03.12.2009

Отримання компенсації за розбитий посуд у закладі ресторанного господарства: чи потрібний РРО

Відповідь на запитання

Отримання компенсації за розбитий посуд у закладі ресторанного господарства: чи потрібний РРО

 

Заклад ресторанного господарства встановив плату за биття посуду відвідувачами з метою компенсації своїх витрат. Чи потрібне отримання такої компенсації в готівковій формі розцінювати як продаж і проводити через РРО?

(м. Донецьк)

 

Отримання компенсації від відвідувачів закладу ресторанного господарства за розбитий посуд, з точки зору цивільного законодавства, розглядається не як продаж товару, а як відшкодування збитків, оскільки саме збитками визнаються втрати, понесені таким закладом у зв’язку зі знищенням чи псуванням посуду (див.

ст. 22 ХКУ).

Договором купівлі-продажу передбачено перехід права власності на товар від продавця до покупця (

ст. 655 ХКУ). У цій ситуації це право ні до кого не переходить, та й товару як такого вже, власне, немає.

А про що йдеться із цього приводу в

Законі про РРО? У його ст. 1 зазначено, що РРО застосовуються суб’єктами підприємницької діяльності, які здійснюють операції з розрахунків у готівковій і безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також уповноваженими банками й суб’єктами підприємницької діяльності, які виконують операції купівлі-продажу іноземної валюти.

У свою чергу, під

розрахунковою операцією ст. 2 у цьому Законі розуміється приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видачу готівкових коштів за повернений покупцем товар (ненадану послугу), а в разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа з оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, в разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів з перерахування коштів до банку покупця.

Ми з вами з’ясували, що отримання компенсації за биття посуду

не є операцією з продажу товарів (надання послуг) і не належить до розрахункових операцій. Отже, у закладу ресторанного господарства відсутній обов’язок проводити таку операцію через РРО.

У цьому випадку розрахунки з неакуратними відвідувачами проводяться шляхом оформлення

прибуткових касових ордерів і видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою в установленому порядку.

 

Наталя Білова, економіст-аналітик