08.04.2010

Узагальнююче податкове роз’яснення щодо ресурсних та інших платежів 2. Щодо сплати збору за спеціальне водокористування бюджетними підприємствами, установами та організаціями

Наказ від 25.03.2010 р. № 185

Початок

Попередній фрагмент

2. Щодо сплати збору за спеціальне водокористування бюджетними підприємствами, установами та організаціями

Відповідно до ст. 46 Кодексу водокористування може бути двох видів — загальне та спеціальне.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами, насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб, відповідно до ст. 48 Кодексу.

Статтею 49 Кодексу передбачено,

що спеціальне водокористування є платним.

Згідно зі ст. 43 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-ХII «Про охорону навколишнього природного середовища» збір за спеціальне використання природних ресурсів встановлюється на основі нормативів збору і лімітів їх використання.

Відповідно до п. 3 Порядку № 1494 платниками збору за спеціальне водокористування є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також громадяни — суб’єкти підприємницької діяльності, що використовують водні ресурси.

Разом з тим, п. 16 Порядку № 1494 встановлено, що збір за використання водних ресурсів не справляється, зокрема за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, а п. 4.8 Iнструкція № 231 передбачено, що збір за використання водних ресурсів не справляється, зокрема, за воду, що використовується виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій і суб’єктів підприємницької діяльності.

Отже,

якщо бюджетне підприємство, установа чи організація використовує воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб (тобто використовує воду для особистого споживання працівниками, а також у санвузлах, рукомийниках, душових кабінах та для забезпечення відповідного санітарно-гігієнічного стану перелічених приміщень та робочих місць працівників), то збір за спеціальне використання водних ресурсів не справляється.

Згідно з п. 5 Порядку № 1494 об’єктом обчислення збору за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.

Разом з тим, п. 4.5 Iнструкція № 231 встановлено, що при використанні водокористувачами води одночасно для власних потреб і потреб об’єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (за винятком обсягу води, переданої населенню), підсобного сільського і рибного господарства або інших допоміжних служб збори до бюджетів вносять за всю фактично використану воду з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.

Таким чином,

якщо бюджетні підприємства, установи, організації використовують воду одночасно для задоволення питних, санітарно-гігієнічних потреб, а також для інших цілей (приготування страв у їдальнях, здійснення лікувальних процедур тощо), то збір за спеціальне використання водних ресурсів здійснюється на загальних підставах за всю фактично використану воду, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.



коментар редакції

При використанні води одночасно для задоволення питних,
 санітарно-гігієнічних потреб, а також для інших
 цілей збір сплачується за всю воду

Висновок

, який податківці у цьому пункті Роз’яснення № 185 поширили тільки на бюджетні підприємства, установи та організації (цей висновок наявний також у п. III розд. 3 листа № 14453), насправді /font> стосується всіх водокористувачів.

Як зазначається у п. 4.5 Інструкції № 231 (повну назву документа див. у переліку скорочень, що вживаються в самому Роз’ясненні № 185), при використанні води

одночасно для власних потреб і для потреб об’єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (за винятком обсягу води, переданої населенню), підсобного сільського та рибного господарства чи інших допоміжних служб водокористувачі вносять збори до бюджетів за всю фактично використану воду з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.

Більше того, в іншому своєму листі від 22.01.2008 р. № 613/5/15-0816 ДПАУ наполягала на сплаті водозбору на загальних підставах

за всю фактично використану воду, навіть якщо у водокористувачів установлено вимірювальні прилади, що дозволяють вести окремий облік спожитої води. Саме такий підхід спостерігався і в численних консультаціях представників податкових органів (див., наприклад, «Вісник податкової служби України», 2007, № 48).

Не думаємо, що в пункті, який коментується, податківці змінили раніше висловлену позицію (тим більше, що з формальної точки зору вони мають рацію, оскільки в п. 4.5 Інструкції № 231 нічого не йдеться про наявність або відсутність приладів обліку). У зв’язку з цим обережним платникам податків рекомендуємо сплачувати спецводозбір з урахуванням попередніх висловлювань контролюючого органу.

 

Ігор Хмелевський

Наступний фрагмент