24.04.2008

Зберігання готівки поза скринькою РРО

Відповідь на запитання

Зберігання готівки поза скринькою РРО

 

Підприємство здійснює цілодобову торгівлю. Іноді при здійсненні торгівлі виручка за день (ніч) не вміщається у скриньку РРО. Чи можна до інкасації частину виручки зберігати в сейфі, що знаходиться в межах торговельної площі?

(Харківська обл., м. Дергачі)

 

Відповідно до

ст. 2 Закону про РРО (далі — Закон про РРО) місце проведення розрахунків — місце, де здійснюються розрахунки з покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем заздалегідь сплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.

Порядок проведення розрахунків визначено

ст. 3 Закону про РРО. Зокрема, в п. 13 цієї статті передбачено, що суб’єкти підприємницької діяльності зобов’язані забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у щоденному звіті.

Як бачимо, з наведених норм

Закону про РРО не можна зробити однозначний висновок, що місцем проведення розрахунків є тільки скринька РРО. Закон про РРО вимагає забезпечення відповідності сум готівки на місці проведення розрахунків сумі, зазначеній в щоденному звіті. А ось щодо того, де ці кошти мають зберігатися: у скриньці РРО чи в сейфі, що стоїть поряд, Закон про РРО вимоги не висуває.

Така неоднозначність призвела до того, що за останні роки податкові органи тричі змінили свою думку з цього питання. Так, у 2002 році ДПАУ в

листі від 08.07.2002 р. № 5354/5/23-2116 («Податки та бухгалтерський облік», 2002, № 60) забороняла зберігати готівку в межах торговельної площі поза скринькою РРО без здійснення операції «службова видача» і оприбуткування в касовій книзі. ДПАУ аргументувала такий підхід виходячи з норм п. 4.5 Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614. Зокрема, цим пунктом установлено, що видача готівки з місця проведення розрахунків повинна реєструватися в РРО з використанням операції «службова видача», якщо така видача не пов’язана з проведенням розрахункових операцій.

Пізніше у «Віснику податкової служби», 2006, № 11 було висловлено протилежну думку, згідно з якою кошти, що не вміщаються у скриньку РРО, можна було зберігати поряд у торговельному приміщенні. При цьому обов’язковою умовою була наявність у торговельному приміщенні сейфа для зберігання тільки такої готівки, а також оформлення наказу по підприємству, що застерігає цю ситуацію.

На сьогодні ДПАУ знов повернулася до первісних позицій. Приводом став

лист НБУ від 25.05.2007 р. № 11-110/2058-5398 («Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 103), в якому НБУ зазначає про необхідність проведення операції з переміщення готівки, вилученої з касового апарата, до іншого місця зберігання за допомогою операції «службова видача» та відповідним оформленням прибуткових касових ордерів з подальшим записом у касовій книзі.

Зауважимо: ДПАУ у своєму

листі від 08.08.2007 р. № 15658/7/23-7017 не тільки посилається на лист НБУ, але й рекомендує використовувати його в роботі.

Таким чином, на сьогодні, на думку ДПАУ, поняття «місце проведення розрахунків» та «торговельна площа» не тотожні. Отже, якщо гроші не вміщаються у скриньку РРО, рух такої готівки оформлюється операцією «службова видача» і підлягає оприбуткуванню в касовій книзі.

Наталія Борщ, економіст-аналітик