14.09.2009

Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 року № 895

Указ від 08.09.2009 р. № 717/2009

Указ Президента України

Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 року № 895

 

Кабінетом Міністрів України 26 серпня 2009 року видано постанову № 895 «Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток».

Названою постановою встановлено, що під час формування показників податкової звітності з податку на прибуток за 9 місяців 2009 року віднесення до складу валових витрат сум від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток, отриманого від перерахунку заборгованості в іноземній валюті відповідно до підпункту 7.3.3 пункту 7.3 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», є виправданим для платників цього податку лише стосовно погашеної платником податку заборгованості в іноземній валюті (абзац перший пункту 1). Водночас передбачено, що у такому ж порядку враховуються у складі валових витрат суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток, отримані від перерахунку іноземної валюти, яка обліковується на банківських рахунках платника податку або у його касі (абзац другий пункту 1). У зв’язку з цим постановою № 895 також доручено Державній податковій адміністрації України у разі відмови платника податку на прибуток здійснювати уточнення у податковій звітності з податку на прибуток за 9 місяців 2009 року сум від’ємного значення об’єкта оподаткування, сформованого за рахунок перерахунку непогашеної заборгованості в іноземній валюті, провести протягом місяця з дня надходження такої звітності перевірку достовірності визначення сум податкового зобов’язання з податку на прибуток за цей період, а також провести роз’яснювальну роботу серед платників податку на прибуток щодо застосування зазначеної постанови (пункт 2).

Така зміна постановою № 895 порядку оподаткування податком на прибуток операцій із розрахунків в іноземній валюті, встановленого статтею 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», не відповідає Конституції України, за якою кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (частина перша статті 67); система оподаткування, податки і збори встановлюються законом (пункт 1 частини другої статті 92), а відтак — і конституційним приписам, за якими єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада України, до повноважень якої і належить прийняття законів (стаття 75, пункт 3 частини першої статті 85, стаття 91 Конституції України).

Таким чином, Кабінет Міністрів України також порушив і вимоги частини другої статті 8 Основного Закону держави, за якими Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй, частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, які зобов’язують органи виконавчої влади здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією України межах та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, частини третьої статті 113, за якою Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема, Конституцією України, частини першої статті 117 Конституції України, за якою Кабінет Міністрів України видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.

Ураховуючи викладене, відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України

постановляю:

1.

Зупинити дію постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 року № 895 «Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток».

2. Цей Указ набирає

чинності з дня його опублікування.

 

Президент України В. ЮЩЕНКО

8 вересня 2009 року, № 717/2009



коментар редакції

Невключення курсових різниць до валових витрат зупинено!

Незаконність постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. № 895 настільки очевидна нашому читачу, що ми в коментарі до неї навіть не стали наводити відомі всім аргументи, а більше уваги приділили практичному боку реалізації «норм» цього документа (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 71).

Добре що, на відміну від ПДВшних розпоряджень КМУ, постанова № 895

фактично ще не встигла торкнутися інтересів платників податків, оскільки була направлена на складання звітності щодо податку на прибуток за 3 квартали поточного року. З моменту припинення дії акта Кабінету Міністрів України державні органи не мають виконувати його розпорядження. Таким чином, великі шанси на те, що фактично обговорювана постанова ніколи не застосовуватиметься — до ухвалення рішення Конституційним Судом на підставі Указу, що коментується, а після набуття чинності рішенням Конституційного Суду — на підставі самого цього рішення (навряд чи Конституційний Суд визнає цю постанову законною).

 

Дмитро Костюк