07.04.2014

Щодо обкладення ПДВ операцій з постачання металобрухту у 2014 році

Лист від 04.03.2014 р. № 2052/10/26-15-11-01-06

податкові пільги

Щодо обкладення ПДВ операцій з постачання металобрухту у 2014 році

Лист Головного управління Міндоходів у м. Києві від 04.03.2014 р. № 2052/10/26-15-11-01-06

 

Головне управління Міндоходів у м. Києві на виконання завдання Міністерства доходів і зборів України від 26.02.2014 р. № 4760/7/99-99-19-04-02-17 розглянуло <…> лист <…> і в межах своїх повноважень повідомляє.

Згідно з п. 23 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями, тимчасово до 1 січня 2015 року від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів та деревини товарних позицій 4401, 4403, 4404 згідно з УКТ ЗЕД (крім брикетів та гранул товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 4401 30 90 00), а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД.

Перелік зазначених відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2015 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», зі змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 11.01.2012 p. № 9 та від 05.02.2014 p. № 43.

Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2014 р. № 43, яка набула чинності з  18 лютого 2014 року, були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість» щодо заміни у назві, пункті 1 постанови та додатках до переліків цифр і слова «1 січня 2014» на цифри і слово «1 січня 2015».

Враховуючи те, що до 18 лютого 2014 року діяла постанова Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 p. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», то до зазначеної дати норми цієї постанови не враховувались з метою застосування пільги, встановленої п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПКУ.

 

Заступник начальника О. Онищенко

коментар редакції


«Пільговий» металобрухт: ті ж переліки, «тільки у профіль»

 

Лист київських податківців, що коментується, присвячено проблемі продовження на 2015-й рік «металобрухтної» пільги з ПДВ, передбаченої в п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ).

Нагадаємо, що дію цієї пільги було продовжено до 1 січня 2015 року Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 19.12.2013 р. № 713-VII («Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 1 — 2). До цього дію пільги планувалося припинити 1 січня 2014 року.

Норма п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ визначає (і в цій частині згаданий Закон нічого не змінив), що переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, які підпадають під цю пільгу, затверджуються Кабміном.

Свого часу Кабмін своєю постановою від 12.01.2011 р. № 15 (далі — постанова № 15) затвердив ці переліки пільгованих із ПДВ відходів та брухту чорних і кольорових металів («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 12). Після чого до неї вносилися зміни («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 13, с. 7), останні з яких Кабмін уніс постановою від 05.02.2014 р. № 43 (далі — постанова № 43). Це привело нарешті згаданий норматив у відповідність до чинної редакції п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ.

Зміни ці неістотні.

По-перше, замінили у тексті дату «1 січня 2014 року» на «1 січня 2015 року». По-друге, у «кольоровому» переліку до постанови № 15 (додаток 2) суто технічно підкоригували дві позиції. Власне перелік це коригування ніяк не зачепило. Необхідність у ньому пов’язана зі зміною кодів цих пільгованих позицій — унаслідок переходу з УКТ ЗЕД версії 2007 року на версію 2012 року у зв’язку з набранням чинності з 01.01.2014 р. новим Законом України «Про митний тариф України» від 19.09.2013 р. № 584-VII.

Проте податківці, незважаючи на те, що переліки позицій пільгованого металобрухту не змінилися, вирішили з формальних підстав не застосовувати цю пільгу з початку 2014 року до 18.02.2014 р. — дати набрання чинності згаданою постановою № 43. І хоча в листі, що коментується, ця думка київськими податківцями викладена в дещо завуальованій формі, трохи пізніше головні податківці у своїй консультації в Базі знань (підкатегорія 101.14.10) висловилися із цього приводу вельми однозначно.

Відповідаючи на запитання про те, чи має право платник ПДВ з 1 січня 2014 року застосовувати «металобрухтну» пільгу до затвердження Кабміном відповідного переліку, вони зазначили, що оскільки постанова № 43 набрала чинності з 18.02.2014 р., то до 17 лютого включно постачання металобрухту, в тому числі його імпорт, обкладаються ПДВ за ставкою 20 %.

