16.08.2012
На перший погляд, ПДВ-облік перевезень не має викликати особливих труднощів. Водночас тут слід бути особливо уважним. Адже транспортування, як правило, охоплює цілий комплекс різноманітних послуг, порядок оподаткування яких, у свою чергу, залежить від місця постачання, що визначається «за своїми» правилами. У зв'язку з цим на особливостях ПДВ-обліку перевезень (приділяючи переважну увагу «непростим» — міжнародним) зупинимося детальніше.
Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Насамперед зауважимо: на відміну від свого попередника (Закону про ПДВ), ПКУ визначення поняття «міжнародне перевезення» не містить.
Так, зокрема, у п.п. «а» п.п. 195.1.3 ПКУ лише уточнюється, що перевезення вважається міжнародним, якщо воно здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом. У зв'язку з цим, мабуть, наведемо визначення зі ст. 1 Закону про автотранспорт, згідно з яким міжнародні перевезення пасажирів і вантажів — це перевезення пасажирів і вантажів з перетином державного кордону. Отже, міжнародне перевезення — це перевезення, маршрут якого передбачає «в'їзд» або «виїзд» за межі території України та проходить по території декількох (тобто як мінімум двох) держав.
Ураховуючи, що перевізний процес, як правило, уключає цілий комплекс різних послуг (як безпосередньо послуги перевезення, так і послуги, що є допоміжними транспортній діяльності, — такі як завантаження, розвантаження, перевантаження, складська обробка товарів тощо, а також транспортно-експедиторські послуги — якщо до перевезення залучається експедитор, тощо), на оподаткуванні кожного виду послуг далі зупинимося детальніше, принагідно наводячи на підкріплення висновки (офіційні роз'яснення податківців) з Узагальнюючої податкової консультації № 610, що нещодавно з'явилася з цього приводу (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 59).
Послуги перевезення
У цілому, відразу зауважимо, що ПДВ-облік перевезень залежить від їх виду, тобто які саме перевезення здійснюються: внутрішні (в межах території України — «українські»), міжнародні або транзитні (про транзитні перевезення дещо пізніше буде сказано окремо).
Міжнародні перевезення
Так, для міжнародних перевезень установлено свої особливі правила. Згідно з п.п. «е» п. 185.1 ПКУ операції з постачання послуг з міжнародних перевезень вантажів, пасажирів та багажу залізничним, автомобільним, морським, річковим та авіаційним транспортом виведено в самостійний об'єкт оподаткування. При цьому, як передбачено п.п. «а» п.п. 195.1.3 ПКУ, міжнародні перевезення вантажів, пасажирів та багажу залізничним, автомобільним, морським, річковим та авіаційним транспортом обкладаються ПДВ за ставкою 0 %. Виходить, місце постачання в «міжнародному» випадку, по суті, особливого значення не має (не важливо), оскільки міжнародні перевезення згідно з установленими правилами, будучи окремим об'єктом оподаткування, обкладаються нульовим ПДВ.
При цьому нульова ставка ПДВ застосовується до всього маршруту міжнародного перевезення, підтвердженого єдиним міжнародним перевізним документом (див. запитання 6 розділу II Узагальнюючої податкової консультації № 610, а також лист ДПСУ від 05.05.2012 р. № 12804/7/15-3417-05). Тому розподіляти, наприклад, міжнародне перевезення на «закордонну» та «українську» частини в цілях оподаткування та ПДВ-обліку не потрібно, а за ставкою 0 % обкладається весь маршрут (що пролягає як у межах території України, так і за її межами — від пункту відправлення до пункту призначення), за умови, що він здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.
