31.10.2011

Щодо відповідальності за несвоєчасне подання або неподання звітності службі зайнятості

Лист від 23.09.2011 р. №

Щодо відповідальності за несвоєчасне подання або неподання звітності службі зайнятості

Лист Державного центру зайнятості від 23.09.2011 р. № ДЦ-04-6691/0/6-11

 

Державний центр зайнятості — виконавча дирекція Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття розглянув <…> лист <…> стосовно адміністративної відповідальності за несвоєчасне подання або неподання службі зайнятості адміністративної звітності, передбаченої Законом України «Про зайнятість населення», а також способу подання цих відомостей та в межах компетенції повідомляє наступне.

Державна служба зайнятості відповідно до статті 20 Закону України «Про зайнятість населення» отримує від підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, інформацію про:

— наявність вакансій (форма звітності № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій»);

— вивільнених працівників (форма звітності № 4-ПН (план) «Звіт про заплановане вивільнення працівників» (за 2 місяці до вивільнення працівників) та форма звітності № 4-ПН (факт) «Звіт про фактичне вивільнення працівників» (у 10-денний строк після вивільнення працівників)).

Форми звітностей затверджені наказом Мінпраці від 19.12.2005 № 420 «Про затвердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповнення» та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2005 р. за № 1534/11814.

Крім того, відповідно до вищезазначеної статті, а також з метою реалізації підпункту другого частини 2 статті 35 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» служба зайнятості отримує інформацію за формою звітності № 5-ПН «Звіт про прийнятих працівників», яку затверджено наказом Міністерства соціальної політики від 14 липня 2011 року № 279 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2011 р. за № 946/19684.

Що стосується адміністративної відповідальності

за несвоєчасне подання або неподання службі зайнятості вищезазначених звітностей, повідомляємо що така відповідальність встановлена статтею 1653 Кодексу України про адміністративні правопорушення на роботодавців, винних у несвоєчасному поданні або неподанні відомостей про прийняття на роботу працівників, тобто лише за формою звітності № 5-ПН «Звіт про прийнятих працівників».

В той же час, частиною п’ятою статті 20 Закону України «Про зайнятість населення» регламентовано подання роботодавцями інформації державній службі зайнятості про заплановане та фактичне вивільнення працівників на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП та передбачено відповідальність роботодавців за неподання або несвоєчасне подання цієї інформації.

Так, згідно з абзацом першим частини п’ятої цієї статті

при вивільненні працівників підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності, повідомляють про це не пізніш як за два місяці в письмовці формі державну службу зайнятості, вказуючи підстави і строки вивільнення, найменування професій, спеціальностей, кваліфікації, розмір оплати праці (№ 4-ПН (план) заплановане вивільнення працівників), а в десятиденний строк після вивільнення — направляють списки фактично вивільнених працівників, зазначаючи в них інвалідів (№ 4-ПН (факт) фактичне вивільнення працівників).

У разі неподання або порушення строків подання цих даних з роботодавців стягується штраф у розмірі річної заробітної плати за кожного вивільненого працівника.

Ці кошти зараховуються до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття і використовуються для фінансування заходів з працевлаштування та соціального захисту вивільнюваних працівників.

Зазначена норма Закону України «Про зайнятість населення» є обов’язковою в усіх випадках, коли звільнення працівників відбувається на підставах пункту 1 статті 40 КЗпП. Винятків із цього правила законодавством не передбачено.

Адміністративної або фінансової відповідальності

за неподання даних у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або це працюють у зв’язку з простоєм виробництва з незалежних від них причин (№ 3-ПН наявність вакансій), законодавством не передбачено.

Обмежень у способі подання роботодавцями вищезазначених форм звітності (поштою або нарочно) законодавством не передбачено.

 

Заступник директора Державного центру зайнятості
— заступник керівника виконавчої дирекції Фонду
загальнообов’язкового державного соціального страхування
України на випадок безробіття
М. Аглоткова



коментар редакції

Звітність, яку роботодавці повинні подавати до центру зайнятості

У листі, що коментується, Державний центр зайнятості (далі — ДЦЗ) надав роз’яснення щодо видів звітів, які роботодавці зобов’язані подавати до центрів зайнятості відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III та Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII, способів їх подання та відповідальності за неподання або несвоєчасне подання таких звітів.

Для наочності інформацію про звітність, що подається до центрів зайнятості, наведемо в таблиці.

Скорочення, прийняті у таблиці:

КпАП — Кодекс про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

КЗпП — Кодекс законів про працю від 10.12.71 р.

 

Вид звіту

Хто подає

Строки (випадки) подання

Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання

адміністративно-господарська

адміністративна (посадових осіб підприємств та фізосіб)

Звіт про прийнятих працівників (форма № 5-ПН)*

Підприємства, установи, організації та фізичні особи, які використовують працю найманих працівників

Не пізніше 10 днів із дня прийняття працівника на роботу (першого робочого дня працівника)**

Не передбачено

Штраф від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.), при повторному порушенні протягом року — від 10 до 20 нмдг*** (від 170 до 340 грн.)

(ст. 1653 КпАП)

Звіт про наявність вакансій (форма № 3-ПН)****

Підприємства, установи, організації*****

Щомісячно за наявності вакансій

Не передбачено

Звіт про заплановане вивільнення працівників (форма № 4-ПН (план))****

Підприємства, установи, організації та фізичні особи — підприємці, які використовують працю найманих працівників

За два місяці до звільнення працівників на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП

Штраф у розмірі річної заробітної плати за кожного вивільненого працівника (див. також лист ДЦЗ від 08.05.2008 р. № ДЦ-09-2782/0/6-08)

Не передбачено

Звіт про фактичне вивільнення працівників (форма № 4-ПН (факт))****

Протягом 10 днів після вивільнення працівників на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП

* Форму звіту та Інструкцію щодо її заповнення затверджено наказом Мінсоцполітики від 14.07.2011 р. № 279 (набрав чинності з 22.08.2011 р.) («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 67).

** Якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, днем закінчення строку подання звіту є перший за ним робочий день. Зауважимо, що фахівці ДЦЗ указують на необхідність ураховувати день прийняття на роботу працівника при обчисленні 10-денного строку, хоча за загальними правилами обчислення строків (прийнятих, у тому числі, у сфері трудових відносин) день, установлений для відліку, не враховується (ч. 5 ст. 2411 КЗпП).

*** Неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

**** Форми звітності затверджено наказом Мінпраці від 19.12.2005 р. № 420.

***** Підприємці можуть подавати в разі необхідності підбору працівників за сприяння центрів зайнятості. Крім того, підприємці можуть подавати цей звіт з метою виконання вимог ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII. Суди розглядають факт надання відомостей про наявність вільних місць до центрів зайнятості як доказ того, що роботодавець виконав свої зобов’язання з працевлаштування інвалідів (див. постанову Київського окружного адміністративного суду від 03.03.2010 р. у справі № 2-а-817/10/1070, ухвалу ВАСУ від 23.12.2010 р. у справі № К-29130/10, ухвалу Київського апеляційного адмінсуду від 15.07.2009 р. у справі № 22-а-23903/08, постанову ВСУ від 25.06.2011 р. у справі № 21-56а11).

 

Як зазначає ДЦЗ у своєму листі, наведені вище звіти можуть подаватися як особисто, так і поштою. Зауважимо, що питання щодо способу подання звітів виникло у зв’язку з відсутністю в інструкціях щодо їх заповнення спеціальних норм. Ми і раніше вказували на те, що підстав перешкоджати поданню звітів поштою немає (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 53).

 

Катерина Скрипкіна