16.11.2009

Готуємо приміщення до холодів: що в обліку?

Стаття

Готуємо приміщення до холодів: що в обліку?

 

Із наближенням холодів майже всі підприємства починають здійснювати заходи з утеплення власних приміщень. Хто ущільнює вікна та двері, придбаває обігрівачі, а хто робить радикальніші кроки — замінює вікна на ПВХ, двері, утеплює стіни, робить автономну систему обігріву (опалення) тощо. На виконання усіх цих заходів витрачаються кошти. Про відображення таких коштів в обліку йтиметься в цій статті.

Олександр ЗОЛОТУХІН, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств».

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Наказ № 237

— наказ Держкомстату та Держкомбуду від 21.06.2002 р. № 237/5.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 9

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.99 р. № 246.

Перелік № 150

— Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Державного комітету з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 р. № 150.

Лист № 14060

— лист ДПАУ від 06.07.2009 р. № 14060/7/15-0217.

Лист № 16636

— лист ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017.

 

Загальні зауваження щодо обліку «антихолодних» витрат

Усі зазначені витрати мають господарське направлення. Це й зрозуміло, адже в холодному приміщенні багато не напрацюєш. Тим паче за санітарними нормами в приміщенні повинна бути певна температура.

Дехто може заперечити, що здебільшого приміщення опалюють, тому додаткове утеплення — це все-таки додаткові витрати. Чи є підстави вважати такі додаткові витрати господарськими?

Жодних сумнівів — є підстави. Адже внаслідок додаткових заходів планується, по-перше, економія коштів на опалення, по-друге, у приміщенні стає тепліше та внаслідок цього комфортніше, що врешті-решт сприяє продуктивнішій роботі.

Таким чином, витрати з підготовки приміщення до холодів повинні відноситися до валових витрат чи підлягати амортизації, а ПДВ у цих витратах — до податкового кредиту.

Однак наші висновки не стосуються випадку, коли утеплюються об’єкти невиробничих (негосподарських) фондів. Відповідні витрати не відносяться до валових, не амортизуються, ПДВ не відноситься до податкового кредиту. У цій статті невиробничі фонди розглядати не будемо.

Витрати з підготовки приміщення до холодів неоднорідні, тому й порядок їх відображення в обліку різниться. Отже, розглядати облікові нюанси будемо окремо щодо кожного виду витрат.

 

Ущільнюємо вікна та двері

Це звичайні

витрати з обслуговування приміщення — об’єкта ОЗ (ОФ). У бухгалтерському обліку вони відносяться до поточних витрат та обліковуються на тому рахунку витрат, що й інші витрати за таким приміщенням. Наприклад, для адміністративної будівлі це рахунок 92. У податковому обліку витрати відносяться до валових згідно з п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Витрачання матеріалів доцільно документувати актом довільної форми, оскільки встановленої типової форми для таких випадків немає. Акт може складатися та підписуватися особами, відповідальними за ущільнення; затверджується керівником підприємства. В акті зазначається, що згідно з наказом керівника з метою утеплення приміщення проведено ущільнення вікон та дверей, для чого витрачено такі-то матеріали; наводиться перелік вікон, дверей, приміщень тощо.

 

Придбаваємо обігрівачі

Зрозуміло, що обігрівачі використовуються більше року, тому

в бухгалтерському обліку їх слід відносити до складу ОЗ та обліковувати на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар». Та якщо на підприємстві встановлена вартісна ознака предметів, що входять до складу МНМА, і вартість придбаних обігрівачів менше встановленої ознаки, вони враховуються у складі МНМА на однойменному субрахунку 112.

Як у першому, так і у другому випадку, введення обігрівачів в експлуатацію документується Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1). До моменту введення обігрівачів в експлуатацію витрати на їх придбання обліковуються у складі капітальних інвестицій на субрахунках відповідно

152 (для ОЗ) чи 153 (для МНМА).

Якщо вартість придбаних обігрівачів

не перевищує 1000 грн., їх вартість у податковому обліку відноситься до валових витрат та підлягає перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток

Якщо вартість придбаних обігрівачів

не перевищує 1000 грн., їх вартість у податковому обліку відноситься до валових витрат та підлягає перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток. Вибуття за п. 5.9 визнається тільки в сумі нарахованої в бухгалтерському обліку амортизації. Принаймі так вважає ДПАУ (див. п.п. 4.5.4 листа № 14060).

Тому платникам доречно встановити в бухгалтерському обліку вартісну ознаку на рівні 1000 грн. та застосовувати метод амортизації МНМА за так званим методом «100 %» (100 % вартості МНМА списується на амортизацію у першому місяці використання об’єкта) (

п. 27 П(C)БО7). Тоді через перерахунок за п. 5.9 Закону про податок на прибуток в убуток спишеться вся вартість обігрівача*.

* Докладніше про облік МНМА див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 88

Якщо вартість придбаних обігрівачів

перевищує 1000 грн., їх обліковують у складі ОФ групи 3.

 

Замінюємо вікна, двері

Чому замінюють вікна, двері у приміщеннях? Як правило, тому що старі вікна та двері зносилися та не можуть надалі повноцінно виконувати свої функції, у тому числі захищати від холоду. Крім цього, одним з мотивів заміни може бути також покращення естетичного зовнішнього вигляду приміщення. У будь-якому разі це ніщо інше, як ремонт приміщення і ремонт капітальний. Принаймі про це свідчить

п. 2.8 Переліку № 150. Витрати на проведення капремонту до складу витрат звітного періоду (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 65, 66, 68). Щоправда, у деяких випадках витрати на проведення капремонту (згідно з пп. 21, 29 — 31 Методрекомендацій № 561) може бути показано в бухобліку в тому ж порядку, що й поліпшення основних засобів (тобто з капіталізацією таких витрат). Рішення про визнання капітального ремонту поліпшеннями приймає керівник підприємства з урахуванням аналізу поточної ситуації та істотності таких витрат.

Поліпшенням слід визнавати такий капремонт, який приводить до

збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання приміщення. Це може виявлятися в збільшенні очікуваного строку корисного використання об’єкта, кількості та якості продукції (робіт, послуг), які виробляються (надаються) цим об’єктом, збільшенні вартості приміщення (п. 14 П(С)БО 7, п. 31 Методрекомендацій № 561).

На нашу думку, заміна вікон та дверей, це схоже на поліпшення, бо їх установлення спричиняє не тільки поліпшення естетичних показників, а й техніко-економічних (зокрема, сприяє збереженню мікроклімату у приміщенні, вони є стійкішими до впливу навколишнього середовища, тепло- та енергозберігаючими тощо).

Таким чином, якщо керівник підприємства визначить ці витрати як поліпшення, то

у бухгалтерському обліку вони збільшать первісну вартість приміщення (п. 14 П(С)БО7).

У податковому обліку

зазначені витрати згідно з п. 8.7 Закону про податок прибуток класифікуються як поліпшення ОФ. Тому разом з іншими подібними витратами наші витрати в межах десятивідсоткового ліміту (10 % сукупної балансової вартості всіх груп ОФ станом на початок звітного року) відносяться до валових витрат, а перевищення збільшує балансову вартість об’єкта ОФ групи 1 (приміщення).

Порядок документування

залежить від варіантів заміни.

Якщо заміна здійснюється сторонньою організацією, як правило, складаються Акт приймання виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-2в) та/чи Довідка про вартість виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-3). Складання першої форми є обов’язковим, якщо будівельні роботи здійснюються за рахунок бюджетних коштів та коштів підприємств державної форми власності. Друга форма складається при виконанні робіт за рахунок будь-яких джерел фінансування (

п. 2 наказу № 237).

Якщо підприємство самостійно здійснює заміну, воно може також скористатися зазначеними формами, хоча складання саме цих форм не є обов’язковим (

п. 2 наказу № 237). Загалом варіанти документального оформлення можуть бути різні. Наприклад, використані матеріали (двері, вікна, розчин для відкісів тощо) списуються на підставі Звіту про витрати основних матеріалів у будівництві у співставленні з виробничими нормами (типова форма № М-29) у Матеріальному звіті (типова форма № М-19). Заробітна плата робітників оформляється відрядними нарядами та/чи табелями обліку робочого часу тощо.

Нові двері та вікна вставили, а куди подіти старі?

Якщо старі вже не становлять жодної цінності

, в обліку вони не відображаються тому, що не відповідають визначенню поняття «активи». Нагадаємо, що активи — ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому (ст. 1 Закону про бухоблік).

Якщо ж двері та вікна можливо якось використати

, скажімо, продати тощо, їх слід оприбуткувати у складі запасів на субрахунку 209 «Інші матеріали» у кореспонденції із субрахунком 746 «Інші доходи від звичайної діяльності» за чистою вартістю реалізації (очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію) (пп. 4, 24 П(С)БО 9).

У податковому обліку

вартість старих вікон та дверей у будь-якому разі не відображається. При подальшому продажу таких дверей до валових доходів буде віднесена вся вартість продажу (без ПДВ), а валові витрати будуть рівними нулю гривень. У перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток вартість старих вікон та дверей не братиме участі.

 

Утеплюємо стіни

Останнім часом почалося масове утеплення зовнішніх стін приміщень пінопластом та/чи іншими утеплюючими матеріалами, з наступним оштукатуренням та фарбуванням утеплених стін.

З позиції

Переліку № 150 ці работи також — капремонт, і кваліфікувати їх як поліпшення чи ні, знов-таки вирішує керівник (див. вище). Але це має значення лише для бухобліку. Що стосується податкового обліку, то будь-які види ремонту та поліпшень ураховуються однаково, згідно з правилами п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток.

Бухгалтерський, податковий облік та особливості документування тут такі самі, як і при заміні дверей, вікон.

