04.10.2007

Сплата податку з реклами як різниці між «податковими зобов’язаннями» та «податковим кредитом»

Відповідь на запитання

Сплата податку з реклами як різниці між «податковими зобов’язаннями» та «податковим кредитом»

 

Чи може рекламне агентство перераховувати до бюджету тільки різницю між сумою податку з реклами, отриманої від замовника, і сумою цього податку, сплаченої третім особам (підрядникам), які є фактичними виконавцями послуг з розміщення або встановлення реклами?

(м. Чернігів)

 

Відповідно до

ст. 11 Декрету № 56-93 об’єктом податку з реклами є вартість послуг з установлення та розміщення реклами. Платниками зазначеного податку є юридичні особи та громадяни.

Податок з реклами сплачується з усіх видів оголошень та повідомлень, що передають інформацію в комерційних цілях за допомогою засобів масової інформації, преси, телебачення, афіш, плакатів, рекламних щитів, інших технічних засобів, майна та одягу; на вулицях, магістралях, площах, будинках, транспорті та в інших місцях.

Граничний розмір податку з реклами не повинен перевищувати 0,1 % вартості послуг за розміщення разової реклами і 0,5 % за розміщення реклами на тривалий час.

Декретом № 56-93

сплату податку з реклами прив’язано до оплати послуг з установлення та розміщення реклами, хоча слід мати на увазі, що деякими місцевими радами прийнято відповідні положення, які зобов’язують сплачувати цей податок за фактом надання послуг з установлення та розміщення реклами, навіть якщо ці послуги не було оплачено. У будь-якому випадку крім вартості рекламних послуг, оплачених рекламодавцем рекламному агентству або наданих рекламним агентством без попередньої оплати рекламодавцем, додатково сплачується податок з реклами, який рекламне агентство зобов’язане акумулювати і в установлені строки перераховувати до місцевого бюджету.

Рекламні агентства, у свою чергу, виконуючи замовлення на розміщення реклами, частину коштів, отриманих від рекламодавців, перераховують своїм субпідрядникам, які безпосередньо здійснюють установлення та розміщення реклами.

При цьому

чинне законодавство не містить положень, які б дозволяли рекламним агентствам, що діють на ринку рекламних послуг, перераховувати до бюджету тільки різницю між сумою податку з реклами, отриманої від замовників, і сумою цього податку, сплаченої третім особам (підрядникам).

Разом з тим обкладення податком з реклами того самого об’єкта (вартості послуг з установлення та розміщення реклами) і у рекламного агентства, і у підрядника суперечило б загальним принципам побудови системи оподаткування, а саме, недопущенню подвійного оподаткування.

Як вихід із ситуації, що склалася, ДПАУ в м. Києві у своєму

листі від 18.09.97 р. № 18-01/3/6492 запропонувала перераховувати податок з реклами до місцевого бюджету сальдовим методом, тобто виходячи з вартості власних послуг, наданих рекламним агентством (іншим посередником). Водночас, на думку податківців, такий порядок сплати податку з реклами дійсний тільки за наявності у платника податку первинних документів (з відповідними записами в них), які б свідчили про перерахування рекламним агентством податку з реклами кінцевому розповсюджувачу з розрахунку виконуваних ним обсягів робіт (послуг) з рекламування рекламодавця. Інакше рекламне агентство зобов’язане перераховувати податок з реклами до бюджету в повному обсязі.

Судячи з усього, ДПАУ також не заперечує проти застосування такого порядку сплати податку з реклами, про що свідчить консультація її провідного фахівця аналогічного змісту (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 91, рубрика «Думка фахівців офіційних органів») і

лист ДПАУ від 24.09.2002 р. № 6303/6/15-3416 (див. с. 42).

Покажемо на числовому прикладі, як працює описаний вище метод при сплаті податку з реклами.

Приклад 1.

