04.10.2007
Чи сплачується податок з політичної реклами?
До рекламного агентства звернулася політична партія з проханням виготовити та встановити у визначених місцях міста біг-борди з символікою та гаслами цієї партії. Чи необхідно в цьому випадку утримувати із замовника податок з реклами?
(м. Харків)
Відповідно до
ст. 11 Декрету № 56-93 податок з реклами сплачується з усіх видів оголошень та повідомлень, які передають інформацію з комерційною метою за допомогою засобів масової інформації, преси, телебачення, афіш, плакатів, рекламних щитів, інших технічних засобів, майна та одягу; на вулицях, магістралях, площах, будинках, транспорті та в інших місцях.Відповідаючи на запитання про використання місцевої символіки в найменуванні підприємства та сплату у зв’язку з цим однойменного збору (див. с. 27 сьогоднішнього номера), ми звертали увагу, що чинне законодавство не пояснює значення слів «з комерційною метою», яке зустрічається у
ст. 11 і 12 Декрету № 56-93. Також ми зазначали, що найімовірніше трактувати цей вираз треба через призму визначення господарської комерційної діяльності, тобто підприємництва, яке міститься в ст. 42 ГКУ. Зауважимо, що однією з цілей підприємництва є отримання прибутку, отже, можна дійти висновку про тотожність змісту словосполучень «з комерційною метою» та «з метою отримання прибутку».Про
некомерційний характер діяльності політичних партій свідчать норми Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 р. № 2365-III, яким їх віднесено, по-перше, до неприбуткових організацій (ст. 14), а по-друге, — до об’єднань громадян (ст. 2). При цьому в частині другій ст. 24 Закону України «Про об’єднання громадян» від 16.06.92 р. № 2460-XII однозначно сказано, що політичні партії не мають права займатися господарською та іншою комерційною діяльністю.Отже,
рекламний щит (біг-борд) із символікою та гаслами будь-якої політичної партії не містить інформації, яка передавалася б з комерційною метою. На цій підставі можна стверджувати, що розміщення такого щита не повинне обкладатися податком з реклами.Заради справедливості слід зазначити, що цей висновок ґрунтується тільки на вимогах
Декрету № 56-93 і не враховує регіональні особливості сплати цього податку, які містяться в положеннях про податок з реклами, прийнятих органами місцевого самоврядування. Разом з тим у деяких з них може бути дещо інше визначення об’єкта обкладення податком з реклами, ніж те, яке встановлене зазначеним Декретом.Ігор Хмелевський, економіст-аналітик