04.02.2010

Дочірні підприємства державних акціонерних компаній не сплачують держдивіденди

Лист від 28.09.2009 р. № 1271/13/13-09

Дочірні підприємства державних акціонерних компаній не сплачують держдивіденди

Лист Вищого адміністративного суду України від 28.09.2009 р. № 1271/13/13-09

 

У зв’язку з виникненням у судовій практиці питань, пов’язаних із сплатою господарюючими суб’єктами, в статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), частини чистого прибутку відповідно до розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах, на підставі пункту 3 частини першої статті 39 Закону України «Про судоустрій України» в порядку надання методичної допомоги Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне повідомити таке.

Як засвідчив аналіз судової практики, у судів виникали певні ускладнення щодо застосування статей 72 Закону України від 27 листопада 2003 року № 1344-IV «Про Державний бюджет України на 2004 рік» та 65 Закону України від 23 грудня 2004 року № 2285-IV «Про Державний бюджет України на 2005 рік» до господарських товариств, що їх засновником (учасником) виступають акціонерні компанії, 100 відсотків акцій яких належать державі (державні акціонерні компанії).

Зазначена категорія спорів розглядалася в касаційному порядку за винятковими обставинами Судовою палатою в адміністративних справах Верховного Суду України. У силу принципу обов’язковості судових рішень, закріпленому у статті 11 Закону України «Про судоустрій України», судові рішення Верховного Суду України повинні враховуватися адміністративними судами під час здійснення правосуддя.

У мотивувальній частині постанови Верховного Суду України від 5 листопада 2008 року, прийнятої за результатами касаційного перегляду справи за позовом Відкритого акціонерного товариства «Збаражгаз» до Кременецької міжрайонної державної податкової інспекції Тернопільської області про скасування податкового повідомлення-рішення, зазначено, зокрема, таке.

Статтею 72 Закону України від 27 листопада 2003 року № 1344-IV «Про Державний бюджет України на 2004 рік» установлено, що господарські організації, зокрема акціонерні, холдингові, лізингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), сплачують за результатами фінансово-господарської діяльності 2003 року та щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2004 році до загального фонду Державного бюджету України частину чистого прибутку відповідно до розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах. Норматив і порядок відрахування частини прибутку (доходу), визначеної цією статтею, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

У статті 65 Закону України від 23 грудня 2004 року № 2285-IV «Про Державний бюджет України на 2005 рік» зазначено, що господарські організації: державні, казенні підприємства та їх об’єднання і дочірні підприємства, а також акціонерні, холдингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірні підприємства сплачують до загального фонду Державного бюджету України частину прибутку (доходу) за результатами фінансово-господарської діяльності 2004 року (крім результатів фінансово-господарської діяльності у 2004 році, з яких сплачено частину прибутку (доходу) відповідно до статті 72 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік») та наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2005 році. Для акціонерних, холдингових компаній та інших суб’єктів господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірніх підприємств зазначені відрахування провадяться з частини прибутку (доходу) відповідно до розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах. Норматив і порядок відрахування частини прибутку (доходу), визначеної цією статтею, встановлюються Кабінетом Міністрів України з інформуванням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

Таким чином, до кола юридичних осіб, на яких поширюється дія статей 72 та 65 згаданих законів, віднесено, зокрема, господарські товариства, у статутному фонді яких державі належить пакет акцій. При цьому не є власністю держави пакет акцій у статутному фонді акціонерного товариства, переданий нею до статутного фонду іншого суб’єкта господарювання, в якому їй належить 100 відсотків акцій. Власником цього пакета акцій стає зазначений суб’єкт господарювання. Поняття власності держави і власності такого суб’єкта не є тотожними, оскільки ця власність належить різним особам, самостійним учасникам цивільного обігу

.

Отже, Верховним Судом України зазначено, що належність державі хоча б і 100 відсотків акцій акціонерної компанії автоматично не означає, що у державній власності перебувають також корпоративні права на частку у статутному фонді господарських товариств, заснованих державною акціонерною компанією. Такі корпоративні права належать на праві власності самій компанії як окремій юридичній особі, а не державі.

Відповідно на господарські товариства, у статутному фонді яких є частка, що належить державним акціонерним компаніям, не можуть поширюватися вимоги щодо обов’язкової сплати частини прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності, передбачені законами України про державний бюджет на відповідний рік.

Водночас Судовою палатою в адміністративних справах Верховного Суду України було наголошено на тому, що судам у розглядуваній категорії спорів належить досліджувати обставини, пов’язані з наявністю державної частки у статутному фонді господарських товариств. При цьому, зокрема, необхідно досліджувати факт передачі корпоративних прав, що належали державі, до статутних фондів державних акціонерних компаній. Зазначені обставини є предметом доказування і підлягають обов’язковому встановленню у справах щодо сплати частини прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності за 2003 — 2004 роки.

Цей лист пропонуємо довести до відома суддів місцевих та апеляційних адміністративних судів для врахування при здійсненні правосуддя.

 

Голова суду О. Пасенюк