01.12.2008

Стосовно використання засобів ЕЦП

Лист від 07.10.2008 р. № 20410/7/28-0517

Стосовно використання засобів ЕЦП

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 07.10.2008 р. № 20410/7/28-0517

 

Державна податкова адміністрація України надсилає роз’яснення стосовно використання засобів електронного цифрового підпису (далі — ЕЦП).

Відносини, що виникають при використанні ЕЦП, регулюються Законами України від 22 травня 2003 року № 852-IV «Про електронний цифровий підпис», від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та постановою КМ України від 28.10.2004 № 1452 «Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності».

Відповідно до вимог статті 5 Закону України від 22 травня 2003 року № 852-IV «Про електронний цифровий підпис» органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише посилений сертифікат ключа. Стаття 3 цього Закону визначає, що

електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо електронний цифровий підпис підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису, тобто засобів електронного цифрового підпису, що мають сертифікат відповідності або позитивний експертний висновок за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.

Питання співпраці, зобов’язань та відповідальності між акредитованими центрами сертифікації ключів та платниками податків у сфері надання послуг ЕЦП регулюються договірними відносинами згідно з діючим законодавством.

Починаючи з червня 2006 року, для опрацювання технологічного процесу приймання податкової звітності в електронному вигляді, органами ДПС використовувалось безкоштовне програмне забезпечення накладання електронного підпису «Нотар». Для участі в проекті залучалися платники податків, з якими укладався договір «Про забезпечення електронного документообігу платника податків з Державною податковою інспекцією засобами телекомунікаційного зв’язку».

З метою дотримання вимог чинного законодавства, впровадження, налагодження та застосування безпаперових технологій подання податкової звітності в електронній формі, ДПА України затверджено Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку та Примірний договір про визнання електронних документів (наказ ДПА України від 10.04.2008 № 233 «Про подання електронної податкової звітності», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 16.04.2008 за № 320/15011) та укладено договори про співпрацю з акредитованими центрами сертифікації ключів (далі — АЦСК), а саме: ТОВ «Український сертифікаційний центр», ЗАТ «Інфраструктура відкритих ключів», ТОВ «Арт-мастер», ДП «Українські спеціальні системи».

Дані АЦСК відповідно до статті 9 Закону України «Про електронний цифровий підпис» пройшли акредитацію у центральному засвідчувальному органі, який визначений Кабінетом Міністрів України, та мають право надавати послуги ЕЦП.

Оскільки послуги цих АЦСК є платними, ДПА України були досягнуті домовленості із АЦСК щодо безкоштовного або за пільговими тарифами надання засобів ЕЦП платникам податків, які уклали договори з органами ДПС «Про забезпечення електронного документообігу платника податків з Державною податковою інспекцією засобами телекомунікаційного зв’язку». Надання засобів ЕЦП здійснюється АЦСК з 20.02.2008 на підставі оригіналу договору, укладеного між заявником та відповідною ДПІ.

Також вказаними АЦСК проводяться акції по розповсюдженню ключів електронного цифрового підпису по зниженим тарифам.

Виходячи з вищенаведеного та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 262-р «Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість» стосовно забезпечення відповідно до законодавства криптографічного і технічного захисту поданої платниками податків інформації та посилення контролю за дотриманням вимог до її конфіденційності,

приймання податкової звітності в електронному вигляді, підписаної за допомогою безкоштовного програмного забезпечення накладання електронного підпису «Нотар», буде припинено з 1 січня 2009 року, про що необхідно повідомити платників податків через інформаційні сайти регіональних ДПА, об’яви на інформаційних дошках та засобами E-Mail.

Безкоштовне розповсюдження засобів ЕЦП серед платників податків буде впроваджено ДПА України після введення в експлуатацію власного акредитованого центру сертифікації ключів.

Заступник голови В. Регурецький