28.02.2013

Пошта редакції. «Оплата бюджетними грошима? — А ми вже не платники!»

Відповідь на запитання

«Оплата бюджетними грошима? — А ми вже не платники!»

 

Підприємство відвантажило товари бюджетній організації, але до моменту надходження оплати його свідоцтво платника ПДВ було анульоване. Чи виникають у підприємства податкові зобов’язання з ПДВ при такому постачанні?

(м. Корсунь)

 

Нагадаємо: згідно з п. 187.7 ПКУ датою виникнення податкових зобов’язань при постачанні товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника або дата отримання відповідної компенсації в будь-якій іншій формі, уключаючи зменшення заборгованості такого платника податків за його зобов’язаннями перед бюджетом.

При цьому податківці залишилися вірними своєму «докодексному» висновку, згідно з яким підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються саме за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі на постачання товарів/послуг умови, що оплата за поставлені товари/послуги здійснюється з відповідного рахунка Державного казначейства України (див. лист ДПСУ від 25.10.2011 р. № 4261/6/15-3415-04 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 93, с. 6). Про цю особливість нарахування податкових зобов’язань при «бюджетних» постачаннях ми вже попереджали наших читачів, спираючись на «докодексну» позицію самих податківців, а також ВАСУ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 90, с. 15).

Водночас, як відомо, на особу, виключену з платників ПДВ, положення розд. V ПКУ не поширюються. При цьому п. 184.5 ПКУ передбачає, що з моменту анулювання реєстрації особи платником ПДВ така особа позбавляється права на виписку податкових накладних, що складаються в момент виникнення податкових зобов’язань (п. 201.4 ПКУ).

Оскільки в цій ситуації на дату зарахування коштів об’єкт оподаткування перестає існувати (унаслідок анулювання ПДВ-реєстрації), підприємство податкову накладну виписати вже не може, і виходить, що податкове зобов’язання в нього не виникає. Переконаність у цьому висновку ґрунтується на тому, що в цій ситуації відсутня подія, з якою податкове законодавство пов’язує необхідність такого збільшення податкових зобов’язань. Аналогічний висновок випливає також з аналізу судової практики (див. наприклад, ухвалу ВАСУ від 08.02.2012 р. № К-9189/08).

Додатково варто відзначити консультацію в ЄБПЗ, розд. 130.07, що роз’яснює ситуацію, коли у 2011 році за рахунок бюджетних коштів була здійснена оплата за товари/послуги, відвантажені у 2010 році, та операції з постачання яких з 2011 року стали з точки зору ПДВ звільненими чи «необ’єктними». У цій ситуації податківці дозволяють не нараховувати податкові зобов’язання, але при цьому звертають увагу, що умови договору та вартість товарів/послуг мають бути переглянуті (ЄБПЗ, розд. 130.07).

З урахуванням викладеного, вважаємо: щоб уникнути непорозумінь з контролюючим органом платнику ПДВ — продавцю при анулюванні його реєстрації слід переглянути договірні умови, склавши до договору додаткову угоду, в якій вартість договору, укладеного з бюджетною установою, указати вже без урахування ПДВ.

 

Максим Нестеренко, економіст-аналітик