04.10.2007

Що таке разова і довготривала реклама?

Відповідь на запитання

Що таке разова і довготривала реклама?

 

Як слід розрізняти одноразову рекламу і рекламу, розміщену на тривалий час? Від чого залежить вибір конкретної ставки податку з реклами?

(м. Дніпродзержинськ)

 

Відповідно до

ст. 11 Декрету № 56-93 ставки податку з реклами розрізняються залежно від того, разовою чи довготривалою є реклама, що розміщується. Так, граничний розмір податку з реклами не повинен перевищувати 0,1 % вартості послуг за розміщення одноразової реклами і 0,5 % за розміщення реклами на тривалий час. Конкретні ж ставки податку з реклами слід шукати у відповідних положеннях місцевих органів самоврядування з урахуванням того, що згідно зі ст. 18 Декрету № 56-93 ці органи мають право самостійно встановлювати і визначати порядок сплати місцевих податків та зборів у межах установлених цим Декретом граничних розмірів ставок.

На жаль, у жодному загальнодержавному нормативному документі не визначено, що розуміється під одноразовою рекламою. Не відомо також, що мається на увазі в

Декреті № 56-93 під «розміщенням реклами на тривалий час». На наш погляд, при вирішенні зазначеної проблеми необхідно виходити:

1) зі змісту документів, що регулюють порядок обчислення та сплати податку з реклами, прийнятих місцевими органами влади;

2) з умов договору на встановлення та розміщення реклами;

3) із того, яким чином і на якому носії розміщено рекламу замовника.

Проаналізуємо по черзі кожний з перелічених вище факторів, які впливають на віднесення тієї чи іншої реклами до одноразової або довготривалої.

Аналіз кількох нормативних документів, прийнятих на місцевому рівні, показує, що критерії класифікації реклами в кожному з них свої і в деякому розумінні навіть несподівані. Так, у діючому Положенні про порядок обчислення та сплати податку на рекламу в

м. Харкові зазначається, що ставка 0,5 % вартості послуг за виготовлення та розміщення реклами на тривалий час застосовується, якщо йдеться про строк більше ніж один день або про неодноразову рекламу. Поняття ж одноразової реклами взагалі не розшифровується.

Для платників податку

м. Запоріжжя ситуація складається дещо інакше. Ставка 0,1 % застосовується при справлянні податку з вартості послуг за розміщення реклами на строк до 6 місяців та одноразової реклами в засобах масової інформації, що, по суті, прирівнює до одноразової реклами будь-яку рекламу, розміщену менше ніж на піврічний строк. Довготривалою ж вважається реклама, розміщена на строк від 6 місяців до одного року і протягом одного календарного місяця в засобах масової інформації. При її оподаткуванні застосовується ставка 0,5 % вартості рекламних послуг. Якщо ж реклама розміщується на строк понад один рік, податок з реклами сплачується за кожний рік окремо в установленому порядку, як при розміщенні попередньої реклами.

Найневизначенішою виглядає ситуація з одноразовою та довготривалою рекламою в м. Києві, оскільки

Положення № 360/520 жодних вказівок щодо їх тлумачення не містить. А це означає, що платникам, поставленим місцевими органами влади в таке положення, слід орієнтуватися на другий критерій — умови договору на встановлення та розміщення реклами.

Наприклад, якщо за умовами договору передбачається одна публікація реклами в друкованих засобах масової інформації або одна трансляція рекламного ролика по радіо чи телебаченню, безумовно, ідеться про одноразову рекламу. Одноразовою рекламою є також її розповсюдження шляхом роздавання листівок у ході якогось святкового рекламного заходу (відкриття магазину; презентація з нагоди виходу на ринок нової торговельної марки тощо).

Водночас за умови публікації того самого рекламного оголошення (трансляції ролика; роздавання листівок) протягом певного періоду (або кілька разів) така реклама має визнаватися довготривалою.

І нарешті, керуючись третім критерієм, можна стверджувати, що при встановленні рекламних щитів, призматронів та інших технічних засобів, функціонально призначених для розміщення реклами, а також при її розміщенні на транспортних засобах і на інтернет-сайтах така реклама, із зрозумілих причин, має розглядатися як довготривала. Виходити тут слід з достатньої тривалості існування самого носія реклами (щита, транспортного засобу, сайта тощо) і багаторазової можливості ознайомлення з цією рекламою.

Отже, тільки з аналізу конкретної ситуації спільно з нормами конкретного рішення органу місцевого самоврядування можна встановити, відносяться рекламні послуги, що надаються, до одноразової чи довготривалої реклами. І вже залежно від відповіді на це запитання можна визначитися зі

ставкою податку з реклами (0,1 або 0,5 %), яка має застосовуватися в цьому випадку.

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик