23.12.2010

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу

Стаття

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу

 

Уже одна назва

розд. VII Податкового кодексу не залишає жодних сумнівів у тому, що запропонований у проекті цього документа механізм одноразової сплати збору* лише при першій реєстрації транспортного засобу в Україні (про що ми вже розповідали у статті «Податковий кодекс: знайомимося з проектом» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 81) з наступного року стане реальністю.

* Нагадаємо, що раніше він мав назву «податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» і справлявся відповідно до однойменного Закону України від 11.12.91 р. № 1963-XII, що втратить чинність з 1 січня 2011 року згідно з п.п. 1 п. 2 розд. XIX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу.

Більшість юридичних осіб — власників автомобілів, безумовно, зітхнуть із полегшенням, оскільки ті з них, у яких

станом на 1 січня значаться на балансі раніше зареєстровані транспортні засоби, уже не повинні будуть подавати річний розрахунок транспортного податку і сплачувати його поквартально, як це було раніше. Жодних податкових наслідків не виникне і в тому випадку, якщо йтиметься про придбання транспортного засобу (наприклад, автомобіля, що був у користуванні), який уже було зареєстровано на території України.

Водночас, як тільки юридична особа придбає один із транспортних засобів, що є

об’єктом оподаткування відповідно до ст. 232 Податкового кодексу (колісні транспортні засоби**; судна; літаки та вертольоти, за деякими винятками), який раніше в Україні не реєструвався, вона буде зобов’язана в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні такого транспортного засобу подати до відповідного органу держподатслужби за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми транспортного збору за встановленою формою. До розрахунку обов’язково мають додаватися копії реєстраційних документів, засвідчені відповідним уповноваженим державним органом України, який здійснював таку реєстрацію.

** За винятком

транспортних засобів, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані (товарна позиція 8709 згідно з УКТ ЗЕД); транспортних засобів швидкої медичної допомоги; машин та механізмів для сільськогосподарських робіт (товарні позиції 8432 та 8433 згідно з УКТ ЗЕД); причепів (напівпричепів); мопедів; велосипедів та деяких інших.

Скажемо відверто: не зовсім зрозуміла необхідність подання такого розрахунку юридичними особами, якщо враховувати, що згідно зі

ст. 237 Податкового кодексу транспортний збір сплачується перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів. Більше того, платники збору зобов’язані при першій реєстрації в Україні пред’являти квитанції або платіжні доручення про сплату збору з позначкою банку про дату виконання платіжного доручення (див. п. 239.3 цього Кодексу), причому за відсутності таких документів перша реєстрація в Україні не провадиться (п. 239.4).

Виходить, що в тому вигляді, в якому

транспортний збір запроваджено Податковим кодексом, він нічим, крім статусу загальнодержавного збору (див. п.п. 9.1.5 цього Кодексу), не відрізняється, наприклад, від державного мита чи інших реєстраційних зборів (платежів, внесків), з якими підприємство у своїй діяльності стикається набагато частіше, але звітувати щодо них шляхом подання декларації зовсім не зобов’язане.

До речі, у

ст. 238 Податкового кодексу, що містить порядок обчислення транспортного збору, не застережено, що його повинні розраховувати саме платники (на відміну, скажімо, від інших зборів — за використання радіочастотного ресурсу, за спеціальне використання води, стосовно яких це прямо передбачено відповідними нормами зазначеного Кодексу). Це наводить на думку, що за першу реєстрацію транспорту суб’єкту господарювання доведеться заплатити стільки, скільки визначить відповідний реєстраційний орган. А от якщо останній припуститься помилки, то виправляти її вже доведеться платнику, для чого, найімовірніше, і задумано подання відповідного розрахунку податківцям.

Якщо так, то слід хоча б нашвидку ознайомитися з нюансами розрахунку транспортного збору, які, утім, не дуже змінилися порівняно з проектом

Податкового кодексу. Отже, сума збору обчислюється стосовно кожного транспортного засобу як добуток відповідної бази оподаткування (для колісних транспортних засобів — це об’єм циліндрів двигуна у куб. см або потужність двигуна у кВт; для суден — потужність двигуна в кВт або довжина корпусу судна у см; для літаків, вертольотів — максимальна злітна маса у кг), ставки збору та відповідного коефіцієнта.

Зауважимо, що

ставки збору для тракторів, сідельних тягачів, автобусів, вантажних та легкових автомобілів (за винятком малолітражних і тих, об’єм двигуна в яких перевищує 4500 куб. см), залишилися на тому самому рівні, на якому раніше сплачувався транспортний податок при першій реєстрації нових транспортних засобів. При цьому тепер залежно від «віку» транспортного засобу, що проходить першу реєстрацію, установлено такі коефіцієнти для ставок збору:

для нових транспортних засобів — 1;

— для транспортних засобів, що

були в користуванні до 8 років (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів), — 2;

— для суден, а також літаків та вертольотів, що

використовувалися понад 8 років, — 3;

— для інших транспортних засобів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів), що

використовувалися понад 8 років, — 40.

Що стосується

індексації ставок збору, то п. 4 розд. XIX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу Кабміну приписано щороку до 1 червня вносити до Верховної Ради України проект закону про внесення змін до цього Кодексу щодо ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях, у тому числі і щодо збору за першу реєстрацію транспортного засобу.

На завершення зауважимо, що згідно з

п. 1 підрозд. 9 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу зарахування до бюджету, зокрема, транспортного податку, що сплачується в першому кварталі майбутнього року за останній квартал поточного, здійснюється в порядку та на умовах, що діяли раніше. Це означає, що востаннє такий податок потрібно сплатити не пізніше 14 січня 2011 року.

 

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик