28.10.2013

У ногу з прогресом: використовуємо електронні сервіси Міндоходів

Стаття

У ногу з прогресом: використовуємо електронні сервіси Міндоходів

З чим у вас асоціюється слово «сервіс»? З багатозірковим готелем? Можливо, з елітним салоном краси або дорогим рестораном? З ремонтом улюбленого автомобіля? Усе це, безумовно, правильно. Але відносно недавно й податкове відомство проголосило курс на те, щоб із фіскального органу трансформуватися в сервісну службу для платника. Не відмовилося від такої феєрично красивої ідеї й Міндоходів, що ввібрало в себе податкову службу разом із митною. Ми утримаємося від загальних оцінок успішності процесу в цілому, а звернемося до найбільш доступної та доволі наочної частини передбачуваного сервісу — до інформаційних послуг за допомогою Інтернету.

Олександр Ключник, податковий експерт

 

В одних випадках може йтися просто про дос­туп до будь-яких вельми корисних відомостей, в інших це вже дійсно повноцінна послуга, що ґрунтується на обробці інформації та завершується видачею рекомендації, у третіх — надання платнику податків можливості подати звітність безпосередньо з робочого місця. Зайдімо на сайт minrd.gov.ua і подивимося, чим же сьогодні можуть потішити допитливого інтернет-користувача технологічно просунуті міндохо- дівці…

Постійне зростання кількості електронних сервісів своєрідно представлене на офіційному сайті Міндоходів. Частину з них об’єднано єдиним меню, що може створити ілюзію обмеженості їх кількості лише наведеними в цьому меню. На жаль або, може, на щастя, це не так. І в цьому легко переконатися. Але — все по черзі.

Меню доступу до онлайн-послуг

На головній сторінці сайта в горизонтальному меню, що прокручується, розташованому нижче за лінію вікон «Головні події», «Новини» та «Анонси», якраз і презентовано можливості*, якими може скористатися зацікавлений інтернет-користувач (див. рис. 1).

* Майже той самий перелік ви побачите і в тому випадку, якщо клацнете курсором миші по одному з анонсів на головній сторінці у вертикальному меню, що з’явилося праворуч.

Рис. 1. Головне меню доступу до електронних сервісів сайту Міндоходів

 

Перелічимо їх у тому порядку, в якому вони від­ображаються в меню.

Електронний кабінет платника податків — на початковому етапі має забезпечувати платникам податків можливість подавати до Міндоходів податкову звітність у режимі онлайн, переглядати вже подані звіти, а також переглядати особові рахунки за розрахунками з бюджетом за заданою датою та прогноз платежів до кінця поточного року. Надалі сервіс має забезпечити доступ платника податків до його особового рахунка, зокрема, до інформації про заборгованість зі сплати податків та зборів.

Реєстр платників ПДВ — дозволяє перевірити, чи включено конкретну особу (юридичну або фізичну) до числа зареєстрованих платників ПДВ.

Митна статистика — статистичні дані зовнішньоекономічної діяльності України (розглядати цей сервіс докладно не має сенсу — просто набір специфічної інформації).

Дізнайся більше про свого бізнес-партнера — надає можливість перевірки перебування суб’єкта на обліку в органах ДПС і стану його розрахунків з бюджетом.

Електронна митниця — інформаційна підтримка процесу електронного митного декларування (вузькоспрямований сервіс, цікавий для окремих фахівців).

Анульовані свідоцтва платників ПДВ — дозволяє перевірити, чи не анульовано свідоцтво платника ПДВ конкретного суб’єкта.

Декларування он-лайн — дозволяє заповнити декларацію про майновий стан і доходи фізичної особи — підприємця або просто громадянина.

Перевірка свідоцтва платника єдиного податку — дозволяє переконатися, що свідоцтво платника єдиного податку не анульовано (на жаль, незважаючи на зазначене на сторінці сервісу твердження «Інформація оновлюється щомісяця на 12-й робочий день», видає дані з ремаркою «Свідоцтво станом на 31.01.2013 відсутнє серед анульованих», що істотно зменшує актуальність інформації).

