22.10.2009

Пошта редакції. Зміна організаційно-правової форми: чи потрібно міняти держакт на землю?

Відповідь на запитання

Зміна організаційно-правової форми: чи потрібно міняти держакт на землю?

 

АТ було реорганізовано в ТОВ. Чи виникає у зв’язку з цим необхідність переоформлення державного акта про право власності на земельну ділянку? Якщо такий обов’язок передбачено, то в які строки його має бути виконано та якими можуть бути санкції за непереоформлення держакта на землю?

(м. Дніпропетровськ)

 

Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель на запитання про необхідність переоформлення державного акта на землю у випадках правонаступництва між юридичними особами відповідає позитивно: така

необхідність дійсно є (див. лист від 18.03.2009 р. № 6-8-791/374). Зокрема, як зазначено в листі, державний акт, виданий одній юридичній особі, не є підставою для використання землі її правонаступником.

Строки для отримання державного акта, який засвідчує право власності на земельну ділянку ТОВ — правонаступника АТ, не встановлено. Однак власник сам зацікавлений в якомога скорішому переоформленні прав на земельну ділянку, що перейшла до нього, оскільки в іншому разі існує загроза того, що держінспектор з контролю за використанням землі розцінить такі дії як самовільне зайняття земельної ділянки (докладніше див. статтю на с. 22). Саме про це попереджає Держземінспекція у

листі, що вже згадувався, указуючи на можливість притягнення посадових осіб новоствореної юрособи до відповідальності за ст. 531 КпАП із застосуванням штрафу в розмірі від 340 до 1700 грн.

На наш погляд, застосування таких штрафних санкцій у будь-якому разі неправомірно. Обґрунтувати позицію, згідно з якою такі дії не може бути кваліфіковано як самовільне зайняття земельної ділянки, можна тим, що використання земельної ділянки в період між державною реєстрацією перетворення юрособи та переоформленням прав на земельну ділянку підпадає під випадки правомірного використання. Згідно з

ч. 2 ст. 108 ЦКУ в разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов’язки попередньої юридичної особи. Відповідно, право на земельну ділянку виникає не через конкретний правочин, а в результаті прямої вказівки закону про перехід прав від старої юрособи до нової. У зв’язку з цим моментом виникнення прав на земельну ділянку в нової юрособи буде не момент переоформлення держакта, а момент державної реєстрації перетворення.

Однак не можна виключати, що переконати держземінспектора в такій позиції не вдасться і він все ж зафіксує порушення земельного законодавства в акті перевірки. Якщо суб’єкт господарювання не має наміру оскаржувати такі дії держземінспектора в суді, можливо, більш прийнятним буде наполягти на необхідності попереднього винесення припису про усунення допущеного порушення без застосування штрафу за самовільне зайняття земельної ділянки (див.

пп. 6.2, 6.3 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Держкомзему від 12.12.2003 р. № 312). Так можна виграти майже 30 календарних днів на те, щоб завершити процедуру переоформлення держакта на земельну ділянку.

 

Олена Уварова, юрист