13.08.2009

Щодо надання дозволу на виконання будівельних робіт та залучення субпідрядників

Лист від 03.06.2009 р. № 22/7-3149

Щодо надання дозволу на виконання будівельних робіт та залучення субпідрядників

Лист Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 03.06.2009 р. № 22/7-3149

 

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про планування і забудову територій» замовник та підрядник для одержання дозволу на виконання будівельних робіт подають до відповідної інспекції державного архітектурно-будівельного контролю письмову заяву, до якої додається у тому числі копія ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта, засвідчена в установленому законом порядку, та пропозиції щодо залучення субпідрядників.

При цьому, відповідно до ст. 838 Цивільного кодексу України

підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником — як замовник.

Таким чином,

залучення субпідрядних організацій до виконання будівельних робіт є правом, а не обов’язком підрядника.

Тобто, якщо для спорудження об’єктів залучення субпідрядних організацій не передбачається, замовник при зверненні до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю із заявою про надання дозволу на виконання будівельних робіт, зазначає у ній, що до виконання будівельних робіт субпідрядні організації залучатися не будуть.

Держархбудінспекція вважає, що інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до поданої замовником проектної документації повинні встановити можливість або неможливість виконання підрядником згідно з наявною у нього ліцензією за будівельну діяльність усього комплексу робіт з будівництва об’єкта без залучення субпідрядних організацій.

У випадку, коли підрядник спроможний виконати будівництво об’єкта без залучення субпідрядників, дозвіл на виконання будівельних робіт може бути наданий інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю без надання підрядником копії ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта, засвідченої в установленому законом порядку, та пропозиції щодо залучення субпідрядників.

Однак

якщо під час будівництва об’єкта у підрядника виникає необхідність залучення субпідрядників, він повинен отримати в установленому законом порядку ліцензію на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта.

 

Начальник О. Бондаренко



коментар редакції

Особливості отримання дозволу на виконання будівельних робіт

Питання про те, чи потрібно отримувати ліцензію на генпідряд у будівництві при залученні субпідрядників, схоже, остаточно втратило статус дискусійного. Нагадаємо: раніше в листі Мінрегіонбуду від 10.04.2008 р. № 22/10-875 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 84) на це запитання було дано позитивну відповідь, яка тепер лише отримала додаткове підтвердження.

У листі, що коментується, розглянуто дещо іншу проблему, пов’язану з питанням про необхідність

надання підрядником ліцензії на виконання функцій генпідрядника при отриманні дозволу на виконання будівельних робіт у випадках, коли до виконання робіт не залучаються субпідрядники. Незважаючи на те що відповідь видається очевидною, складність цього питання зумовлено змінами, які було внесено до Закону України «Про планування і забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III (далі — Закон про забудову) наприкінці 2008 року. Після набуття ними чинності у квітні цього року ст. 29 Закону про забудову серед документів, обов’язкових для надання підрядником інспекції державного архітектурно-будівельного контролю при отриманні дозволу на виконання будівельних робіт, називає «копію ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта, засвідчену в установленому законом порядку».

У цілому, закріплені у ст. 29 Закону про забудову умови отримання дозволу на будівельні роботи передбачають як загальне правило, що

до виконання будівельних робіт залучатимуться субпідрядники. Це, зокрема, видно з того, що в переліку документів, які повинні подаватися Держархбудінспекції, відсутня ліцензія на виконання будівельних робіт, але при цьому потрібне подання ліцензії на виконання функцій генпідрядника.

Водночас, як випливає з листа, що коментується, Державна архітектурно-будівельна інспекція не заперечує можливості здійснення будівельних робіт безпосередньо самим підрядником, що, у свою чергу,

знімає необхідність отримання ним ліцензії на виконання функцій генерального підрядника. У цьому випадку замовник будівництва в заяві про надання дозволу на виконання будівельних робіт має зазначити, що субпідрядні організації до виконання будівельних робіт не залучатимуться.

Деяка неоднозначність у питанні про порядок отримання дозволу на виконання будівельних робіт на сьогодні пов’язана також із тим, що зміни, які відбулися на рівні Закону про забудову, ще не відображено повною мірою в підзаконних нормативних актах, що встановлюють порядок реалізації його норм. Один із таких актів — Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затверджене наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 05.12.2000 р. № 273. Це Положення залишається чинним лише формально, оскільки не відповідає нормам самого Закону про забудову. Його має бути замінено новим Порядком видачі дозволу на виконання будівельних робіт, проект якого розміщено на офіційному сайті Держархбудінспекції (http://www.dabi.gov.ua). Сам текст Порядку, що пропонується до затвердження, не містить переліку необхідних для надання дозволу документів. Однак відповідні документи названо у формі заяви, яку наведено в додатку до Порядку. Серед них —

копія ліцензії (без конкретизації, на який саме вид робіт у будівництві повинен мати ліцензію підрядник). Такий спосіб регулювання цього питання виглядає більш обґрунтованим, оскільки враховує як варіант, коли будівельні роботи виконуються безпосередньо підрядником, який, відповідно, повинен надати ліцензію на здійснення будівельних робіт, так і варіант, коли до виконання таких робіт залучаються субпідрядники, що зумовлює необхідність наявності у підрядника ліцензії на виконання функцій генерального підряду.

Викликає заперечення зроблений у листі, що коментується, Держархбудінспекцією висновок, що

інспекції державного архітектурно-будівельного контролю повинні встановити можливість або неможливість виконання підрядником згідно з ліцензією на будівельну діяльність, що є в нього, усього комплексу робіт з будівництва об’єкта без залучення субпідрядних організацій. Інспекції не уповноважені робити висновок про неможливість виконання підрядником передбачених договором підряду та проектною документацією будівельних робіт, у зв’язку з чим такий висновок сам по собі не може бути підставою для відмови у видачі дозволу. Вичерпний перелік таких підстав наведено в ч. 6 ст. 29 Закону про забудову. До них належать неподання документів, необхідних для прийняття рішення про надання дозволу на виконання будівельних робіт; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; виявлення недостовірних відомостей у поданих документах. Перевірка можливості або неможливості здійснення суб’єктом господарювання того чи іншого виду будівельної діяльності здійснюється на стадії отримання ним відповідної ліцензії. Далі контроль за його діяльністю здійснюється шляхом проведення перевірок дотримання таким суб’єктом ліцензійних умов, а також вимог чинного законодавства при виконанні будівельних робіт.

 

Олена Уварова