05.11.2009

ПДВ. Чи розподіляти вхідний ПДВ при отриманні бюджетних дотацій?

Відповідь на запитання

Чи розподіляти вхідний ПДВ при отриманні бюджетних дотацій?

 

Підприємство — платник ПДВ, що надає послуги (оподатковувані за ставкою 20 %), отримало дотацію з бюджету (що не є об’єктом оподаткування згідно з п.п. 3.2.7 Закону про ПДВ). Чи необхідно при формуванні податкового кредиту за товарами, роботами, послугами, що придбаваються (у тому числі за рахунок отриманої дотації), здійснювати розподіл вхідного ПДВ згідно з п.п. 7.4.3 Закону об ПДВ, чи підприємство має право на податковий кредит у повному обсязі?

(м. Кривий Ріг)

 

Ні

, у цьому випадку проводити розподіл на підставі п.п. 7.4.3 Закону про ПДВ не потрібно, а сума вхідного ПДВ уключатиметься до податкового кредиту в повному обсязі (за умови використання, звичайно, товарів, робіт, послуг що придбаваються, в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності — п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ).

Пояснюється це тим, що «розподільний»

п.п. 7.4.3 стосується випадку, коли платник податків одночасно здійснює оподатковувані та неоподатковувані операції з поставки (у зв’язку з чим, власне, й виникає необхідність у розподілі вхідного ПДВ за товарами (послугами), що придбаваються, призначеними для одночасного використання в операціях обох видів). Отже, говорити про розподіл вхідного ПДВ було б доречно, якби підприємство одночасно поставляло товари (послуги), що обкладаються й не обкладаються ПДВ.

Отримання дотації не є операцією з поставки

товарів (послуг) (тобто отримання дотації не можна розцінювати як здійснювану платником податків неоподатковувану операцію поставки), а отже, до п.п. 7.4.3 вона не має жодного відношення. Адже платник податків у цьому випадку здійснює операції виключно оподатковувані (просто частково на покриття своїх витрат отримує дотацію). А значить, уся сума вхідного ПДВ (як за товарами, послугами, що придбаваються для використання в діяльності оподаткування) при цьому включається до податкового кредиту.

До речі, такого ж висновку дійшов і ВГСУ в

постанові від 21.02.2005 р. у справі № 6/156 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 100 зауважуючи, що перерахування бюджетних дотацій здійснюється для покриття понесених підприємством витрат і не є продажем товарів (робіт, послуг). Додатково, як зазначав суд, чинним законодавством не передбачено будь-яких винятків з установленого п. 7.4 Закону про ПДВ порядку визначення податкового кредиту для операцій з продажу товарів, у разі, коли витрати платника податків при цьому частково покриваються за рахунок бюджетних дотацій. У результаті право на податковий кредит було підтверджено за платником податків у судовому порядку.

Щодо податківців, то в минулому вони тривалий час виступали «за» необхідність ПДВ-розподілу в цьому випадку (див. зокрема,

лист ДПАУ від 15.12.2006 р. № 23644/7/16-1517-20 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 24). Проте згодом їх думка з цього приводу змінилася, й уже в листі ДПАУ від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517 наголошувалося, що суми ПДВ, сплачені при придбанні товарів (послуг) за рахунок бюджетних дотацій, може бути віднесено до складу податкового кредиту без проведення будь-якого розподілу. Причому недавно цей висновок було підкріплено «свіжим» листом ДПАУ від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 82, де також зазначалася можливість відображення податкового кредиту (у повній сумі) за товарами (послугами), що придбаваються за рахунок дотаційних сум.

 

Людмила Солошенко, економіст-аналітик