15.12.2008

Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року № 827 і № 837, від 17 жовтня 2008 року № 955 та від 19 листопада 2008 року № 1022

Указ від 03.12.2008 р. № 1139/2008

Президент України

 

Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року № 827 і № 837, від 17 жовтня 2008 року № 955 та від 19 листопада 2008 року № 1022

Указ Президента України

 

Кабінетом Міністрів України 10 вересня 2008 року видано постанови № 827 «Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення» та № 837 «Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів», 17 жовтня 2008 року — постанову № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», до якої постановою Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2008 року № 1022 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 837 і від 17 жовтня 2008 р. № 955» було внесено зміни.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року № 827 ліквідовано Державну службу лікарських засобів і виробів медичного призначення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року № 837 погоджено пропозицію Міністерства охорони здоров’я щодо ліквідації Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров’я України, а також утворено Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів як центральний орган виконавчої влади та затверджено Положення про неї.

Постановами Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року № 955 та від 19 листопада 2008 року № 1022 установлено граничні постачальницько-збутові надбавки (націнки) та граничні торговельні (роздрібні) надбавки (націнки) на лікарські засоби і вироби медичного призначення.

Зазначені постанови видано Кабінетом Міністрів України всупереч нормам Конституції України.

Конституція України проголошує Україну правовою державою (стаття 1), в якій визнається і діє принцип верховенства права (стаття 8), зобов’язує органи виконавчої влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19), і наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням утворювати центральні органи виконавчої влади відповідно до закону (пункт 91

статті 116).

Тому, приймаючи рішення про утворення центрального органу виконавчої влади з контролю якості лікарських засобів, Кабінет Міністрів України мав діяти відповідно до Законів України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та «Про лікарські засоби», за якими виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, та відповідні повноваження таких органів, спеціальним органом державного контролю якості лікарських засобів визначено Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров’я України з безпосередньо підпорядкованими їй державними інспекціями з контролю якості лікарських засобів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, Основ законодавства України про охорону здоров’я, якими контроль за якістю лікарських засобів та імунобіологічних препаратів, що виготовляються підприємствами України, покладено на Міністерство охорони здоров’я України.

Утворивши центральний орган виконавчої влади — Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів та наділивши її відповідними контрольними повноваженнями, Кабінет Міністрів України діяв усупереч Конституції та названим Законам України.

Видання постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» та внесення до неї передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2008 року № 1022 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 837 і від 17 жовтня 2008 р. № 955» змін в умовах коливання валютних курсів призвело до скорочення загальної номенклатури лікарських засобів в аптечних закладах України, збільшення частки ліків високої вартості та зменшення частки доступних за ціною препаратів, скорочення обсягів вітчизняного виробництва ліків, мережі аптечних закладів та зайнятості у цій сфері, зростання соціальної напруги у суспільстві.

Це створює загрозу для системи охорони здоров’я і, як наслідок, призводить до небезпечного погіршення стану здоров’я населення, що відповідно до статті 7 Закону України «Про основи національної безпеки України» є однією з основних загроз національним інтересам і національній безпеці України у соціальній сфері.

Таким чином, зазначені постанови Уряду України не відповідають статті 3 Конституції України, відповідно до якої людина, її життя і здоров’я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, суперечать інтересам національної безпеки, можуть призвести до порушення одного з основоположних конституційних прав громадян — права на охорону здоров’я, а тому не відповідають частині першій статті 17 Конституції України, згідно з якою забезпечення економічної безпеки держави є однією з її найважливіших функцій і яка згідно зі статтею 8 Основного Закону держави є нормою прямої дії, та частинам першій і третій статті 49 Конституції України, за якими кожен має право на охорону здоров’я, обов’язком держави є створення умов для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.

Видаючи зазначені постанови, Кабінет Міністрів України діяв усупереч і вимогам частини другої статті 8 Конституції України, згідно з якими нормативно-правові акти мають прийматися на основі Конституції України і відповідати їй.

З огляду на викладене, керуючись частиною другою статті 102, пунктами 1 та 17 частини першої статті 106, відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України

постановляю:

1.

Зупинити дію:

постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року № 827

«Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення»;

постанови Кабінету Міністрів України

від 10 вересня 2008 року № 837 «Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів»;

постанови Кабінету Міністрів України

від 17 жовтня 2008 року № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення»;

постанови Кабінету Міністрів України

від 19 листопада 2008 року № 1022 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 837 і від 17 жовтня 2008 р. № 955».

2.

Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

 

Президент України В. Ющенко
м. Київ, 3 грудня 2008 року, № 1139/2008



коментар редакції

Президент повернув ціни на ліки на кола свої

Цим документом Президент України припинив дію постанов КМУ від 10.09.2008 р. № 827, від 10.09.2008 р. № 837, від 17.10.2008 р. № 955 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 94) та від 19.11.2008 р. № 1022 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 98), які передбачали:

— ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення Міністерства охорони здоров’я України та створення замість неї Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів як центрального органу виконавчої влади;

— установлення граничних постачальницько-збутових надбавок (націнок) та граничних торговельних (роздрібних) надбавок (націнок) на лікарські засоби і вироби медпризначення.

У зв’язку з цим, як і раніше,

граничні торговельні націнки (надбавки) установлюються Радою міністрів АР Крим, обласною, Київською і Севастопольською міською державною адміністрацією відповідно до абзацу шостого п. 12 постанови КМУ від 25.12.96 р. № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад з регулювання цін (тарифів)».

Цей документ набув чинності

5 грудня 2008 р. («Урядовий кур’єр» від 05.12.2008 р. № 229).

Вікторія Матвєєва