04.10.2007

Чи сплачується податок з політичної реклами?

Відповідь на запитання

Чи сплачується податок з політичної реклами?

 

До рекламного агентства звернулася політична партія з проханням виготовити та встановити у визначених місцях міста біг-борди з символікою та гаслами цієї партії. Чи необхідно в цьому випадку утримувати із замовника податок з реклами?

(м. Харків)

 

Відповідно до

ст. 11 Декрету № 56-93 податок з реклами сплачується з усіх видів оголошень та повідомлень, які передають інформацію з комерційною метою за допомогою засобів масової інформації, преси, телебачення, афіш, плакатів, рекламних щитів, інших технічних засобів, майна та одягу; на вулицях, магістралях, площах, будинках, транспорті та в інших місцях.

Відповідаючи на запитання про використання місцевої символіки в найменуванні підприємства та сплату у зв’язку з цим однойменного збору (див. с. 27 сьогоднішнього номера), ми звертали увагу, що чинне законодавство не пояснює значення слів «з комерційною метою», яке зустрічається у

ст. 11 і 12 Декрету № 56-93. Також ми зазначали, що найімовірніше трактувати цей вираз треба через призму визначення господарської комерційної діяльності, тобто підприємництва, яке міститься в ст. 42 ГКУ. Зауважимо, що однією з цілей підприємництва є отримання прибутку, отже, можна дійти висновку про тотожність змісту словосполучень «з комерційною метою» та «з метою отримання прибутку».

Про

некомерційний характер діяльності політичних партій свідчать норми Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 р. № 2365-III, яким їх віднесено, по-перше, до неприбуткових організацій (ст. 14), а по-друге, — до об’єднань громадян (ст. 2). При цьому в частині другій ст. 24 Закону України «Про об’єднання громадян» від 16.06.92 р. № 2460-XII однозначно сказано, що політичні партії не мають права займатися господарською та іншою комерційною діяльністю.

Отже,

рекламний щит (біг-борд) із символікою та гаслами будь-якої політичної партії не містить інформації, яка передавалася б з комерційною метою. На цій підставі можна стверджувати, що розміщення такого щита не повинне обкладатися податком з реклами.

Заради справедливості слід зазначити, що цей висновок ґрунтується тільки на вимогах

Декрету № 56-93 і не враховує регіональні особливості сплати цього податку, які містяться в положеннях про податок з реклами, прийнятих органами місцевого самоврядування. Разом з тим у деяких з них може бути дещо інше визначення об’єкта обкладення податком з реклами, ніж те, яке встановлене зазначеним Декретом.

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик