07.10.2010

Пошта редакції. Автомат із продажу кави: дозволи та облік

Відповідь на запитання

Автомат із продажу кави: дозволи та облік

 

Підприємство вирішило розширити бізнес та встановити торговельні автомати з продажу кави. Які дозвільні документи нам слід отримати? Чи необхідний торговий патент? Як правильно відобразити придбання торговельного автомата?

(м. Одеса)

 

Почнемо відповідь із визначення подібного устаткування в чинному законодавстві. З точки зору

Закону про РРО автомат з продажу кави належить до реєстраторів розрахункових операцій, який здійснює видачу за кошти, платіжні картки або жетони товарів, а також, що важливо, провадить облік їх кількості та вартості (ст. 2 Закону про РРО). Крім того, іншими нормативно-правовими актами торговельні автомати віднесено до малих архітектурних форм та торговельних точок. Загалом, установлення торговельного автомата складається з таких процедур:

— отримання прав на земельну ділянку;

— отримання дозволу на встановлення малої архітектурної форми;

— отримання дозволу органів державного пожежного нагляду;

— отримання дозволу на розміщення об’єкта торгівлі;

— отримання дозволу органів СЕС;

— придбання торгового патенту.

Зупинимося докладніше на найбільш важливих із них.

Після вибору бажаного торговельного автомата слід упевнитися, що його включено до

Реєстру № 618, адже Закон про РРО зобов’язує використовувати лише зареєстровані, опломбовані у відповідному порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО (п. 1 ст. 3 Закону про РРО). Останнє речення дозволяє зробити висновок, що, придбаваючи торговельний автомат, також необхідно дотримуватись загальних вимог щодо встановлення та приведення РРО в робочий стан.

Ми вже згадували, що торговельні автомати належать до малих архітектурних форм, а отже, слід дотримуватись установленого порядку їх розміщення, адже самовільне розміщення подібних об’єктів заборонено. Згідно з

п. 3 Порядку № 982 установлення малої архітектурної форми здійснюється на підставі рішення сільської, селищної або міської ради, а для власників земельних ділянок — на підставі рішення виконавчого комітету відповідної місцевої ради. Для отримання такого рішення слід подати до відповідної ради заяву (за формою додатка 1 до Порядку № 982) з пакетом документів, конкретний перелік яких установлено п. 5 Порядку № 982*. Рішення приймається протягом одного місяця з дня подання заяви, в іншому разі діє принцип «мовчазної згоди» (п. 10 Порядку № 982).

* Сам документ затверджується місцевими органами влади, але Порядок № 982 є для них свого роду орієнтиром.

Тепер декілька слів про патенти. Річ у тім, що реалізація товарів через торговельні автомати підпадає під торговельну діяльність, що підлягає патентуванню згідно з

п. 1 ст. 3 Закону про патентування. Сам торговельний автомат відповідно до п. 3 зазначеного Закону є торговельною точкою. Отже, без патенту не обійтися. Згідно з п. 3 Правил № 369 торговельні автомати віднесено не до засобів пересувної торгівлі, а до пунктів некапітальної забудови. Останнє свідчить про те, що торговий патент слід придбавати в податковій інспекції за місцем знаходження торговельного автомата (п. 3 ст. 2 Закону про патентування). Якщо планується придбання декількох торговельних автоматів, то згідно з п. 3 ст. 3 Закону про патентування необхідно обзавестися патентами на кожний із них (лист ДПАУ від 17.02.2005 р. № 1403/6/15-1216). Також не забуваємо, що патент має розміщуватися на фронтальній вітрині торговельного автомата (п. 1 ст. 7 Закону про патентування).

Водночас, якщо підприємство перебуває на єдиному податку, то у придбанні патенту немає необхідності (

п. 6 Указу № 727).

Податковий облік

. З податкової точки зору торговельний автомат — це РРО, а отже, його може бути віднесено до групи 4 основних фондів. При цьому торговельні автомати повинні задовольняти умовам для віднесення їх до основних фондів — передбачати використання понад рік та коштувати понад 1000 грн. (вочевидь, що ці умови тут дотримуються).

Витрати на сировину, яка використовується для приготування кави, необхідно враховувати в загальних валових витратах та перераховувати за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток. Цей висновок випливає з того, що діяльність з продажу кави хоча і не є основною, але все-таки належить до господарської згідно з п. 1.32 Закону про податок на прибуток.

Валові доходи при такій торгівлі виникатимуть відповідно до

п.п. 11.3.2 Закону про податок на прибуток, де прямо зазначено, що у випадку з торговельними автоматами валові доходи збільшуються за датою вилучення з них грошової виручки.

Слід зауважити: якщо підприємство є платником єдиного податку, то виручку доведеться збільшувати за такими самими правилами (за датою вилучення з торговельного автомата).

Щодо обліку ПДВ, то тут діють загальні правила. Усе залежить від того, чи зареєстроване підприємство як платник ПДВ:

— якщо так, то сума ПДВ, що включена до вартості торговельного автомата, потрапляє до податкового кредиту, подальший продаж кави обкладається ПДВ на загальних підставах, дата збільшення податкових зобов’язань відповідає даті вилучення з торговельного автомата грошової виручки (

п.п. 7.3.2 Закону про ПДВ);

— якщо ні — право на податковий кредит не виникає (ця сума повністю включається до валових витрат) і продаж кави ПДВ не обкладатиметься.

Тепер відобразимо придбання торговельного автомата

в бухгалтерському обліку:

 

№ з/п

Господарська операція

Сума,грн.

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1

Проведено передоплату постачальнику за торговельний автомат

30000

371

311

2

Відображено податковий кредит

5000

641

644

3

Отримано торговельний автомат

25000

152

631

4

Списано податковий кредит

5000

644

631

5

Здійснено залік заборгованостей

30000

631

371

6

Уведено торговельний автомат в експлуатацію

25000

104

152

 

Віталій Смердов, економіст-аналітик