28.07.2008

Щодо розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв

Лист від 16.07.2008 р. № 14265/7/15-0617

Щодо розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 16.07.2008 р. № 14265/7/15-0617

 

Державна податкова адміністрація України у зв’язку із прийняттям Закону України від 3 червня 2008 року № 309-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі — Закон № 309) повідомляє наступне.

Пунктом 8 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 309, який набрав чинності з 4 червня 2008 року, запроваджено нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод згідно з додатком № 2 до цього Закону, який є його невід'ємною частиною.

Відповідно до цього додатка змінено нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв, у порівнянні з нормативами, що були визначені у додатку № 2 до розділу II до Закону України 28 грудня 2007 року № 107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі — Закон № 107).

Так,

з 4 червня 2008 року встановлені наступні нормативи збору за спеціальне водокористування за використання води, яка входить до складу напоїв:

поверхневої — 3 гривні за 1 куб. метр (до 04.06.2008 — 2 гривні за 1 куб. метр);

підземної — 3,5 гривні за 1 куб. метр (до 04.06.2008 — 4 гривні за 1 куб. метр).

Зважаючи на зміну нормативів збору за спеціальне водокористування у звітному податковому періоді, Державна податкова адміністрація України рекомендує запропонувати платникам збору за спеціальне водокористування, які використовують поверхневі та підземні води, що входять до складу напоїв (далі — платники), складати і подавати до органів державної податкової служби

розрахунки збору за І півріччя 2008 року з урахуванням наступних реко- мендацій.

Обчислення

податкових зобов’язань зі збору за використання води, що входить до складу напоїв, здійснюється окремо за формою, встановленою у додатку 2 до Інструкції про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, затвердженої наказом Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України, Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 1 жовтня 1999 року № 231/539/118/219, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 жовтня 1999 року за № 711/4004, згідно з рекомендаціями, викладеними у листах ДПА України від 02.04.2008 № 6548/7/15-0817 та від 29.05.2008 № 10916/7/15-0817.

Платники за використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв,

за І півріччя 2008 року складають і подають два окремі розрахунки збору:

1) перший — за період з 01.01.2008 по 03.06.2008 включно;

2) другий — за період з 04.06.2008 по 30.06.2008 включно.

Розрахунки збору, у частині використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв,

за 9 місяців і рік складати наростаючим підсумком, починаючи з 04.06.2008:

за 9 місяців — з 04.06.2008 по 30.09.2008;

за 2008 рік — з 04.06.2008 по 31.12.2008.

У залежності від звітного податкового періоду в заголовку розрахунку збору зазначати «з 01.01.2008 по 03.06.2008», «з 04.06.2008 по 30.06.2008», «з 04.06.2008 по 30.09.2008» та «з 04.06.2008 по 31.12.2008».

Для розподілу

, обрахованого платниками самостійно згідно з листом ДПА України від 29.05.2008 № 10916/7/15-0817 річного ліміту для води, що використовується на виробництво напоїв, між умовно виділеними вище періодами і виключно в цілях розрахунку збору слід вважати, що на період з 01.01.2008 по 03.06.2008 включно встановлено ліміт на рівні фактично використаної за цей період води, що входить до складу напоїв, але не більше самостійно обрахованого річного ліміту. У такому випадку за колонкою 1 рядка 01 після назви рядка «Установлений річний ліміт використання водних ресурсів» розрахунку збору у дужках зазначається «ліміт дорівнює фактично використаним обсягам води з 01.01.2008 по 03.06.2008».

На період з 04.06.2008 по день закінчення звітного періоду (І півріччя, 9 місяців, року)

встановлено ліміт у розмірі самостійно обрахованого річного ліміту для води, що використовується для виробництва напоїв, за вирахуванням фактично використаних за період 01.01.2008 по 03.06.2008 включно обсягів води, що входить до складу напоїв (у разі від’ємного значення цієї різниці ліміт на наступні періоди не визначається). У такому випадку за колонкою 1 рядка 01 після назви рядка «Установлений річний ліміт використання водних ресурсів» розрахунку збору у дужках зазначається «ліміт зменшений на ____ куб. м фактично використаної води з 01.01.2008 по 03.06.2008».

За

рядком 06 «Нормативи збору» у розрахунку збору за період з 01.01.2008 по 03.06.2008 слід проставляти нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв, визначені у додатку № 2 до розділу II до Закону № 107. У розрахунках збору за I півріччя (з 04.06.2008 по 30.06.2008), за 9 місяців (з 04.06.2008 по 30.09.2008) та за 2008 рік (з 04.06.2008 по 31.12.2008) слід проставляти нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв, визначені у додатку № 2 до Закону № 309.

У

рядку 14 «Нараховано збору за спеціальне використання водних ресурсів за попередній звітний період» у розрахунку збору за період з 01.01.2008 по 03.06.2008 проставляється платником нарахована сума збору за спеціальне використання водних ресурсів у частині використання води для виготовлення напоїв за I квартал 2008 року. У розрахунку збору за період з 04.06.2008 по 30.06.2008 вказаний рядок 14 прокреслюється.

Зобов’язуємо довести цей лист до відома підпорядкованих структурних підрозділів та використання його у роботі, а також провести відповідну масово-роз’яснювальну роботу з платниками збору за спеціальне водокористування, які використовують поверхневі та підземні води, що входять до складу напоїв.