На перший погляд, може здатися, що податківці з буквальних підстав мають рацію.

Проте, на наш погляд, тут не все так однозначно, і можна знайти аргументи і на користь нефіскального підходу. А саме на користь того, що пільга й у згаданому періоді — з 1 січня до 18 лютого — продовжувала застосовуватися на підставі тих же переліків. Тобто, на нашу думку, незважаючи на те, що в постанові № 15 весь цей час (до набрання чинності постановою № 43) фігурувало «до 01.01.2014 р.», зазначені переліки можна було застосовувати і в 2014 році починаючи з його найпершого дня.

Наведемо свої аргументи.

По-перше, зміни, внесені до ПКУ, не запровадили нову пільгу, а змінили тільки дату закінчення дії старої пільги, і при цьому ніяк не вплинули на «якісний» і «кількісний» її зміст.

По-друге, постанова № 15, що затвердила переліки, продовжувала діяти і свою чинність із 01.01.2014 р. не втратила. А посилання в ній на цю граничну дату є нічим іншим, як цитатою з ПКУ, і саме по собі для змісту (наповнення) переліку пільгованих позицій жодного значення не має. Адже якби Кабмін затвердив просто переліки без зазначення обмежувальної дати застосування пільги, то їх «легітимність» у періоді з 1 січня до 18 лютого 2014 року запитань навіть у податківців не викликала б

По-третє, законодавець вирішив продовжити цю пільгу на весь 2014 рік, а не на його частину — залежно від того, наскільки швидко Кабмін упорається з «приведенням своїх нормативів у відповідність» до Закону № 713-VII. Нагадаємо, що цим Законом уряду було доручено протягом січня — лютого цього року привести у відповідність свої нормативно-правові акти. Ось він і привів — ніяк не змінивши переліки пільгованих позицій (заміну двох кодів до уваги не беремо), а просто виправивши скрізь у тексті 2014-й рік на 2015-й. На нашу думку, ці правки є всього лише цитатою з норм ПКУ (п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ) і не можуть призводити до незастосування «металобрухтної» пільги до 18 лютого цього року, тобто до внесення такої механічної заміни. Адже не Кабмін, а законодавці визначають тимчасові обмеження застосування пільг (уключаючи і цю). Інакше кажучи, ми вважаємо, що пільговані переліки не припиняли свою дію (як і постанова № 15, що їх затвердила), і, повторимо, згадані в цій постанові обмежувальні дати — до 01.01.2014 р. (і 2015 р.) — є нічим іншим, як цитатою з ПКУ, що говорить про обмеження строку дії пільги, а не постанови № 15 і переліків, які нею встановлені.

Навіть якщо б Кабмін постановою № 43 вніс зміни до переліків пільгованих позицій, вилучивши з них якісь позиції, то і тоді, на наш погляд, не дуже коректно було б порушувати питання про неправомірність пільгування скасованих позицій у періоді з 1 січня до 18 лютого 2014 року.

Водночас зауважимо, що податківці напевно не переглянуть свій формально-фіскальний підхід щодо цієї пільги, і, скажемо відверто, сперечатися з таким підходом буде досить складно.

А що з цього приводу думає суд, нам здається, ми скоро із судової практики дізнаємося. Сподіваємося, що наведені вище аргументи допоможуть сміливим платникам схилити суддів у цьому питанні у нефіскальний бік…

Тим же платникам, які скористалися з 1 січня до 18 лютого цією пільгою, але зараз не готові оскаржувати фіскальний підхід податківців, слід, не очікуючи перевірки, здійснити відповідні коригувальні маніпуляції у своєму податковому обліку з ПДВ.

Зокрема, подати уточнюючі розрахунки до декларації з ПДВ за січень та/або лютий цього року, донарахувавши ПЗ із ПДВ у зв’язку з «незаконним» застосуванням ними пільги, а також самоштрафи, і доплатити відповідні суми до бюджету.

Загалом, нудьгувати нікому не доведеться…

 

 Олексій Павленко