24.05.2012

Операції з основними засобами. Амортизація ОЗ при тимчасовому простої підприємства

Відповідь на запитання

Амортизація ОЗ при тимчасовому простої підприємства

 

Підприємство тимчасово не здійснює діяльність. Чи можна в цьому випадку нараховувати амортизацію на основні засоби?

(м. Харків)

 

Основні засоби (ОЗ), не виведені з експлуатації, підприємство має право, як і раніше, продовжувати амортизувати . Адже нарахування амортизації насамперед залежить від виведення/невиведення на час простою об'єктів з експлуатації (рішення про це підприємство приймає самостійно). Тому якщо об'єкти, що тимчасово не використовуються, вирішено не виводити з експлуатації (тобто наказ на виведення об'єктів з експлуатації не оформляється), то в такому разі і в бухгалтерському (Дт 949 — Кт 13), і в податковому обліку щодо них, як і раніше, продовжує нараховуватися амортизація. Адже, як відомо, для не виведених з експлуатації ОЗ ані в П(С)БО 7, ані в ПКУ жодних «амортизаційних» винятків не передбачено.

У цьому розумінні також, мабуть, корисно звернутися до міжнародної практики і, зокрема, згадати положення МСБО 16 «Основні засоби», п. 55 якого, наприклад, у подібній ситуації передбачає таке: амортизацію не припиняють, якщо актив не використовують або коли він вибуває з активного використання, доки актив не буде замортизовано повністю. Причому пояснюється такий «амортизаційний» висновок насамперед фізичним та моральним зносом об'єктів, тобто тим, що з часом (у тому числі й за час, коли об'єкти не використовуються) вони також продовжують втрачати свої фізичні властивості та морально застарівають. А тому їх амортизація в період «невикористання» триває.

Що стосується відображення «податкової» амортизації, яка нараховується в такому разі, у декларації з податку на прибуток, то із запровадженням з 01.01.2012 р. нової (затвердженої наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. № 1213) форми декларації особливих питань із цього приводу виникати не повинно. Так, у податковому обліку сума амортизації, нарахованої щодо ОЗ за період простою, уключатиметься підприємством до складу інших «податкових» витрат і відображатиметься у графі 2 таблиці 1 Додатка АМ, а також у складі інших «податкових» витрат у рядку 06.4.39 Додатка ІВ*.

* Нагадаємо, що в минулому, 2011 році, ситуація ускладнювалася тим, що спеціальний «амортизаційний» рядок 06.5.28 «старого» Додатка ІВ (до декларації з податку на прибуток, затвердженої наказом ДПАУ від 28.02.2011 р. № 114) призначався тільки для відображення в ньому амортизації щодо ОЗ, переданих в оренду, що, у свою чергу, не дозволяло відображати суму «податкової» амортизації стосовно ОЗ, що простоюють, у складі інших «податкових» витрат і змушувало шукати інші шляхи її відображення (докладніше пов’язані з цим моменти раніше розглядалися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 59, с. 18 і № 90, с. 10). Тепер же в новій формі декларації з податку на прибуток, затвердженої наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. № 1213, аналога «старому» рядку 06.5.28 більше немає. Тому відображенню в цьому випадку амортизації у складі інших «податкових» витрат ніщо не перешкоджає.

Також для порівняння зауважимо: наприклад, в іншій ситуації, якщо, припустимо, на період простою все-таки прийнято рішення про виведення об'єктів, що тимчасово не використовуються, з експлуатації (з виданням про це відповідного наказу — п. 146.18 ПКУ), нарахування амортизації щодо таких ОЗ у бухгалтерському та податковому обліку призупиняється (п. 23 П(С)БО 7, п.п. 145.1.2, п. 146.2 ПКУ). У такому разі припиняють амортизуватися об'єкти ОЗ починаючи з місяця, наступного за місяцем їх виведення з експлуатації (п. 29 П(С)БО 7, п. 146.2 ПКУ), а відновлюють нарахування амортизації щодо них починаючи з місяця, наступного за місяцем зворотної передачі в експлуатацію об'єктів (п. 27 Методрекомендацій № 561).

Варте уваги, що про можливість амортизації ОЗ, які тимчасово простоюють та не виведені з експлуатації, ішлося і в консультації податківців з розділу 110.07.04 ЄБПЗ. Щоправда, водночас в іншій своїй консультації, розміщеній у розділі 110.09.01 ЄБПЗ, податківці уже вказували на таке: якщо об'єкт основних засобів не використовується в господарській діяльності, то такий об'єкт має бути неодмінно виведено платником податків з експлуатації та нарахування амортизації щодо ньому в податковому обліку має бути призупинено. Однак слід зауважити: будь-яких спеціальних вимог діяти саме так і припиняти амортизацію (як і обов'язково виводити об'єкти з експлуатації) в цьому випадку в законодавстві немає. А нарахування амортизації насамперед, як зазначалося, залежить від самостійно прийнятого підприємством рішення щодо виведення/невиведення з експлуатації об'єктів.

 

Людмила Солошенко, економіст-аналітик