17.02.2014

Пошта редакції. Профспілкам на замітку: як витрати на оренду створюють дохід?

Відповідь на запитання

неприбуткові організації

Профспілкам на замітку: як витрати на оренду створюють дохід?

Неприбуткова організація (профспілка) орендує приміщення. В орендному договорі значиться: договірна вартість оренди — 5000 грн. (цю суму орендар-профспілка щомісячно сплачує орендодавцю); звичайна ціна оренди — 7000 грн. Під час перевірки податківці вимагають від профспілки різницю у 2000 грн. включати до доходу та сплачувати з неї податок на прибуток. На переконання податківців, у профспілки, що «недоплачує» орендну плату, виникає в цій частині дохід, нібито як від безоплатного користування майном. Якщо погодитися з аргументами перевіряючих, то як тоді такий дохід профспілці відобразити в «неприбутковому» звіті?

(м. Харків)

От уже дійсно, винахідливості перевіряючим не позичати! Платнику, який показав витрати, податківці вмить примудрилися приписати дохід та заговорили про безоплатне отримання. Хоча критеріям «безоплатного» з п.п. 14.1.13 ПКУ такі операції аж ніяк не відповідають. Дивіться самі: його «товарні» пп. «а» і «в» відпадають самі собою. А в п.п. «б» зазначається: «безоплатними» є роботи (послуги), які виконуються (надаються) без висування вимоги про компенсацію їх вартості.

Але в цьому випадку безоплатно роботи (послуги) ніхто нікому не надає. Адже орендар-профспілка вносить плату за оренду приміщення. І жодною частиною орендованого майна не користується безоплатно (!). А отже, нічого безоплатного для орендаря тут немає. У нього є тільки витрати на оренду (які, до речі, на податковий облік «неприбуткової» профспілки жодним чином не впливають). Причому в розмірі договірної (узгодженої між сторонами) вартості. Тобто тієї суми орендної плати, про яку орендар домовився з орендодавцем.

Тому будь-які намагання податківців зарахувати орендарю дохід безпідставні й не підкріплені нормами законодавства. Звісно, є ще «дохідний» п.п. 135.5.4 ПКУ. Він вимагає при «справжніх» безоплатних отриманнях відображати доходи за звичайними цінами. Проте в ситуації, що розглядається, його застосувати не можна. Адже орендар, як ми з’ясували, безоплатно нічого не отримує.

Ну, а щодо звичайних цін також нагадаємо таке. З 01.09.2013 р. вони зазнали змін. У новій редакції запрацювала ст. 39 ПКУ. Нею у податковому законодавстві запроваджене поняття трансфертного ціноутворення. А разом із ним і вимога про застосування трансфертних звичайних цін тільки (!) до так званих контрольованих операцій (критерії яких розкриває п.п. 39.2.1 ПКУ). Хоча водночас у ПКУ залишилися вимоги про застосування звичайних цін і до деяких «непідконтрольних операцій» (серед яких і безоплатні отримання згідно з п.п. 135.5.4 ПКУ; з повним переліком таких операцій ви можете ознайомитися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 69).

До того ж з 01.09.2013 р. змінено п. 153.2 ПКУ і він більше не вимагає застосовувати звичайні ціни в операціях із «непідконтрольними» звичайними пов’язаними особами, неплатниками податку на прибуток або його нестандартними платниками. Доходи та витрати в цих випадках виникають виходячи з договірної вартості. Тим самим сфера застосування звичайних цін значно звузилася. Тому і застосовувати їх абиде на догоду перевіряючим — не вдасться.

Та все ж може трапитися, що сперечатися з перевіряючими хтось не захоче та погодиться, згнітивши серце, на такий дохід. Тоді підкажемо, як вам діяти і в цьому випадку. Тільки майте на увазі: послухавшись одного разу податківців і відобразивши дохід, потім так робити доведеться постійно — адже такий дохід з оренди за вами «закріпиться» і надалі.

Насамперед нагадаємо, що з 01.01.2013 р. «річниками» стали і неприбуткові організації. Тепер у них звітний (податковий) період — календарний рік (див. абзац восьмий п. 57.1 ПКУ). Тому і звітувати їм потрібно щороку — складаючи «річний» «неприбутковий» Звіт* (тобто за весь 2013 рік). Про це також повідомлялося в листі ДПСУ від 07.12.2012 р. № 6751/0/61-12/18-3115.

* Повна назва — Податковий звіт про використання коштів неприбуткових установ і організацій (далі — «неприбутковий» Звіт).

І подавати його доведеться в «річні» строки — протягом наступних за звітним роком 60 календарних днів (п.п. 49.18.3 ПКУ). З урахуванням цього «неприбутковий» Звіт за 2013 рік слід подати не пізніше 3 березня 2014 року (оскільки граничний термін його подання — 1 березня — припадає на суботу, п. 49.20 ПКУ). І якщо в його частині II задекларовано податок, то сплатити його необхідно протягом 10 календарних днів (п. 57.1 ПКУ), тобто не пізніше 11 березня 2014 року.

Зверніть увагу: форму цього Звіту планують незабаром оновити. На зміну «старому» Звіту (затвердженому наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. № 56, далі — Звіт № 56) готують «міндоходівський» Звіт (його проект поки що розміщено на сайті Міндоходів). Про те, що для «неприбутковиків» оновлять звітність, повідомлялося й у листі Міндоходів від 18.01.2014 р. № 1097/7/99-99-19-03-01-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 8, с. 5. Причому в ньому контро­лери нагально рекомендували звітувати за 2013 рік уже за новою формою (можливо, використовуючи навіть проектний варіант, якщо з перезатвердженням форм раптом станеться затримка).

Зазирнувши в нову форму, бачимо: для «оподатковуваних» доходів у частині II Звіту тепер відведено рядок 14 (аналог рядка 10 Звіту № 56). У ньому профспілці й доведеться відобразити дохід. Рядок 16 частини II Звіту, на нашу думку, для цього підходить менше. А от у «витратному» рядку 15 (що відповідає рядку 11 Звіту № 56) перевіряючі напевно вимагатимуть ставити прокреслення. Тому і прибуток у рядку 17 (відповідає рядку 12 Звіту № 56) у результаті виявиться таким, як дохід. Із нього і потрібно розрахувати податок у рядку 18 (аналог рядка 13 Звіту № 56), який сплатити не пізніше 11 березня 2014 року.

Оскільки мова зайшла про звітність, то нагадаємо ще один момент. Майте на увазі: частину I у «неприбутковому» Звіті профспілкам заповнювати не потрібно. Адже їм із цього приводу надана «окрема» ЦВ: звітувати лише щодо доходів, які підлягають оподаткуванню (див. п. 157.14 ПКУ). Тобто наводити лише «оподатковувані» доходи, які у Звіті відображають у частині II. Хоча, чесно кажучи, навіть за бажання заповнити частину I Звіту профспілкам просто не вдасться. Річ у тім, що «спеціальних» рядків для профспілок (з п.п. «є» п. 157.1 ПКУ з ознакою неприбутковості «0016») у першій частині Звіту немає.

І пам’ятайте: якщо у звітному періоді профспілкова організація «оподатковуваних» доходів не отримувала, Звіт їй все одно подати доведеться, тільки з прокресленнями (див. консультацію в підкатегорії 102.26 БЗ зі строком дії «до 01.07.2012 р.»). Детальніше про облік та звітність неприбуткових організацій ви можете прочитати в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 29, с. 37 і № 44, с. 16. А власне про профспілки — у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 94.

 

Людмила Солошенко, податковий експерт