У свою чергу, згідно зі ст. 9 Закону № 1955 таким документальним підтвердженням міжнародного перевезення (єдиним міжнародним перевізним документом) може бути: міжнародна автомобільна накладна (CMR), залізничні накладні СМГС (УМВС) та ЦІМ (CIM), авіаційна вантажна накладна (Air Waybill), коносамент (Bill of Lading), вантажна відомість (Cargo Manifest) та інші документи (докладніше про єдиний міжнародний перевізний документ також ішлося в листі Міністерства інфраструктури України від 19.09.2011 р. № 7885/11/10-11; див. також про це лист ДПА в м. Києві від 22.03.2011 р. № 2903/10/31-606). Причому, як підкреслювалося в Узагальнюючій податковій консультації № 610, оформлення міжнародного перевезення різними документами — залежно від відрізку маршруту — законодавством не передбачено.
Разом із тим усе викладене вище (оподаткування за ставкою 0 %) стосується випадку, коли міжнародне перевезення здійснюється резидентом. А от якщо міжнародне перевезення здійснює перевізник-нерезидент, то такі «нульові» правила оподаткування не працюють та, як роз'яснювалося в Узагальнюючій податковій консультації № 610, «нульові» податкові зобов'язання з вартості послуг міжнародного перевезення в такому разі не виникають (тобто міжнародне перевезення, що здійснюється перевізником-нерезидентом, просто «випадає» з-під об'єкта оподаткування). Тому, наприклад, нараховувати «нульовий» ПДВ з нерезидентських послуг міжнародного перевезення та виписувати «нульову» податкову накладну, орієнтуючись на правила ст. 208 ПКУ, одержувачу-резиденту (замовнику нерезидентського перевезення) у цьому випадку не потрібно (а в обліку замовник такі операції відображає як придбання у неплатника ПДВ).
І ще декілька «міжнародних» моментів.
Слід мати на увазі, що нульову ставку ПДВ у ПКУ (п.п. «в» п.п. 195.1.3) також передбачено для послуг з обслуговування повітряних суден, що виконують міжнародні рейси, — тобто послуг, комплексно необхідних та безпосередньо пов'язаних з виконанням міжнародного рейса, а саме:
— обслуговування повітряних суден та пасажирів в аеропорту (посадка-зліт повітряного судна, обслуговування пасажирів в аеровокзалі, забезпечення авіаційної безпеки, наднормативна стоянка повітряного судна);
— послуги з наземного обслуговування повітряних суден та пасажирів в аеропортах;
— оренда приміщень аеропортів у частині використання для обслуговування міжнародних рейсів (офіси, стійки реєстрації та інші службові приміщення, що орендуються авіаперевізниками, які виконують міжнародні рейси);
— послуги персоналу з обслуговування повітряних суден.
А от у «морському» випадку операції з постачання послуг, що надаються іноземним та вітчизняним суднам, які здійснюють міжнародні перевезення вантажів, пасажирів і багажу, та оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами, звільняються від оподаткування — пільгуються (п. 197.9 ПКУ)*. Як роз'яснювалося з цього приводу в консультації з розділу 130.16.07 Єдиної бази податкових знань, розміщеної на сайті ДПСУ (далі — ЄБПЗ), основною умовою для застосування такої пільги є наявність у порту документів, що підтверджують здійснення судном міжнародних перевезень (тобто саме міжнародний характер перевезень — за єдиним міжнародним перевізним документом). А от при внутрішніх перевезеннях звільнення від ПДВ на операції з постачання послуг, що надаються судам та входять до складу портових зборів, не поширюється і такі операції підлягають обкладенню ПДВ у загальному порядку за основною ставкою 20 %. У зв'язку з цим суму «вхідного» ПДВ за такими послугами при внутрішніх перевезеннях «морський» перевізник на загальних підставах (при дотриманні умов зі ст. 198 ПКУ) зможе віднести до податкового кредиту.
* Нагадаємо, що ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України від 23.05.95 р. № 176/95-ВР, а також розробленим «під неї» Положенням про портові збори, затвердженим постановою КМУ від 12.10.2000 р. № 1544, передбачено справляння в морських портах із суден таких цільових портових зборів, як корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний, що справляються із суден та плавзасобів, визначених у п. 1 Положення № 1544, які плавають під іноземним прапором та Державним прапором України.
Щодо власне самого п. 197.9 ПКУ, який був від самого початку в ПКУ, мабуть, нагадаємо, що згодом, з 01.07.2011 р., його було скасовано Законом України від 19.05.2011 р. № 3387-VI (текст Закону див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 49), проте незабаром, через місяць, з 01.08.2011 р. було відновлено Законом України від 07.07.2011 р. № 3609-VI (текст Закону див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 64). Отже, дію тимчасово скасованої пільги було відновлено (і на сьогодні цей пункт є чинним).
Крім того, слід мати на увазі, що згідно з п.п. 196.1.11 ПКУ не є об'єктом обкладення ПДВ операції з надання послуг з агентування та фрахтування морського торговельного флоту судновими агентами на користь нерезидентів, які надають послуги з міжнародних перевезень пасажирів, їхнього багажу, вантажів або міжнародних відправлень. Тобто такі операції не обкладаються ПДВ. А от у разі надання аналогічних послуг резидентам операції обкладатимуться ПДВ за ставкою 20 %.
Проте якщо, фрахтом по суті буде власне винагорода резиденту за міжнародне морське перевезення вантажів (п.п. 14.1.260 ПКУ), то сума фрахту (як вартість міжнародного морського перевезення) згідно з п.п. «а» п.п. 195.1.3 ПКУ обкладатиметься ПДВ за ставкою 0 %. Якщо ж фрахт являє собою плату нерезиденту за найм судна без екіпажу (бербоут-чартер), то ця операція класифікується податківцями як оренда. Отже, застосовуються загальні правила визначення місця поставки (п.186.4 ПКУ), а значить немає об’єкта оподаткування (див. лист ДПСУ від 25.06.2011 р. № 17571/7/16-1517-15, с. 45)
Внутрішні перевезення (в межах території України)
Щодо внутрішніх перевезень зазначимо, що вони, як звичайні послуги (п.п. «б» п. 185.1 ПКУ) підпадають під дію «загального» п. 186.4 ПКУ. Тому місце їх постачання визначається за місцем реєстрації постачальника (перевізника), у зв'язку з чим відповідно:
— обкладаються ПДВ (за ставкою 20 %) послуги перевезення, що надаються перевізником-резидентом (незалежно від того, кому — замовнику-резиденту чи замовнику-нерезиденту — вони надаються);
— не обкладаються ПДВ послуги перевезення, що надаються перевізником-нерезидентом, який не має постійного представництва на митній території України (незалежно від того, замовнику-резиденту чи замовнику-нерезиденту надаються послуги перевезення).
Радує, що такого ж висновку, який відповідає законодавству, щодо оподаткування перевезень нарешті дійшли й контролюючі органи в Узагальнюючій податковій консультації № 610. Нагадаємо: раніше серед податківців існувала думка, що відносно перевезень нібито (як і щодо послуг, «пов'язаних з перевезеннями») потрібно орієнтуватися на положення п.п. «в» п.п. 186.2.1 ПКУ (тобто визначати місце їх постачання за місцем фактичного надання; консультація в розділі 130.14 Єдиної бази податкових знань, розміщеної на сайті ДПСУ; лист ДПСУ від 19.04.2012 р. № 11358/7/15-3417-17), хоча такий підхід, слід зауважити, із ПКУ не випливав і правильніше було б подібні послуги все ж не змішувати, а розмежовувати між собою (про те, що розуміється під послугами, пов'язаними з перевезеннями, див. далі). Тепер же контролюючі органи щодо послуг перевезення однозначно висловилися «за» визначення місця постачання за правилами «загального» п. 186.4 ПКУ (тобто залежно від місця реєстрації постачальника послуг — перевізника).
Транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов'язані з перевезенням
За своїми «особливими» правилами визначають місце постачання послуг, супутніх перевізному процесу, — транспортно-допоміжних послуг (зокрема, таких як навантаження, розвантаження, перевантаження, складська обробка вантажів тощо — для більш повного переліку яких орієнтиром, наприклад, можуть бути: код 63 «Додаткові транспортні послуги та допоміжні операції» КВЕД 009:2005 та код 52 «Складське господарство та допоміжна діяльність у сфері транспорту» КВЕД 009:2010). У такому разі керуються нормами «спеціального» п.п. «а» п.п. 186.2.1 ПКУ , згідно з яким місце постачання таких послуг визначають за місцем їх фактичного постачання. А отже, якщо транспортно-допоміжні послуги:
— надаються на території України, то вони обкладаються ПДВ (за ставкою 20 %), незалежно від того, хто їх надає — резидент чи нерезидент;
— надаються за межами України, то вони не підлягають обкладенню ПДВ (не є об'єктом), незалежно від того ким, резидентом чи нерезидентом, вони надаються.
Таким чином, у цьому випадку все залежить від місця, де такі транспортно-допоміжні послуги фактично надаються.
У зв'язку з цим зауважимо: якщо такі послуги на митній території України надає, наприклад, нерезидент, то в одержувача-резидента виникне необхідність у нарахуванні з таких нерезидентських послуг ПДВ за ставкою 20 % у порядку, обумовленому ст. 208 ПКУ (тобто з виписуванням податкової накладної в одному примірнику, уключенням суми нарахованого ПДВ до податкових зобов'язань звітного періоду та віднесенням цієї суми в наступному звітному періоді до податкового кредиту, п. 198.2 ПКУ; див. також запитання 5 розділу I Узагальнюючої податкової консультації № 610).
Зауважимо: аналогічні правила визначення місця постачання (за місцем фактичного надання) установлено також і для послуг, пов'язаних з перевезенням пасажирів та вантажів, у тому числі з постачанням продовольчих продуктів та напоїв, призначених для споживання (п.п. «в» п.п. 186.2.1 ПКУ). У «залізничному» випадку, наприклад, як уточнювалося в п.п. 2 п. 4 Порядку № 187, до таких належать збори за додаткові операції (ставки, відповідно до яких проводяться розрахунки за постачання підприємствами залізничного транспорту послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу).
Транспортно-експедиторські послуги
Окремо зауважимо: якщо до перевезення залучається експедитор, то для транспортно-експедиторських послуг працюють норми «спеціального» п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ. Докладно особливості оподаткування таких послуг у межах окремої статті розглянуто на с. 9, тому зараз на них не зупинятимемося, зазначивши лише в цілому, що місце постачання таких послуг визначають за місцем реєстрації одержувача (замовника експедиторських послуг). А отже, послуги експедитора:
— обкладаються ПДВ, якщо їх замовляє резидент;
— не обкладаються ПДВ, якщо їх замовник — нерезидент.
На це зверталася увага і в Узагальнюючій податковій консультації № 610.
Транзитні перевезення та послуги, пов'язані з транзитом
Особливі правила оподаткування встановлено для транзитних перевезень, а також послуг, пов'язаних із транзитом. Так, згідно з п. 197.8 ПКУ послуги перевезення (переміщення) пасажирів та вантажів транзитом через митну територію України, а також послуги, пов'язані з такими транзитними перевезеннями (переміщенням), звільняються від оподаткування — пільгуються. Отже, щодо транзиту діє ПДВ-пільга, яка, як роз'яснювалося в Узагальнюючій податковій консультації № 610, застосовується до всього маршруту транзитного перевезення в цілому, без поділу його на відрізки «в межах» та «за межами» митної території України. Щоправда (хоча Узагальнююча податкова консультація № 610 про це чомусь умовчує), знову ж таки якщо транзитне перевезення здійснюється перевізником-нерезидентом, то воно під ПДВ-пільгу не підпадає, оскільки (через постачальника-нерезидента) не є об'єктом оподаткування (тому правила ст. 208 ПКУ для замовника такого перевезення — резидента не працюють і виписувати, скажімо, «пільгову» податкову накладну в одному примірнику замовнику-резиденту в цьому випадку з транзитних послуг нерезидента не потрібно).
Ще одна особливість «транзитного» випадку в тому, що послуги, пов'язані з транзитними перевезеннями (як і самі перевезення), згідно з п. 197.8 ПКУ також пільгуються. Причому, як роз'яснювалося в Узагальнюючій податковій консультації № 610, ПДВ-пільга в цьому випадку також стосується і сторонніх учасників, залучених до транзитного перевезення, якщо вони, припустимо, «окремо» надають послуги, пов'язані з транзитом. Щоправда, говорити про ПДВ-пільгу за «пов'язаними з транзитом послугами», звісно ж, доречно, якщо місце їх постачання, визначене за правилами п.п. «а» п.п. 186.2.1 ПКУ (тобто «за місцем фактичного надання»), виявляється на митній території України (інакше такі послуги просто не будуть об'єктом обкладення ПДВ).
Принагідно зауважимо, що також підпадають під ПДВ-пільгу та звільняються від оподаткування (пільгуються) і транспортно-експедиторські послуги, пов'язані з транзитом (якщо, звісно, з урахуванням правил п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ місце їх постачання знаходиться на митній території Україні, тобто їх замовником є резидент). А от якщо транспортно-експедиторські послуги, пов'язані з транзитом, замовить нерезидент, то експедиторські послуги випадатимуть з об'єкта обкладення ПДВ, і ПДВ-пільга до них (як до «не об'єкта») не застосовуватиметься.
А тепер підсумуємо викладене вище, узагальнивши ПДВ-облік перевезень та пов'язаних з перевезеннями транспортних послуг у такій таблиці:
Перевезення та послуги, пов'язані з перевезеннями
(визначення місця постачання в цілях ПДВ-обліку та особливості оподаткування)
Види послуг | Пункт ПКУ | Місце постачання визначається: | ПДВ з послуг: | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Перевезення:
| внутрішні | п. 186.4 | за місцем реєстрації постачальника (перевізника) | — обкладаються ПДВ за ставкою 20 %, якщо перевізник — резидент |
— не обкладаються ПДВ, якщо перевізник — нерезидент (який не має постійного представництва в Україні) | ||||
міжнародні | пп. «а» і «в» п.п. 195.1.3 | міжнародні перевезення залізничним, автомобільним, морським, річковим та авіаційним транспортом (уключаючи послуги з обслуговування повітряних суден, що виконують міжнародні рейси) обкладаються ПДВ за ставкою 0 % (якщо міжнародне перевезення здійснює нерезидент, ставка 0 % не застосовується, тобто операції під об'єкт ПДВ не підпадають) | ||
транзитні | п. 197.8 | транзитні перевезення через територію України, а також послуги, пов'язані з транзитними перевезеннями (уключаючи винагороду експедитора), звільняються від ПДВ (пільгуються) (якщо транзитне перевезення здійснює нерезидент, ПДВ-пільга не працює, тобто операції під об'єкт ПДВ не підпадають) | ||
Транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов'язані з перевезенням* | пп. «а» і «в» п.п. 186.2.1 | за місцем фактичного постачання | — обкладаються ПДВ за ставкою 20 % — якщо послуги фактично надані на території України | |
— не обкладаються ПДВ — якщо послуги фактично надані за кордоном | ||||
Транспортно-експедиторські послуги* | п.п. «ж» п. 186.3 | за місцем реєстрації одержувача (замовника експедиторських послуг) | — обкладаються ПДВ за ставкою 20 % — якщо надаються замовнику-резиденту | |
— не обкладаються ПДВ — якщо надаються замовнику-нерезиденту (який не має постійного представництва в Україні) | ||||
* Якщо послуги пов’язані з транзитом, то правила застосування пільги встановлено п. 197.8 ПКУ. |
Транспортні послуги: заповнення податкової накладної, відображення в Реєстрі та декларації
Особливості ПДВ-обліку перевезень та послуг, пов'язаних з перевезеннями (виписування за транспортними послугами податкових накладних (ПН), відображення в Реєстрі та декларації), розглянемо в табличній формі:
Відображення транспортних послуг у податковій накладній та ПДВ-звітності
Вид документа | Особливості заповнення |
1 | 2 |
Перевезення: | |
— внутрішні перевезення | |
ПН | 1. ПН виписується в момент виникнення податкових зобов'язань за першою з подій — отриманням передоплати від замовника або в момент надання послуг з перевезення (п. 187.1 ПКУ). |
Реєстр виданих та отриманих податкових накладних | До розділу I Реєстру дані складеної ПН уносяться у звичайному порядку, тобто в Реєстрі: |
Декларація з ПДВ | Внутрішні перевезення, оподатковувані за ставкою ПДВ 20 %, відображаються в рядку 1 декларації з ПДВ |
— міжнародні перевезення | |
ПН | До складання ПН на міжнародні перевезення застосовуються загальні описані вище правила, з тією лише різницею, що вартість міжнародного перевезення, яка обкладається ПДВ за ставкою ПДВ 0 %, відображається в «нульовій» графі 9 ПН (графи 8, 10 — 11 у ПН не заповнюються). При цьому: |
Реєстр виданих та отриманих податкових накладних | До розділу I Реєстру дані «міжнародної» ПН заносяться у звичайному порядку (аналогічному розглянутому вище). При цьому заповнюються графи 2 — 7 та графа 10 (графи 8, 9, 11, 12 розділу I Реєстру не заповнюються) |
Декларація з ПДВ | Міжнародні перевезення, що обкладаються ПДВ за ставкою 0 %, відображаються в рядку 2.2 декларації з ПДВ |
— транзитні перевезення | |
ПН | До заповнення ПН при транзитних перевезеннях застосовуються загальні правила, з тією лише різницею, що вартість «пільгових» транзитних перевезень, які звільняються від обкладення ПДВ, відображається в «пільговій» графі 11 ПН. |
Реєстр виданих та отриманих податкових накладних | До розділу I Реєстру дані «транзитної» ПН заносяться у звичайному порядку. |
Декларація з ПДВ | Транзитні перевезення, що звільняються від оподаткування, відображаються у рядку 5 декларації з ПДВ, а також додатку Д6 |
Транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов'язані з перевезенням | |
ПН | При заповненні ПН керуються загальними правилами, зокрема, заповнюючи за транспортно-допоміжними послугами: На постачання, що не є об’єктом, ПН не виписується. Принагідно нагадаємо: на оподатковувані операції та операції, звільнені від оподаткування (пільгові), виписуються окремі податкові накладні; заповнення в одній ПН одночасно графи 11 і граф 8,9 і 10 не допускається (п. 9 Порядку № 1379). А от на операції, оподатковувані за різними ставками (20 % і 0 %), може виписуватися одна ПН (хоча податківці зазначали про виписку двох ПН, див. запитання 8 розділу II Узагальнюючої податкової консультації № 610) |
Реєстр виданих та отриманих податкових накладних | Залежно від порядку оподаткування транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов'язані з перевезенням, відображаються: |
Декларація з ПДВ | Залежно від порядку оподаткування транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов'язані з перевезенням, можуть відображатися в «загальному оподатковуваному» рядку 1, «пільговому» рядку 5 або, якщо не є об°єктом, рядку 4 декларації з ПДВ |
Особливості оподаткування транспортних послуг розглянемо на прикладі.
Приклад . Згідно з укладеним договором перевезення транспортна організація (український перевізник) надає замовнику послуги з міжнародного автоперевезення вантажів за маршрутом Харків — Познань (Україна — Польща).
Вартість транспортних послуг становить 27000 грн. та включає:
1) міжнародне перевезення вантажів за маршрутом Харків — Познань вартістю 25000 грн. (ПДВ — 0 %);
2) вантажно-розвантажувальні роботи вартістю 2000 грн., у тому числі:
— на території України — вартістю 1200 грн. (у тому числі ПДВ — 200 грн.);
— на території Польщі — вартістю 800 грн. (без ПДВ, не є об'єктом оподаткування).
В обліку операції відобразяться так:
Облік міжнародних перевезень
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
У перевізника (транспортної організації) | ||||||
1 | Отримано грошові кошти від замовника за договором перевезення | 311 | 685 | 27000 | — | — |
2 | Відображено податкові зобов'язання з ПДВ (замовнику виписано податкову накладну на оподатковувані за ставками 20 % і 0 % операції): |
|
|
|
|
|
— із вартості вантажно-розвантажувальних робіт на території України (за ставкою 20 %) | 643 | 641 | 200 | — | — | |
— із вартості міжнародного перевезення вантажів | 643 | 641 | 0 | — | — | |
3
| Надано послуги перевезення, із замовником підписано акт наданих транспортних послуг: |
|
|
|
|
|
— на вартість вантажно-розвантажувальних робіт | 361 | 703 | 2000 | 1800* | «податкова» собівартість послуг* | |
— відображено суму раніше нарахованих ПДВ-зобов'язань (за ставкою 20 %) | 703 | 643 | 200 | — | — | |
— на вартість послуг з міжнародного перевезення вантажів | 361 | 703 | 25000 | 25000* | «податкова» собівартість послуг* | |
— відображено суму раніше нарахованих ПДВ-зобов'язань (за ставкою 0 %) | 703 | 643 | 0 | — | — | |
* Згідно з п. 137.1 ПКУ дохід від надання послуг визнається за датою складання акта, що підтверджує їх надання (за отриманою від замовника передоплатою «податкові» доходи згідно з п.п. 136.1.1 ПКУ не виникають); при цьому одночасно з «податковими» доходами визнаються і пов'язані з їх отриманням «податкові» витрати — «податкова» собівартість наданих послуг (п. 138.4 ПКУ). | ||||||
4 | Відображено залік заборгованості | 685 | 361 | 27000 | — | — |
5 | Списано витрати, пов'язані з виконанням договору перевезення: |
|
|
|
|
|
— у частині, пов'язаній з виконанням вантажно-розвантажувальних робіт | 903 | 23 | сума витрат (собівартість послуг) | — | — | |
— у частині, пов'язаній зі здійсненням міжнародного перевезення | 903 | 23 | сума витрат (собівартість послуг) | — | — | |
У замовника | ||||||
1 | Перераховано передоплату перевізнику за договором перевезення | 371 | 311 | 27000 | — | — |
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ |
|
|
|
|
|
— із вартості вантажно-розвантажувальних робіт на території України (за ставкою 20 %) | 641 | 644 | 200 | — | — | |
— із вартості міжнародного перевезення | 641 | 644 | 0 | — | — | |
3
| Отримано послуги перевезення, підписано акт з перевізником: |
|
|
|
|
|
— на вартість вантажно-розвантажувальних робіт на території України (1200 грн., у тому числі ПДВ — 200грн.) | 93* | 631 | 1000 | — | 1000* | |
644 | 631 | 200 | — | — | ||
— на вартість вантажно-розвантажувальних робіт на території Польщі (800 грн., без ПДВ) | 93* | 631 | 800 | — | 800* | |
— на вартість послуг з міжнародного перевезення вантажів | 93* | 631 | 25000 | — | 25000* | |
644 | 631 | 0 | — | — | ||
* Припустимо, послуги перевезення для замовника є пов'язаними зі збутом, у зв'язку з чим у податковому обліку відносяться до складу «податкових» витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5, п.п. «е» п.п. 138.10.3 ПКУ) | ||||||
4 | Відображено залік заборгованості | 631 | 371 | 27000 | — | — |