20.03.2008

Щодо застосування замовниками процедури закупівлі в одного учасника без звернення до Комісії

Висновок від 07.02.2008 р. № 02/29-

Щодо застосування замовниками процедури закупівлі в одного учасника без звернення до Комісії

Висновок Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель від 07.02.2008 р. № 02/29-вс

 

Відповідно до статті 3

3 Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» (далі — Закон) з метою запобігання проявам корупції у сфері державних закупівель, досягнення оптимального і раціонального використання коштів державного бюджету Міжвідомча комісія з питань державних закупівель встановила:

Відповідно до преамбули Закону цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Умови здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів можуть встановлюватися або змінюватися виключно цим Законом та виключно у випадках, передбачених цим Законом (частина друга статті 2 Закону).

Статтею 34 Закону визначені основні вимоги до договору про закупівлю. Так, згідно з частиною другою названої статті договір про закупівлю укладається в письмовій формі та відповідно до положень Цивільного кодексу України.

Згідно з статтею 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

В розумінні абзацу десятого статті 1 Закону

послуги — будь-яка закупівля, крім товарів та робіт, включаючи підготовку спеціалістів, забезпечення транспортом і зв’язком, освоєння технологій, наукові дослідження, медичне та побутове обслуговування, а також консультаційні послуги, до яких належать послуги, пов’язані з консультуванням, експертизою, оцінкою, підготовкою висновків і рекомендацій.

Аналіз вищевикладених правових актів надає підстави вважати, що

оренда — різновид послуг в розумінні норм Закону.

Відповідно до статей 14, 33 Закону застосування процедури закупівлі в одного учасника

потребує отримання відповідного висновку Комісії.

Враховуючи наведені правові норми, встановила:

1.

Оренда майна — різновид послуг в розумінні норм Закону.

2. Цим висновком Комісія встановлює

можливість застосування замовниками процедури закупівлі в одного учасника без звернення до Комісії у випадку продовження дії договору на закупівлю послуг з оренди державного та комунального майна за цінами і між сторонами, які визначені на момент його укладення, проте не звільняє замовників від обов’язку оформлення документів та опублікування звітності, передбаченої Законом при застосуванні зазначеної процедури.

3. Цей висновок Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель підлягає опублікуванню в інформаційному бюлетені Тендерної палати України.



коментар редакції

При продовженні договору на закупівлю послуг оренди замовникам не потрібно одержувати висновок
 Міжвідомчої комісії на проведення процедури закупівлі в одного учасника

Як відомо, закупівля товарів, робіт та послуг, що повністю чи частково здійснюється за рахунок державних коштів, повинна проводитися з урахуванням вимог Закону України «Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти» від 22.02.2000 р. № 1490-III (далі — Закон).

Згідно із Законом під послугами розуміють будь-яку закупівлю, крім товарів та робіт, включаючи підготовку фахівців, забезпечення транспортом та зв’язком, освоєння технологій, наукові дослідження, медичне та побутове обслуговування, а також консультаційні послуги, до яких належать послуги, пов’язані з консультуванням, експертизою, оцінкою, підготовкою висновків та рекомендацій.

Якщо річна вартість закупівлі послуг з оренди державного та комунального майна

дорівнює або перевищує 20 тис. грн., то закупівлю таких послуг бюджетним установам необхідно здійснювати із застосуванням однієї з процедур закупівель, передбачених Законом.

Розпорядники бюджетних коштів у разі закупівлі послуг з оренди включають таку закупівлю до річного плану закупівель та застосовують процедуру закупівлі в одного учасника.

Підставою для проведення саме цієї процедури закупівлі є ч. 2 ст. 33 Закону,

згідно з якою процедура закупівлі в одного учасника застосовується у зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи та послуги, які може бути поставлено (виконано) тільки певним учасником і при цьому не мають альтернативи.

Однією з особливостей процедури закупівель в одного учасника є необхідність отримання замовником відповідного

висновку Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель (далі — Комісія) у випадку, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує 30 тис. грн. для товарів та послуг, у тому числі й послуг оренди. Таку вимогу до цієї процедури закупівель передбачено ч. 2 ст. 14 Закону. Перелік документів, які необхідно подати замовнику для отримання зазначеного висновку, установлено Порядком подання та розгляду заяв щодо застосування процедур державних закупівель в одного учасника та з обмеженою участю, затвердженим рішенням Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель від 21.03.2007 р. № 01/2рш.

Як показує практика, при оренді державного і комунального майна орендарі та орендодавці часто залишаються вірними один одному протягом багатьох років. Беручи до уваги цей факт, Комісія спростила для замовників процедуру закупівлі в одного виконавця. Так, у разі

продовження дії договору на закупівлю послуг з оренди державного і комунального майна за цінами та між сторонами, визначеними на момент його укладення, замовникам не потрібно звертатися до Комісії та подавати документи для отримання висновку на застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Разом з тим замовників-орендарів не звільнено від проведення процедури закупівлі послуг оренди, оформлення всіх пов’язаних з нею документів та від обов’язку складання

Звіту про результати здійснення процедури закупівлі в одного учасника товарів, робіт та послуг за державні кошти за формою, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 20.06.2006 р. № 219-р, а також його оприлюднення згідно з вимогами Закону.

Вікторія Матвєєва