02.04.2009

Пошта редакції. Установлення торговельних автоматів з продажу чаю та кави: чи потрібний патент?

Відповідь на запитання

Установлення торговельних автоматів з продажу чаю та кави: чи потрібний патент?

 

Підприємство роздрібної торгівлі — магазин (що вже має торговий патент) збирається розмістити у своєму приміщенні автомат з продажу кави. Чи потрібно придбавати для цього ще один патент (на автомат)?

(м. Львів)

 

Торговельні автомати є різновидом

малих архітектурних форм (п. 2 Методрекомендацій № 296*). Побіжно зауважимо, що, крім торговельних автоматів, до пересувних малих архітектурних форм також належать торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, інші пристосування для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності тощо. У свою чергу, малі архітектурні форми (нарівні з кіосками та палатками) згідно з ч. 3 ст. 3 Закону про патентування є пунктами продажу товарів. А отже, торговельна діяльність через такі об’єкти підлягає патентуванню.

* Маються на увазі Методичні рекомендації щодо встановлення порядку розміщення малих архітектурних форм для здійснення підприємницької діяльності, затверджені наказом Мінбуду України від 04.09.2006 р. № 296. І хоча на сьогодні цей документ визнано таким, що втратив чинність, вважаємо, що його визначеннями понять можна користуватися зважаючи на відсутність рівноцінної заміни (зокрема, відсутність визначення «малої архітектурної форми» в будь-яких інших нормативних документах).

Щоправда, зробимо одне застереження:

без патенту згідно з ч. 6 ст. 3 Закону про патентування можуть реалізовуватися (у тому числі і через торговельні автомати) тільки деякі види товарів вітчизняного виробництва, у числі яких, зокрема, і безалкогольні напої. Однак чай і кава на розлив до групи безалкогольних напоїв не потрапляють згідно із Законом України «Про Митний тариф України» від 05.04.2001 р. № 2371-III (безалкогольні напої поміщено до групи 22 «Алкогольні і безалкогольні напої та оцет» розділу IV «Готові харчові продукти; алкогольні і безалкогольні напої та оцет; тютюн та його замінники» цього Закону, тоді як чай і кава виділено до окремої групи 09 «Кава, чай, мате, або парагвайський чай, і прянощі» його розділу II «Продукти рослинного походження»). Тому для продажу кави і чаю через автомат торговий патент необхідний.

Як відомо, торговий

патент отримується окремо для кожної торговельної точки (ч. 3 ст. 3 3акону про патентування). При цьому, як передбачено п. 20 Положення № 1077, у разі здійснення в одному пункті продажу двох або трьох видів торговельної діяльності (роздрібна, оптова торгівля, громадське харчування) придбавається один торговий патент за максимальною вартістю. Тому, якщо торговельне підприємство, що встановлює у своєму приміщенні торговельний автомат з продажу чаю і кави, уже має торговий патент, придбаний за максимальною вартістю, то окремий торговий патент на автомат, що встановлюється, йому придбавати не потрібно. Аналогічні роз’яснення з цього приводу наводилися і в консультації податківців у газеті «Податковий, банківський, митний КОНСУЛЬТАНТ», 2007, № 15, с. 7 та журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 20.

Для порівняння залишається зауважити: якби у приміщенні магазину торговельний автомат вирішив розмістити сторонній суб’єкт господарювання, то йому для торгівлі через такий об’єкт (самостійний пункт продажу) треба було б придбати торговий патент.

 

Людмила Солошенко, економіст-аналітик