24.04.2008

Відокремлені підрозділи: касова книга чи РРО ?

Відповідь на запитання

Відокремлені підрозділи: касова книга чи РРО ?

 

Відокремлений підрозділ підприємства (магазин) здійснює розрахунки з покупцями через РРО і самостійно здає виручку до банку. Чи потрібно такому відокремленому підрозділу вести при цьому касову книгу?

(м. Вінниця)

 

Насамперед зауважимо, що поняття «відокремлений підрозділ» з

Положення № 637 набагато ширше аналогічного поняття, що зустрічається в правовому законодавстві (зокрема, поняття «відокремлений підрозділ» зі ст. 64 ГКУ). Адже згідно з п. 1.2 «касового» Положення № 637 відокремлені підрозділи — це філії, представництва, відділення та інші структурні підрозділи, які наділено частиною майна господарських організацій та здійснюють оперативне використання чи інше речове право щодо такого майна. Отже, відокремленими в розумінні Положення № 637 є як відокремлені, так і структурні підрозділи підприємств (докладніше це питання розглядалося у статті «РРО з касовою книгою, ліміт відокремленого підрозділу, зберігання готівки (за листами НБУ)» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 103). Це означає, що, наприклад, магазини, кіоски, палатки з точки зору Положення № 637 підпадають під статус відокремлених, а отже, повинні керуватися відповідними (що стосуються відокремлених підрозділів) «касовими» нормами.

Повертаючись до запитання, зауважимо, що воно виникло у зв’язку з недостатньою чіткістю та неоднозначністю норм

Положення № 637. Так, згідно з четвертим абзацом п. 4.2 Положення № 637 відокремлені підрозділи, що здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, і не виконують операції з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть. Проте водночас п. 3.7 Положення № 637 передбачено, що приймання отриманої з банку готівки до каси та видача готівки з каси для здавання її до банку оформлюються відповідними касовими ордерами (прибутковим або видатковим) з відображенням такої касової операції в касовій книзі. У результаті одночасне існування цих двох норм і викликало запитання: а як бути відокремленому підрозділу, що працює з РРО та здає виручку безпосередньо до банку — чи потрібно йому в такому разі вести касову книгу?

Відповідь на це запитання дав НБУ в

листах від 06.02.2008 р. № 11-113/423-1352 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 19 та від 29.02.2008 р. № 11-113/819-2371. У них роз’яснювалося: якщо відокремлений підрозділ фіксує виручку від продажу через РРО, але при цьому (1) не виконує операцій з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковими касовими ордерами, а також (2) не здійснює операцій з видачі готівки на виплати, пов’язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх витратними касовими ордерами та відомостями (тобто не здійснює операцій, що оформлюються касовими ордерами та відомостями), то такий відокремлений підрозділ згідно з вимогами п. 4.2 Положення № 637 касову книгу не веде. При цьому окремо в листі уточнювалося, що здавання відокремленим підрозділом проведеної через РРО виручки до банку будь-яким з можливих способів (самостійно, через службу інкасації, через касу головного підприємства) не потребує ведення касової книги: досить правильно провести виїмку готівки через РРО за допомогою операції «службова видача» та внести відповідний запис у КОРО. Сподіваємося, що з такими роз’ясненнями НБУ будуть згодні і податківці.

Людмила Солошенко, економіст-аналітик