Акредитований центр сертифікації ключів — відбувається переадресація на сайт акредитованого центру сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту Міндоходів (АЦСК ІДД) acskidd.gov.ua, що надає послуги з видачі електронних ключів (на цю тему читайте недавню статтю в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 70, с. 11).

Пульс — гаряча телефонна лінія (044) 284-00-07, за допомогою якої суб’єкти господарювання і просто громадяни можуть повідомляти про неправомірні дії або бездіяльність працівників Міндоходів, про можливі корупційні дії з їх боку (узагалі-то не електронний сервіс).

Електронна звітність — наведена інформація та допоміжні ресурси для подання електронної звітності та роботи з Єдиним реєстром податкових накладних (у частині електронної звітності висвітлювався на сторінках газети «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 70, с. 11).

Адреси масової реєстрації — дозволяє для вибраної територіальної одиниці (області, м. Києва, м. Севастополя, АР Крим) ознайомитися з переліком адрес масової реєстрації платників податків, «причетність» до яких викликає пильну увагу податкових органів.

База знань — містить консультації з так званої Єдиної бази податкових знань, а також консультації на митну тематику і з питань сплати ЄСВ.

Таким чином, із заявлених 13 сервісів цікавими для подальшого ознайомлення є, мабуть, лише 7. З ними ми із задоволенням і познайомимо наших читачів. Почнемо з доволі популярних, які, напевно, міцно ввійшли в життя більшості платників податків.

Реєстр платників ПДВ

Пункт 183.13 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ (далі — ПКУ) приписує Міндоходів для інформування платників податків щодекади оприлюднювати на своєму сайті:

— дані з реєстру платників ПДВ (із зазначенням назви або прізвища, імені, по батькові платника, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера, номера свідоцтва про реєстрацію платника, дати початку його дії);

— інформацію про осіб, позбавлених реєстрації платниками ПДВ за власною заявою, з ініціативи контролюючих органів або за рішенням суду (а саме, про анульовані свідоцтва про реєстрацію із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати анулювання, причин анулювання та підстав для анулювання свідоцтв).

Подібна вимога з посиланням на п. 183.13 ПКУ міститься і в п. 2.8 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 р. № 1394. Таким чином, міндоходівці на своєму сайті виконують покладені на них обов’язки щодо інформування платників податку.

Ті, хто сподівається побачити в цьому розділі нескінченно довгий перелік усіх платників ПДВ в Україні, будуть розчаровані. Насправді існує можливість, заповнивши пошукову форму, дізнатися, чи наявне підприємство (або фізична особа — підприємець), яке вас цікавить, серед зареєстрованих платників ПДВ.

На щастя, заповнювати всі реквізити пошукової форми не обов’язково — пошук здійснюється і за одним реквізитом (наприклад, за назвою). Але слід пам’ятати, що назва може допускати різні варіанти написання, починаючи з мови та закінчуючи можливим вируванням фантазії засновників в оригінальному використанні загальновживаних слів та різноманіттям існуючих організаційно-правових форм (система попереджає — потрібно вводити повну назву контрагента).

Отже, краще орієнтуватися на такі цифрові коди, як код ЄДРПОУ, індивідуальний податковий номер або номер свідоцтва платника ПДВ (якщо, звичайно, будь-який з них вам відомий). Ще краще — скористатися логічною функцією «або»: тоді пошук виконуватиметься серед суб’єктів, які відповідають хоча б одному із зазначених вами реквізитів.

Форму запиту на пошук наведено на рис. 2 на с. 23.

Рис. 2. Форма запиту на пошук у розділі «Реєстр платників ПДВ»

 

Якщо за заданим вами параметром (критерієм) буде виявлено платника ПДВ, система повідомить набір даних про нього. Це матиме приблизно такий вигляд:

Індивідуальний податковий номер — хххххххххххх

Код ЄДРПОУ — хххххххх

Найменування або прізвище, ім’я та по батькові — ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «…»

Номер свідоцтва платника ПДВ — ххххххххх

Дата початку дії свідоцтва ПДВ — хх.хх.хххх

В іншому випадку ви побачите повідомлення «Інформація про особу з найменуванням «…» відсутня в базі зареєстрованих платників ПДВ».

