

Особливі випадки визначення звичайних цін

Товари (роботи, послуги), що продаються шляхом публічного оголошення умов їх продажу

п.п. 1.20.3

— оприлюднені рекламні оголошення (так звані публічні оголошення), розміщені у ЗМІ,
на стендах торговельної точки тощо

Товари (роботи, послуги), що продаються на конкурсах, аукціонах, біржах, ринку цінних паперів або в примусовому порядку відповідно
до законодавства

п.п. 1.20.4

Розрахункові документи, в яких ціна продажу
і є звичайною ціною

Товари (роботи, послуги), ціни на які підлягають держрегулюванню

п.п. 1.20.5

документи, що встановлюють ціни на товар (постанови КМУ);

для товарів, щодо яких законодавчо передбачено мінімальні продажні ціни:
— укладені договори;
— прайс-листи інших підприємств на товари (роботи, послуги), ідентичні (однорідні) тим,
що реалізуються;
— довідки, отримані від державних органів статистики

Продаж товарів (робіт, послуг), щодо яких визначити звичайну ціну наведеними вище способами неможливо

п.п. 1.20-51

Правила бухгалтерського обліку про визначення справедливої, ринкової вартості або чистої вартості реалізації

 

Як бачимо, переважно

документальним підтвердженням рівня звичайних цін є укладені договори; оприлюднені рекламні оголошення (так звані публічні оголошення); прайс-листи інших підприємств на товари (роботи, послуги), ідентичні (однорідні) тим, що реалізуються; довідки, отримані від державних органів статистики; звіти про оцінку майна (акти оцінки майна); накази щодо встановлення знижок; накази про проведення різних маркетингових заходів щодо просування товарів (робіт, послуг) тощо.

З тим, що такі документи є належним документальним підтвердженням звичайних цін, згодні і податківці (див., наприклад, «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 28, с. 58).

Наталія Дзюба, економіст-аналітик