Заступник голови С. Чекашкін



коментар редакції

Як звітувати зі спецводозбору виробникам напоїв

Як і передбачалося в редакційному коментарі до попереднього роз'яснення ДПАУ щодо цієї теми (див. лист від 29.05.2008 р. № 10916/7/15-0817 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 48), незабаром за ним мало з’явитися нове роз'яснення. І от воно вже на шпальтах нашої газети! Звичайно, викликає нарікання, що податківці не так оперативно відреагували на зміни в держбюджетному законодавстві, як того б хотілося платникам водозбору, але тішить те, що їх чергові рекомендації з'явилися хоча б до закінчення звітної кампанії за І півріччя.

Відразу зауважимо: у листі, що коментується сьогодні, знайшла своє підтвердження наша думка з приводу

початку застосування нових ставок збору за спецводокористування для виробників напоїв. ДПАУ погодилася, що за оновленими ставками (нагадаємо: їх було введено відомим Законом № 309 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 47) платники повинні розраховувати свої податкові зобов'язання з 4 червня 2008 року. Отже, решта звітних періодів поточного року в результаті цих «примх» законодавця (інакше і не скажеш, ураховуючи, що їх поява припадає на середину бюджетного року) виявилися розділеними на «до» і «після» зазначеної дати.

Передбачаючи можливі запитання виробників напоїв, основну частину сьогоднішнього листа податківці присвятили технічним подробицям заповнення та подання звітності в ситуації, що склалася. Думаємо, що ті, кого це безпосередньо стосується, зможуть розібратися з усіма нюансами, але на одному з них зупинимося окремо.

Невідомо чому, але ДПАУ не стала повторно акцентувати увагу на тому, що було озвучено ще в її листі від 02.04.2008 р. № 6548/7/15-0817 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 32), хоча мимохідь і згадала цей лист. А його головну тезу, безумовно, варто враховувати і зараз, після появи нових ставок збору за спеціальне використання водних ресурсів. І тоді виходить, що

за І півріччя доведеться скласти вже не два звіти, як рекомендує ДПАУ, а цілих три! Пояснимо чому.

Річ у тім, що підприємства, які використовують воду для виробництва напоїв,

додатково до загального розрахунку водозбору мали подавати розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв (додатковий розрахунок), за тією самою формою, але із зазначенням біля рядка «Загальний розрахунок» слова «виробник». Так-от, сьогоднішні роз'яснення ДПАУ стосуються тільки додаткового розрахунку, адже необхідність подання загального розрахунку ніхто не відміняв. От звідси і з'являється цей самий третій розрахунок.

Покажемо на

прикладі, які обсяги спожитої води і до якого з розрахунків (загального чи додаткового) повинні потрапляти, скориставшись числовими значеннями, наведеними в листі ДПАУ від 29.05.2008 р. № 10916/7/15-0817. Нехай підприємству встановлено загальний ліміт обсягу використання води в розмірі 100 куб. м, а фактично за І півріччя використано на виробництво 120 куб. м, із яких 90 куб. м води — на виготовлення напоїв, а 30 куб. м — на інші виробничі потреби. Згідно з розрахунками податківців з того ж листа маємо, що ліміт для виробництва напоїв дорівнюватиме 75 куб. м, а ліміт для використання води на інші виробничі потреби — 25 куб. м.

Тоді

в загальному розрахунку слід зазначити розрахункову величину ліміту для використання води на інші виробничі потреби (25 куб. м) і фактичний обсяг спожитої води (30 куб. м), що означає необхідність сплати спецводозбору за понадлімітне споживання (5 куб. м) у п'ятикратному розмірі, але виходячи зі звичайних ставок.

Для складання

додаткових розрахунків, тобто вже за воду, використану для виробництва напоїв, слід спочатку визначити, скільки води фактично витрачено на це за період з 01.01.2008 р. по 03.06.2008 р. включно. ДПАУ не зазначає, як це зробити, але, на наш погляд, отримати цю величину можна виходячи з обсягу виробленої продукції за зазначений період. Припустимо, що за умовами нашого прикладу на виробництво напоїв за цей період було витрачено 87 куб. м.

Якщо дотримуватися рекомендацій сьогоднішнього листа, виходить, що

в першому додатковому розрахунку, позначеному «з 01.01.2008 р. по 03.06.2008 р.» ліміт не може перевищувати 75 куб. м, а за інші 12 куб. м доведеться заплатити п'ятикратну суму водозбору, але виходячи з підвищених ставок, що діяли в той період. У другому додатковому розрахунку за період з 04.06.2008 р. по 30.06.2008 р. (і далі до кінця року) ліміт уже не зазначається, оскільки його було вичерпано до цього, а за всю воду, спожиту для виробництва напоїв, спецводозбір розраховуватиметься в п'ятикратному розмірі, але вже виходячи з оновлених ставок, установлених Законом № 309. Зокрема, за підсумками І півріччя понадлімітне споживання, яке слід оплатити за цими ставками, становить 3 куб. м.

На завершення зазначимо, що в наступних звітних періодах (за 9 міс. та за рік) звітів таки буде два, оскільки

той, який названо нами вище «першим додатковим», у подальшому не подається. Наростаючий підсумок стане дотримуватися від дати введення нових ставок, тобто від 4 червня. При цьому загальний розрахунок (за воду, використану на інші виробничі потреби), як і раніше, подається до кінця року і традиційно веде свій початок від 01.01.2008 р.

Ось така заплутана арифметика! Напевно, тим, хто вникав у її суть, читаючи коментар, захотілося випити скляночку улюбленого прохолодного напою. Тим більше, у таку спеку! Що ж, справа за виробниками (якщо, звичайно, підвищені ставки спецводозбору та головоломки з кількістю звітів не змусять їх переорієнтуватися на якийсь інший бізнес).

Ігор Хмелевський