01.10.2007

Щодо виконання нормативу працевлаштування інвалідів на головному підприємстві та його філіях

Лист від 14.08.2007 р. № 1/6-367

Щодо виконання нормативу працевлаштування інвалідів на головному підприємстві та його філіях

Лист Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального захисту інвалідів від 14.08.2007 р.
№ 1/6-367

 

Фонд соціального захисту інвалідів (далі — Фонд) розглянув лист <...> щодо розподілу обов’язків між головним підприємством та його відокремленими підрозділами по виконанню 4 % нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, повідомляє наступне.

У ст. 80 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) зазначається, що

юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку, а також те, що юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

У ст. 95 ЦКУ зазначається, що:

філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій;

представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи;

філії та представництва не є юридичними особами, вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення;

керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.

Відповідно до пп. 1, 2 ст. 96 ЦКУ юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов’язаннями усім належним їй майном.

У п. 4 ст. 64 Господарського кодексу зазначено, що підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.

Ураховуючи вищенаведене,

Фонд вважає, що:

по-перше,

юридична особа (головне підприємство) як відповідач у суді, у тому числі і за свої відокремлені підрозділи, самостійно вирішує питання щодо виконання 4 % нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів на головному підприємстві, у т. ч. і на своїх відокремлених підрозділах, або приймає рішення про виконання альтернативного зобов’язання — перерахування адміністративно-господарських санкцій в Державний бюджет України;

по-друге, враховуючи те, що головне підприємство (юридична особа) може через статут (положення) та довіреність безпосередньо впливати на свої відокремлені підрозділи, то

головне підприємство може самостійно прийняти рішення щодо виконання 4 % нормативу або за рахунок головного підприємства, або за рахунок тільки відокремлених підрозділів, або за рахунок як головного підприємства, так і за рахунок відокремлених підрозділів пропорціонально працюючим на них працівникам.

 

В. о. директора В. Бурлака




коментар редакції


Дотримувати норматив працевлаштування інвалідів зобов’язана
юридична особа «у цілому»

 

Лист досить зрозумілий і з його висновками не можна не погодитися, тому, по-перше, ми лише порекомендуємо скористатися матеріалом під назвою «Я б узяв частинами. Але мені потрібно відразу» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 65) як розширеним коментарем; а по-друге, — як це не дивно — Фонд у своєму аргументуванні обійшовся без цитування найважливіших у контексті його відповіді норм профільного Закону України від 21.03.91 р. № 875-ХII «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»: адже стаття 19 цього Закону встановлює норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, а стаття 20 — обов’язок сплати адміністративно-господарських санкцій у разі його недотримання, — саме «для

підприємств, установ, організацій... які використовують найману працю» (залишимо осторонь роботодавців — фізичних осіб). Отже, усі ці обов’язки — для юридичної особи, так би мовити, «у цілому».

 

Олександр Голенко