 

Робимо автономну систему обігріву (опалення)

Варіантів такої системи багато. Наприклад, на даху приміщення установлюють окремий вагончик-котельню, від якої роблять розводку труб у приміщення. Або ж будують окрему прибудову-котельню до приміщення. Чи звичайний котел опалення встановлюють у відведеному для нього у будівлі місці тощо.

Таким чином, автономна система опалення може складатися з приміщення чи окремої будівлі котельні, джерела тепловіддачі (котла) та провідників тепла (труб). Тобто, це відносно складна система, яка в принципі може по-різному відображатися в обліку. Підтверджується цей висновок також визначенням поняття «об’єкт основних засобів» з

п. 4 П(С)БО7: «закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій; відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством».

У цій ситуації вибирають, як правило,

один з двох варіантів обліку:

1) на вартість автономної системи опалення

збільшують первісну вартість будівлі (приміщення). Тобто, установлення автономної системи розглядають як поліпшення будівлі;

2) автономну систему обліковують як окремий об’єкт ОЗ. Залежно від того, які складові входять до цього об’єкта, його можуть обліковувати на субрахунку

103 «Будинки та споруди» (якщо є окрема будівля котельні) чи субрахунку 104 «Машини та обладнання» (якщо якщо система складається тільки з котла та труб).

Податковий облік залежить від вибраного варіанту бухгалтерського обліку.

При першому варіанті

застосовуємо норми п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток: витрати на встановлення автономної системи разом з іншими подібними витратами в межах десятивідсоткового ліміту (10 % сукупної балансової вартості всіх груп ОФ станом на початок звітного року) відносяться до валових витрат, а перевищення збільшує балансову вартість об’єкта ОФ групи 1 (будівлі).

При другому варіанті

, коли бухоблік ведеться на субрахунку 103, витрати на автономну систему формують окремий об’єкт групи 1 ОФ, збільшуючи балансову вартість цієї групи. Коли ж бухоблік ведеться на субрахунку 104, витрати збільшують балансову вартість групи 3 ОФ.

Порядок документування

в цій ситуації аналогічний описаному вище. Наприклад, якщо роботи виконуються сторонньою організацією, складається Акт приймання виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-2в) та/чи Довідка про вартість виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-3). При виконанні робіт власними силами списання матеріалів може оформлятися звітами за типовою формою № М-29 та № М-19, зарплата працівників — відрядними нарядами та/чи табелями обліку робочого часу тощо. При другому варіанті, окрім наведених документів, уведення ОЗ в експлуатацію оформляють Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1).

Приклад

.

Підприємство здійснило цілий комплекс робіт з підготовки власних приміщень до холодів:

були ущільнені вікна та двері адмінбудівлі. Вартість витрачених матеріалів та зарплата з нарахуваннями працівників на цій роботі склали 300 грн.;

придбано обігрівач для адмінбудівлі за 960 грн., у т. ч. ПДВ — 160 грн.;

у приміщенні виробничого цеху замінили вікна та двері. Вартість нових вікон та дверей разом з установкою склала 18000 грн., у т. ч. ПДВ — 3000 грн.;

утеплено стіни адмінбудівлі. Вартість утеплення — 24000 грн., у т. ч. ПДВ — 4000 грн.;

установлено автономну систему опалення адмінбудівлі (що складається тільки з котла та труб опалення). Вартість системи склала 12000 грн., у т. ч. ПДВ — 2000 грн.

Вартісна межа на підприємстві для виокремлення МНМА встановлена на рівні 1000 грн.

Усі роботи, окрім ущільнення, виконувалися сторонніми організаціями.

 

Облік підготовки приміщень до зими

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

Понесено витрати на ущільнення

92

209, 66, 65

300

300

2

Придбано обігрівач для адмінбудівлі

153

631

800

800*

3

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

160

4

Уведено обігрівач в експлуатацію

112

153

800

**

5

Нарахована амортизація на обігрівач за методом «100 %»

92

132

800

6

Отримані роботи із заміни вікон та дверей

152

631

15000

***

7

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

3000

8

Отримано роботи з утеплення стін

152

631

20000

***

9

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

4000

10

Відображено збільшення первісної вартості будівлі

103

152

35000

11

Отримано роботи з встановлення автономної системи опалення

152

631

10000

****

12

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

2000

13

Уведено систему опалення в експлуатацію

104

152

10000

14

Оплачено постачальникам та підрядникам (960 + 18000 + 24000 + 12000)

631

311

54960

*Підлягає перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

**На 800 грн. через перерахунок залишків за п. 5.9 Закону про прибуток зменшується оподатковуваний прибуток (у бухобліку амортизація нараховуюється методом «100 %»).

***Ці суми (15000 та 20000) відображаються згідно з п.п. 8.7.1 Закону про податок прибуток — у межах 10 % ліміту відносяться до валових витрат, а перевищення збільшує балансову вартість відповідного об’єкта групи 1 ОФ.

****На 10000 грн. збільшено балансову вартість групи 3 ОФ.

 

Ось і усі облікові премудрості утеплення. Залишилась справа за малим: виконати всі необхідні заходи і перезимувати у комфорті, чого вам і бажаємо!