23.06.2008

Пошта редакції. Наднормативне списання матеріалів

Відповідь на запитання

Наднормативне списання матеріалів

 

Як правильно відображати наднормативне списання матеріалів у податковому обліку? Нараховувати податкові зобов’язання чи сторнувати податковий кредит? Як показати нестачу матеріалів?

(м. Харків)

 

По-перше

, необхідно відкоригувати валові витрати.

Оскільки матеріали, списані понад установлені норми або щодо яких виявлено нестачу, не використовуються в господарській діяльності, то витрати на їх придбання

не включаються до складу валових витрат (п. 5.1 Закону про податок на прибуток).

Якщо такі матеріали було придбано в податкових періодах, що передують періоду списання, то згідно з

п. 5.9 Закону про податок на прибуток необхідно відкоригувати їх залишки в додатку К1/1 до декларації з податку на прибуток (графа 4 за рядком, що відповідає місцю зберігання матеріалів, таблиці 1).

Якщо ж такі матеріали було придбано в тому самому податковому періоді, що і списані, то необхідно показник ряд. 04.1 декларації відобразити без урахування вартості таких матеріалів.

По-друге

, необхідно відкоригувати податковий кредит.

Підпункт 7.4.4

Закону про ПДВ передбачає, що в разі придбання матеріалів, які не призначаються для їх використання в господарській діяльності такого платника, сума ПДВ, сплаченого у зв’язку з таким придбанням, не включається до складу податкового кредиту.

Відобразити коригування податкового кредиту за наднормативним списанням матеріалів необхідно в рядку 16.3 (графа Б) декларації з податку на додану вартість, в якій зазначити суму ПДВ, що відповідає вартості списаних матеріалів. Також необхідно подати Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації (додаток 1), у графі 8 якого зазначити «наднормативне списання матеріалів», у графі 10 — суму коригування ПДВ (див.

статтю «Розрахунок коригування до декларації з ПДВ: премудрощі заповнення» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 91).

Слід зауважити, що в консультаціях податківців (див. «

Вісник податкової служби України», 2008, № 16, с. 41) висловлено думку: «Оскільки для цілей оподаткування списання втрат запасів, що перевищують норму природного убутку, вважається невикористанням таких запасів у господарській діяльності з метою отримання доходу, то списання втрат запасів, що перевищують норму природного убутку запасів, вважається операцією з умовного продажу, і за цей звітний період нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ. Базою оподаткування є звичайні ціни, але не нижче закупівельної ціни цих запасів».

Ми не згодні з такою позицією податківців щодо збільшення податкових зобов’язань. Адже

Закон про ПДВ щодо зіпсованих товарів (так само і списаних понад норму) такої вимоги не висуває. Нарахувати податкові зобов’язання з метою компенсації «вхідного» податкового кредиту Закон вимагає тільки за такими операціями:

— переведення товарів (послуг) з оподатковуваної до неоподатковуваної (пільгової) діяльності (

ч. 5 п.п. 7.4.1);

— переведення основних фондів до складу невиробничих (

ч.5 п.п. 7.4.1, п. 4.2);

— передача в межах балансу для невиробничого використання (

п. 4.2);

— при «умовному» продажу товарів на момент анулювання реєстрації платника ПДВ (

п. 9.8).

Микола Шпакович, економіст-аналітик