24.05.2007

Податок на прибуток. Амортизація витрат на поліпшення орендованого приміщення

Відповідь на запитання

Податок на прибуток

Амортизація витрат на поліпшення орендованого приміщення

 

Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує приміщення. У IV кварталі 2006 року було виконано проектні роботи, підписано акт виконаних робіт, після чого сформовано групу 1 основних фондів «Поліпшення орендованого приміщення». Однак реконструкцію приміщення, здійснювану з відома орендодавця, ще не закінчено.

Чи можна нараховувати амортизацію на вже сформовану групу «Поліпшення орендованого приміщення» в І кварталі 2007 року або ж необхідно накопичувати витрати до закінчення реконструкції?

(м. Київ)

 

Часто використання в господарській діяльності орендованих об’єктів основних фондів не відбувається без проведення ремонтів та поліпшень таких об’єктів. При цьому право орендаря на проведення поліпшень має бути

зазначено в договорі оренди (п.п. 8.8.1 Закону про податок на прибуток). Інакше витрати на поліпшення підприємство не може відображати в податковому обліку.

Згідно з

п.п. 8.8.1 Закону про податок на прибуток частина вартості ремонтних робіт у межах десятивідсоткового ліміту відноситься на валові витрати, решта витрат — на збільшення (створення) балансової вартості групи основних фондів. Зауважимо, що дату виникнення валових витрат визначено в п.п. 11.2.1 Закону про податок на прибуток, тобто правило першої події поширюється і на витрати на поліпшення орендованого приміщення (див. «Думку офіційних органів» «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 63).

А тепер зупинимося на питаннях амортизації витрат на поліпшення об’єкта оренди.

Нагадаємо, що в

бухгалтерському обліку витрати на поліпшення об’єкта операційної оренди відображаються орендарем як капітальні інвестиції на створення інших необоротних матеріальних активів (п. 8 П(С)БО 14 «Оренда», при цьому використовується рахунок 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних активів»). Після закінчення робіт з реконструкції об’єкта відбувається формування об’єкта інших необоротних активів виходячи з вартості виконаних робіт. Сума накопичених витрат списується на рахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Отже, до моменту введення об’єкта в експлуатацію амортизація на нього не нараховується.

У

податковому обліку збільшення балансової вартості окремого об’єкта основних фондів групи 1 не може відбутися раніше, ніж закінчиться реконструкція. Тут можна провести аналогію з моментом початку амортизації придбаних (виготовлених) основних фондів. Як відомо, об’єкти основних фондів групи 1 починають амортизуватися після введення в експлуатацію. Тому, незважаючи на завершеність проектних робіт, вони не можуть створювати в обліку самостійну групу (як це було здійснено на підприємстві), а отже, не можуть амортизуватися.

Витрати на реконструкцію та введення в експлуатацію приміщення формують балансову вартість об’єкта основних фондів групи 1 «Поліпшення орендованого приміщення», що починають амортизуватися з кварталу, наступного за кварталом, в якому було закінчено ремонт*.

* Якщо сума ремонтних витрат при оренді основних фондів групи 1 виявилася менше 1700 грн., то підприємство має право віднести вартість такого ремонту на валові витрати відповідно до п.п. 8.3.7 Закону про податок на прибуток. Такі валові витрати можна відобразити лише в наступному кварталі, тобто після того, як буде сформовано балансову вартість основних фондів групи 1 (див. лист ДПАУ від 24.01.2007 р. № 718/6/15-0316
«Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 15).

Приклад

. Підприємство здійснює реконструкцію орендованого приміщення. Роботи здійснюються підрядною організацією. У IV кварталі 2006 року за актом виконаних проектних робіт було сплачено 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.). Ліміт у розмірі 10 % уже вичерпано. В обліку орендаря буде зроблено такі записи:

 

Облік витрат на поліпшення орендованого приміщення

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

Операції в IV кварталі 2006 року

Відображено капітальні інвестиції на поліпшення орендованого приміщення згідно з актом виконаних проектних робіт

153

631

10000

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641

631

2000

Оплачено роботи підрядної організації

631

311

12000

Після закінчення реконструкції об’єкта

Сформовано об’єкт інших необоротних матеріальних активів

117

153

Сума накопичених витрат*

* У податковому обліку сума накопичених витрат сформує балансову вартість об’єкта основних фондів групи 1 «Поліпшення орендованого приміщення».

Нараховано амортизацію щодо об’єкта інших необоротних матеріальних активів

132

117

Сума амортизації

 

Марина Ковенко, економіст-аналітик