Тут важливо розуміти: якщо пошуковий критерій підприємства введено правильно, то особа (юридична або фізична), котра вас цікавить, дійсно відсутня в базі та, відповідно, не є платником ПДВ. Але при неправильному зазначенні, наприклад, найменування, результат буде таким, що може ввести вас в оману.

Здійснюваний у межах цього сервісу запит також контролює наявність або відсутність підприємства в базі анульованих свідоцтв ПДВ. Отже, якщо в базі відсутня інформація про особу, котра вас цікавить, як про зареєстрованого платника ПДВ, ви одночасно дізнаєтеся і про те, чи наявна вона в базі тих осіб, чиє свідоцтво анульовано.

Часто стосовно запитуваної вами особи спостерігатиметься інформація про одночасну її наявність як у базі тих, хто зареєстрований платником ПДВ, так і тих, чиї свідоцтва платника ПДВ анульовані. Для підприємств із певною історією, тобто якщо вони існують далеко не перший рік, це цілком нормально (наприклад, як наслідок перереєстрації*). Щоб правильно розібратися в отриманих відомостях, необхідно стежити за номерами свідоцтв і порівнювати дати початку їх дії та анулювання.

* Про нюанси відображення в податковій накладній результатів перереєстрації, за якої змінюється тільки назва платника, див. лист Міндоходів від 17.07.2013 р. № 12232/7/99-99-19-04-02-17 і коментар до нього в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 72, с. 13.

Зверніть увагу: інформація оновлюється з певною періодичністю (раз на 10 днів). На сторінці запиту зазначено дату, станом на яку використовується база.

Зміни, що відбулися між датою оновлення даних у базі та датою вашого запиту, не можуть бути враховані в результатах видачі

Тут і в більшості інших пошукових форм необхідно ввести захисний літерно-цифровий код, що генерується випадково. Це зроблено з метою унеможливлення автоматичного заповнення форми зовнішньою програмою та машинного підбору даних зловмисниками (наприклад, з метою перенавантажити сервер запитами тощо).

Оскільки принцип захисту, побудований на необхідності введення коду, однаковий у всіх пошукових формах, далі ми не будемо кожного разу окремо зупинятися на цьому моменті.

Анульовані свідоцтва платників ПДВ

У цілому алгоритм звернення до цього сервісу такий самий, як і до більшості аналогічних. Знаючи будь-який із реквізитів суб’єкта (код ЄДРПОУ, індивідуальний податковий номер або номер ДРФО, номер свідоцтва платника ПДВ і повну назву), що вас цікавить, ви можете дізнатися, чи включено цього суб’єкта до переліку тих, чиє свідоцтво платника ПДВ анульоване.

Фактично цей сервіс є «дзеркальним» доповненням сервісу «Реєстр платників ПДВ». Останній, перевіряючи за вказаним вами параметром (параметрами) наявність особи в базі зареєстрованих платників ПДВ, при видачі даних про таку реєстрацію додатково повідомляє про наявність/відсутність тієї ж особи в базі анульованих свідоцтв. Подібне повідомлення обмежується тільки констатацією факту, без подробиць.

Сервіс «Анульовані свідоцтва платників ПДВ» діє з точністю до навпаки: повідомляючи подробиці анулювання свідоцтва платника ПДВ (індивідуальний податковий номер, код ЄДРПОУ, найменування або прізвище, ім’я та по батькові, номер свідоцтва платника ПДВ, причина анулювання, підстава анулювання), якщо таке анулювання мало місце, додатково повідомляє про наявність/відсутність осіб у базі зареєстрованих платників ПДВ.

Тут залишаються справедливими зауваження, зроблені вище стосовно одночасного перебування суб’єкта і серед зареєстрованих платників ПДВ, і серед тих, чиї свідоцтва анульовані.

