28.04.2008

Пошта редакції. Одержання безоплатних хвилин від оператора мобільного зв’язку

Відповідь на запитання

Одержання безоплатних хвилин від оператора мобільного зв’язку

 

Підприємство оплачує послуги оператору мобільного зв’язку, від якого одержує «подарунок» у вигляді безоплатних хвилин. Чи вважатиметься такий «подарунок» безоплатно одержаною послугою, яку необхідно відображати в декларації про прибуток?

(м. Харків)

 

Ні,

не вважатиметься. Пояснимо чому.

Насамперед звернемося до

п. 1.23 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР, який передбачає, що безоплатно надані послуги (вартість яких підлягає включенню до валових доходів) — це послуги, що надаються без вимоги компенсувати їх вартість.

Отже, визначальним є питання наявності компенсації за одержані послуги.

У цьому випадку, укладаючи договір з оператором мобільного зв’язку, підприємство бере на себе зобов’язання оплачувати його послуги за встановленими тарифами. Як правило, тарифи передбачають, крім похвилинної плати за розмови, абонплату за місяць або плату за з’єднання.

Турбуючись про своїх абонентів, оператори заохочують клієнтів, які тривалий час користуються їх послугами або витрачають значні суми на розмови. У межах так званих програм лояльності абоненти одержують різноманітні «подарунки», у тому числі, у вигляді певної кількості нетарифікованих хвилин, які називаються «безоплатними».

Для одержання таких хвилин необхідно набрати певну кількість бонусів, які нараховуються пропорційно вартості послуг, одержаних та оплачених раніше. Їх не можна розглядати як окрему послугу, надану підприємству оператором мобільного зв’язку. Адже вона є тільки частиною послуг зв’язку, одержаних за певний період. По суті, абонент одержує знижку на загальну суму спожитих послуг.

Крім того, абонент не звільняється від плати за з’єднання чи абонплати, які можна розглядати як компенсацію за «безоплатні» розмови.

Отже, «безоплатні» хвилини не можна вважати безоплатно одержаною послугою. По-перше, вони не надаються окремо (без оплачених раніше хвилин), по-друге, їх вартість закладено до плати за з’єднання чи абонплати.

Зовсім інші наслідки будуть, якщо підприємство одержить від оператора мобільного зв’язку подарунок у матеріальному вигляді, наприклад телефон. Цю ситуацію докладно розглянуто у статті «Мобільний PR та його податкові наслідки» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 43, с. 49.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик