01.11.2012

Підприємство продовжує використовувати замортизований автомобіль: чи можна врахувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ?

Відповідь на запитання

Підприємство продовжує використовувати замортизований автомобіль: чи можна врахувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ?

 

Підприємство продовжує експлуатувати автомобіль, який вже повністю замортизовано в обліку (за об’єктом значиться нульова залишкова вартість). Чи можна враховувати витрати на його ремонт та заправлення ПММ, уключати такі суми в податковому обліку до складу «податкових» витрат?

(м. Сімферополь)

 

Про те, що основні засоби, які повністю замортизовані в обліку, однак, як і раніше, відповідають критеріям активу (основних засобів), можуть продовжувати експлуатуватися та використовуватися підприємством у господарській діяльності, докладно розповідалося у статті «Якщо основні засоби повністю замортизовані» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 87). Стисло нагадаємо, що відносно таких «нульових» об’єктів підприємство може на свій розсуд учинити в один із таких способів: або провести їх переоцінку (дооцінити до справедливої вартості), або ж, не бажаючи їх переоцінювати, надалі вести за ними лише кількісний облік.

Проте в будь-якому разі незалежно від того, яким шляхом вирішить піти підприємство, витрати, пов’язані з експлуатацією такого автомобіля (витрати на його заправлення ПММ та ремонт), є для підприємства пов’язаними з господарською діяльністю та підлягають відповідному відображенню в обліку (принагідно, мабуть, зауважимо, що залежності між відображенням експлуатаційних витрат та нарахуванням за автотранспортом амортизації законодавством, у тому числі «податковим»  ПКУ, не встановлено; як приклад можна навести знову ж таки орендний варіант, коли витрати на експлуатацію взятого в оренду автотранспорту відображає в обліку саме орендар, незважаючи на те що такий автомобіль продовжує амортизуватися в обліку орендодавця).

При цьому облік експлуатаційних витрат у цьому випадку підпорядковується загальним правилам. Тобто продовжуючи експлуатувати в господарській діяльності вже замортизований автотранспорт, витрати на його заправлення ПММ підприємство списує на витрати діяльності та залежно від того, в яких цілях використовується автомобіль, відносить до складу виробничих, загальновиробничих, адміністративних витрат та витрат на збут (Дт, 23, 91, 92, 93 — Кт 203). При цьому в податковому обліку вартість ПММ відноситься на «податкові» витрати за правилами пп. 138.4, 138.5 ПКУ. Оскільки дотримується умова — «придбання для використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності» — суми ПДВ, що входять до вартості придбаних ПММ, підприємство має право віднести до податкового кредиту (ст. 198 ПКУ).

Оскільки автотранспорт, що експлуатується (що досяг нульової залишкової вартості), як і раніше, є об’єктом основних засобів, то витрати на його ремонти та поліпшення також підлягають відображенню в обліку. Так, зокрема, у податковому обліку на нього поширюються «ремонтні» норми пп. 146.11 — 146.12 ПКУ. Це означає, що ремонтуючи або покращуючи такий автотранспорт, підприємство, додержуючись загальновстановлених правил, може відобразити витрати на його ремонти та поліпшення в податковому обліку (тобто в межах 10 % «ремонтного» ліміту включити до «податкових» витрат, а в сумі, що перевищує 10 % «ремонтний» ліміт, — віднести на збільшення вартості основних засобів з їх подальшою амортизацією; про ремонтні витрати див. також статтю «Ремонт ОЗ: застосовуємо 10 % «ремонтний» ліміт» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 73). До речі, про можливість відображення в податковому обліку (у порядку, установленому пп. 146.11 — 146.12 ПКУ) витрат на проведення ремонтів та поліпшень повністю замортизованих основних засобів зазначали і податківці (див. наприклад, консультацію з розділу 110.09.01 ЄБПЗ). І хоча строк дії цієї консультації наразі в ЄБПЗ обмежено періодом «до 01.07.2012 р.», найімовірніше, висновків, що в ній містяться, податківці дотримуватимуться і надалі.

У бухгалтерському обліку в такому разі діють «ремонтні» правила пп. 14 — 15 П(С)БО 7, згідно з якими важливе значення має насамперед характер ремонтних заходів, що проводяться, у зв’язку з чим на витрати списуються лише витрати на ремонти ОЗ «з їх підтримання в робочому стані», тоді як витрати «на поліпшення» основних засобів, що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод (модернізацію, реконструкцію, дообладнання тощо), відносяться на збільшення первісної вартості об’єкта, тобто капіталізуються і в подальшому підлягають амортизації.

 

Людмила Солошенко, економіст-аналітик