Дізнайся більше про свого бізнес-партнера

Як і в попередніх випадках, щоб отримати інформацію, потрібно ввести точні дані — або назву, або код ЄДРПОУ(або номер запису в ДРФО для фізичної особи), або обидва параметри одразу. Як ми вже зазначали, краще знати цифровий код — тоді практично немає шансів помилитися. Перевірка інформації про партнера здійснюється за двома критеріями — перебування платника податків на обліку в податкових органах та наявність/відсутність у нього податкового боргу.

При правильному заповненні пошукового поля результатом пошуку буде повідомлення одного з двох видів:

Станом на «хх.хх.хххх» щодо платника податків «…» наявна інформація: «ПЕРЕБУВАЄ НА ОБЛІКУ В ОРГАНІ ДПС»

або

Станом на «хх.хх.хххх» щодо платника податків «…» наявна інформація: «НЕ ПЕРЕБУВАЄ НА ОБЛІКУ В ОРГАНІ ДПС»

Слід зауважити, що негативний результат пошуку за цим критерієм (тобто коли суб’єкт не перебуває на обліку в податкових органах) автоматично унеможливлює надання відповіді за іншим критерієм — стосовно податкового боргу.

Якщо ж суб’єкт перебуває на обліку в податкових органах, то з приводу податкового боргу такого суб’єкта можливий один із варіантів відповіді системи: «Платник податку не має податкового боргу» або «Платник податків має податковий борг і щодо майна такого платника виникло право податкової застави».

Здавалося б, усе більш-менш логічно. Але звернемо вашу увагу на деякі моменти, що роблять отримувані результати не настільки інформативними, як хотілося б. Або принаймні потребують розуміння.

Перше. У деяких випадках система видає повідомлення «За Вашим запитом не знайдено записів у БД ДПС Україні. Можливо, введено помилкову/недостовірну інформацію для пошуку».

Не зовсім зрозуміло, за яким критерієм в одних випадках система впевнено повідомляє про відсутність суб’єкта на обліку як платника, а в інших лише висловлює припущення про можливу помилку (окрім очевидних випадків, коли, наприклад, код ЄДРПОУ містить число знаків менше потрібного). Особливо невпевнено поводиться система щодо фізичних осіб при введенні прізвища, імені, по батькові.

Друге. Автору цих рядків у процесі написання матеріалу доводилося досить багато експериментувати з уведенням до пошукової форми даних як реальних суб’єктів, так і вигаданих. Як друге повідомлення стосовно існуючих платників, які перебувають на обліку, чомусь постійно видавалося: «Інформація про податковий борг відсутня з технічних причин». Можливо, це були тимчасові несправності, але вони виявлялися протягом усього періоду, поки «проводилися дослідження» (близько двох тижнів).

Третє. Цей нюанс описаний у статті «Електрон­ний податковий сервіс «Дізнайся більше про своє бізнес-партнера» // «Вісник податкової служби України», 2012, № 35. Як пишуть автори статті, сервіс функціонує за централізованим принципом, а не локально. Це передбачає, що пошук інформації здійснюється в єдиній базі даних ДПСУ, а отримуваний результат щодо окремого платника формується в узагальненому вигляді, без його деталізації за регіональною ознакою. Так, якщо платник перебуває на обліку не в одному податковому органі (за основним місцем обліку і, крім того, за неосновним місцем обліку) і при цьому має податковий борг в одному з регіонів, то загальний результат свідчитиме про наявність податкового боргу.

 

висновки



 
 
  • У цій статті ми висвітлили тільки частину електронних сервісів із презентованих на сайті Міндоходів minrd.gov.ua. Про одні ми вже писали, про інші обов’язково напишемо в наступних випусках газети.

  • Пропонований вашій увазі матеріал має на меті допомогти подолати чи то боязкість, чи то ліньки тим, хто ще не звик активно використовувати у своїй професійній діяльності можливості, що надаються інтернет-користувачам сайтом Міндоходів.

  • Одні сервіси можуть подобатися вам більше, інші — менше, але взагалі нехтувати такими інструментами — недозволена розкіш для сучасного бухгалтера.

  • Навіть якщо деякі із сервісів сьогодні працюють не найкраще, вони, напевно, вдосконаляться, оскільки ніщо не стоїть на місці. А цифрові технології у сфері інформатизації розвиваються неймовірними темпами.