Підприємство замовило рекламному агентству розмістити в друкованому виданні рекламний матеріал. Вартість послуг рекламного агентства:

— з розміщення рекламного матеріалу — 36,15 грн., у тому числі ПДВ — 6 грн., податок з реклами — 0,15 грн.

Видавництво, яке розмістило рекламний матеріал у газеті, виставило рахунок рекламному агентству на суму 241 грн., у тому числі ПДВ — 40 грн., податок з реклами — 1 грн.

Зобов’язання за податком з реклами нараховуються при отриманні оплати.

 


з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий
облік, грн.

дебет

кредит

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

У видавництва

1

Відображено реалізацію послуг

361

703

241

201

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641/ПДВ

40

3

Відображено суму податку з реклами, що підлягає сплаті рекламним агентством, у складі вартості наданих рекламних послуг

703

645*

1

* Для зручності ведення аналітичного обліку сум податку з реклами в розрізі контрагентів підприємство на свій розсуд може відкрити новий субрахунок 645 «Зобов’язання за податком з реклами».

4

Отримано оплату від рекламного агентства

311

361

241

5

Відображено суму податкових зобов’язань за податком з реклами при отриманні оплати за надані рекламні послуги

645

641/ПР

1

1

6

Перераховано податок з реклами до бюджету

641/ПР

311

1

У рекламного агентства

1

Відображено послуги видавництва

23

631

200

200

2

Відображено право на податковий кредит

641/ПДВ

631

40

3

Відображено суму податку з реклами*

641/ПР

631

1

1

* Такий запис рекламним агентством робиться тільки при розміщенні чужої реклами за допомогою третіх осіб. Сума податку з реклами з вартості розміщення власної реклами не виділяється окремо, а відображається у складі вартості таких послуг записом Дт 93 — Кт 631, 685 і включається до валових витрат.

4

Відображено реалізацію послуг з розміщення реклами
(241 грн. + 36,15 грн.)

361

703

277,15

231,15

5

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641/ПДВ

46

6

Відображено суму податку з реклами, що підлягає сплаті рекламним агентством, у складі вартості наданих рекламних послуг

703

645

1,15

7

Отримано оплату від замовника

311

361

277,15

8

Відображено суму податкових зобов’язань за податком з реклами при отриманні оплати за надані рекламні послуги

645

641/ПР

1,15

0,15

9

Перераховано податок з реклами до бюджету

641/ПР

311

0,15

10

Сформовано фінансовий результат:
— списано суму доходів
— списано суму витрат



703
791



791
903



231,15
200

У замовника

1

Відображено витрати з виготовлення та розміщення реклами

93

685

231,15

231,15

2

Включено до складу податкового кредиту суму ПДВ

641/ПДВ

685

46

 

Отже, із загального обсягу податку з реклами 1,15 грн. (230 х 0,5 %), обчисленого з усієї вартості наданих замовнику рекламних послуг без урахування ПДВ, основну частину сплатило видавництво (0,5 % від вартості своїх послуг без ПДВ, що складає 200 х 0,5 % = 1 грн.). Рекламному ж агентству довелося сплатити тільки різницю в сумі 0,15 грн. (30 х 0,5 %) між сумою податку 1,15 грн., отриманого від замовника, і сумою цього податку 1 грн., перерахованою видавництву.

На завершення ще раз підкреслимо, що сплата податку з реклами зазначеним вище способом не ґрунтується на вимогах

Декрету № 56-93, і, отже, може стати предметом спорів між платником податків та податковими органами. Рекламним агентствам, для яких застосування сальдового способу дозволяє значно скоротити суми податку з реклами, що сплачуються до бюджету, доцільно було б отримати сприятливе роз’яснення з місцевої ДПІ. Адже, як відомо, не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до наданого йому податкового роз’яснення за відсутності податкових роз’яснень з цього питання, що мають пріоритет (абз. «д» п.п. 4.4.2 Закону № 2181).

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик