24.05.2012

Операції у ЗЕД. Штраф за простій автотранспорту при міжнародних перевезеннях та ПДВ

Відповідь на запитання

Штраф за простій автотранспорту при міжнародних перевезеннях та ПДВ

 

За договором перевезення на замовника в разі простою покладається штраф. Підкажіть, як відобразити цю суму в обліку ПДВ сторонам договору (перевізника та замовника), якщо йдеться про міжнародні перевезення, оподатковувані за нульовою ставкою?

(м. Харків)

 

Про проблему відображення штрафів в обліку ПДВ ми відносно недавно розповідали в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 23, с. 26. Нагадаємо: на нашу думку, такі суми не є компенсацією вартості товарів/послуг (за своєю правовою природою вони є формою забезпечення виконання зобов'язань та виплачуються не у зв'язку з виконанням зобов'язань, а у зв'язку з їх невиконанням), а тому не повинні потрапляти до бази обкладення ПДВ на підставі п. 188.1 ПКУ.

У свою чергу, ДПСУ, навпаки, настійно наполягає на включенні штрафів до бази обкладення ПДВ* (див. лист від 19.11.2011 р. № 6727/7/15-3417-26). Водночас, незважаючи на неправомірність позиції податківців, у цьому випадку дотримання її не призводить до негативних податкових наслідків у вигляді додаткової сплати податку.

* Крім того, в одному з роз’яснень податківці висловилися на користь того, що не повинні оподатковуватися лише ті суми штрафів, які стягнуто через суд (див. Єдину базу податкових знань, розділ 130.05). Хоча власне факт сплати штрафу за рішенням суду (а не добровільно) не змінює його правової природи.

Річ у тім, що наведена у запитанні ситуація має особливість: оподаткування послуг з міжнародних перевезень здійснюється за ставкою 0 %. У зв'язку з цим, якщо, на думку ДПСУ, суму штрафів необхідно розглядати як компенсацію вартості послуг, то її (суму) логічно оподаткувати за тією ж ставкою — тобто за ставкою 0 %. Радує, що в цьому питанні податківці виявили послідовність та дійшли аналогічного висновку у схожій ситуації (див. Єдину базу податкових знань, розділ 130.08). На наш погляд, суму штрафу слід виділити й у накладній CMR (саме вона є єдиним міжнародним перевізним документом з метою застосування нульової ставки з ПДВ, що підтверджується й листом ДПСУ від 23.12.2011 р. № 10304/7/15-3417-14), особливо з урахуванням того, що сторони можуть на власний розсуд указати в ній будь-які додаткові умови.

Таким чином, якщо дотримуватись позиції ДПСУ, перевізник повинен учинити такі дії:

1) якщо податкова накладна ще не складалася — у момент складання податкової накладної суму штрафу необхідно врахувати в ціні послуги з перевезення та базі оподаткування;

2) якщо податкову накладну вже складено — на дату оплати або складання акта наданих послуг перевізник повинен виписати «збільшувальний» (на суму штрафу) розрахунок коригування до податкової накладної (при цьому в номенклатурі такого розрахунку слід указати не «штраф», а найменування послуги). Крім того, як уже зазначалося, до такої додаткової суми необхідно також застосувати нульову ставку.

Щодо замовника, то для нього реалізація будь-якого з наведених варіантів (формального і запропонованого ДПСУ) податкових наслідків не змінює.

 

Віталій Смердов, економіст-аналітик