06.09.2007

Облік основних фондів. Автомобіль потрапив у ДТП: чи відображати в обліку збиток

Відповідь на запитання

Автомобіль потрапив у ДТП: чи відображати в обліку збиток

 

Автомобіль потрапив у ДТП, винну особа не встановлено (справа перебуває на розгляді в суді). При цьому транспортний засіб підлягає ремонту, а вартість завданого матеріального збитку визначена експертом. Як відобразити суму збитку в бухгалтерському обліку?

(Луганська обл.)

 

Бухгалтерський облік пошкоджень, завданих транспортному засобу у дорожньо-транспортній пригоді залежить від того, що в майбутньому буде з автомобілем. Так, залежно від ступеня пошкоджень його може бути відремонтовано (відновлено) або списано. Згідно з

Типовою інструкцією , пошкоджений автомобіль списується лише за умови, що він не підлягає відновленню (неможливе відновлення відповідно до технічних вимог або в разі економічної недоцільності ремонту) і не може бути реалізований.

У

Методиці товарознавчої експертизи та оцінки дорожніх транспортних засобів, затвердженій спільним наказом Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України від 24.11.2003 р. № 142/5/2092, зазначено, що відновлювати аварійний дорожньо-транспортний засіб економічно недоцільно, якщо вартість відновлювального ремонту перевищує ринкову вартість транспортного засобу без отриманих пошкоджень.

Зважаючи на те що автомобіль підлягає відновленню, зміни в бухгалтерському обліку такого об’єкта основних засобів не здійснюються.

Так, згідно з

Інструкцією № 64 , у цьому випадку зменшення вартості об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку не передбачено.

А після проведення відновлювального ремонту такі витрати не будуть відноситися на збільшення вартості об’єкта основних засобів, оскільки відновлювальний ремонт не передбачає реконструкції, модернізації, добудови і дообладнання. Так, при визначенні вартості такого ремонту враховується вартість ремонтно-відновлювальних робіт, матеріалів, необхідних для ремонту, а також вартість складових, що підлягають заміні, тобто при його здійсненні не створюються принципово нові якості існуючого об’єкта.

Не передбачено в цьому випадку відображення суми завданого збитку і на позабалансовому рахунку 05 «Гарантії та забезпечення», оскільки згідно з

Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ та Порядком його застосування, затвердженими наказом Головного управління Державного казначейства України від 10.12.99 р. № 114, урахуванню на цьому рахунку підлягають лише списані з балансу матеріальні цінності бюджетних установ, за недостачами і крадіжками, за якими не встановлено винних осіб, відносно яких справи знаходяться на розгляді у слідчих органах.

Якщо ремонт буде здійснено за рахунок бюджетної установи, то при здійсненні таких видатків необхідно керуватися вимогами

Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.98 р. № 102.

За необхідності заміни та (або) відновлення окремих частин пошкодженого транспортного засобу такий ремонт відноситься до поточного, а видатки здійснюються за КЕКВ 1135 «Оплата транспортних послуг та утримання транспортних засобів», а за КЕКВ 2133 «Капітальний ремонт інших об’єктів» здійснюються видатки на капітальний ремонт автомобілів та обладнання, а також оплату запчастин до них, якщо вони включені до кошторису на проведення капітального ремонту, який є невід’ємною частиною угоди, укладеної з надавачем послуг. Такі витрати на відновлювальний ремонт (поточний або капітальний) не відносяться на збільшення вартості необоротних активів, а відносяться на фактичні видатки.

Таким чином, вартість пошкодження автомобіля при економічній доцільності його відновлення, а також сума завданого збитку до прийняття судового рішення про відшкодування шкоди, заподіяної під час ДТП, у бухгалтерському обліку не відображається.

Костянтин Пенськой, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»