05.06.2014

Бонуси та подарунки від оператора зв’язку

Стаття

Бонуси та подарунки від оператора зв’язку

Для залучення клієнтів усі засоби підходящі! Такої стратегії в «мобільний» час дотримуються й оператори. Із року в рік вони не втомлюються вигадувати силу-силенну всіляких акцій. Сьогодні їх на ринку зв’язку безліч — хоч греблю гати! Ми пропонуємо вам поговорити про наймодніші — бонуси та подарунки. Якщо вам пощастило їх отримати, що робити далі, ви дізнаєтеся зі статті.

Людмила Солошенко, податковий експерт

 

Оператори щедро роздають подарунки як при підключенні, так і під час надання послуг. Мета в будь-якому разі за цим криється одна: залучити та зберегти у своїх лавах якомога більше абонентів.

При підключенні — телефон/модем у подарунок

Уже при підключенні на вас може очікувати сюрприз. Адже чимало операторів готові зробити вам цікаву пропозицію: «при підключенні — телефон/модем у подарунок». Зазвичай вручити такий подарунок обіцяють у разі підключення на певний тарифний пакет, укладення договору з оператором на тривалий час (1 рік і більше) чи на інших умовах. Причому залежно від умов акції, можливі такі варіанти отримання подарунка.

Безоплатне отримання. Одразу зазначимо, що такий подарунок «влетить у копієчку». Адже при безоплатному отриманні доведеться відобразити податковий дохід з урахуванням звичайних цін п.п. 135.5.4 ПКУ.

Нагадаємо, що останні в «безоплатному» випадку застосовують незалежно від того, є операція «конт­рольованою» чи ні*. А визнають доходи на дату фактичного отримання товарів (п. 137.10 ПКУ).

* Хоча проблеми визначення звичайних цін для «непідконтрольних» операцій залишаються. Адже ПКУ із цього приводу жодних рецептів не дає (детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 69, с. 10).

Майте на увазі, що схожими будуть наслідки «подарунків» і для єдиноподатників. У них вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) також збільшує дохід (пп. 292.3, 292.6 ПКУ). Детальніше про це ви можете дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 93, с. 22.

В обліку отриманий у подарунок телефон/модем (залежно від вартості — «до» чи «понад» 2500 грн.**) зараховують відповідно або до складу МНМА (малоцінних необоротних матеріальних активів), або до складу ОЗ (основних засобів).

Розглянемо такий приклад.

** Зазвичай для зближення з податковим обліком у бухгалтерському обліку вартісний критерій, що розмежовує ОЗ і МНМА, установлюють в тому ж розмірі — 2500 грн. (п.п. 14.1.138 ПКУ).

Приклад 1. При підключенні до оператора строком на 1 рік підприємство отримало телефон і модем у подарунок. За даними прайс-листів ринкова (справедлива) вартість такої моделі:

— телефона — 800 грн.;

— модема — 350 грн.

В обліку операції відобразяться таким чином:

Таблиця 1. Безоплатне отримання телефона і модема (подарунки від оператора при підключенні)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Оприбутковано (за справедливою вартістю):

— телефон

153

424

800*

800

— модем

153

424

350*

350

* У бухгалтерському обліку об’єкти зараховують на баланс за справедливою вартістю (п. 10 П(С)БО 7).

2

Передані в експлуатацію:

— телефон

112

153

800

— модем

112

153

350

3

Нараховано амортизацію (методом 100 %) з одночасним визнанням доходу в бухобліку:

— телефона

23, 91, 92, 93, 94

132

800

424

745

800

— модема

23, 91, 92, 93, 94

132

350

424

745

350

 

На жаль, «подарункові» наслідки не виглядають приємними. Тому найчастіше операції оформляють як продаж-купівлю телефона/модема «за 1 грн.» (1,20 грн. із ПДВ).

Придбання за 1 грн. Це, без сумніву, оптимальний варіант. У такому разі телефон/модем (за ціною 1 грн.):

— у бухгалтерському обліку — оприбутковують як МНМА на субрахунок 112;

— у податковому обліку — це «малоцінний» об’єкт групи 11. При цьому суму «вхідного» ПДВ (0,20 грн.) включають до податкового кредиту (на підставі податкової накладної або чека РРО та за умови використання телефона/модема в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, ст. 198 ПКУ).

І для наочності — приклад.

Приклад 2. При підключенні на контракт підприємство отримало від оператора телефон у подарунок, тобто згідно з умовами акції придбало його за ціною 1,20 грн. (у тому числі ПДВ — 0,20 грн.).

В обліку операції відобразяться таким чином:

 

Таблиця 2. Телефон — подарунок (за ціною 1,20 грн.)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано оплату за мобільний телефон

371

311

1,20

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

0,20

3

Оприбутковано мобільний телефон

153

631

1

644

631

0,20

4

Відображено залік заборгованості

631

371

1,20

5

Передано телефон в експлуатацію

112

153

1

6

Нараховано амортизацію щодо телефона (методом 100 %)

92*

132

1

1*

* Припустимо, телефон використовується в адміністративних цілях.

 

Хвилини/дні/місяці безоплатних розмов

Інший привабливий подарунок оператора — хвилини, дні, а то й місяці безоплатних розмов (певна кількість часу, що не тарифікується).

Зазвичай ними нагороджують абонентів:

— у разі підключення на пакети з певними умовами (наприклад, з більшою абонплатою; з умовою щомісячного поповнення тощо). У такому разі з легкої руки оператора «у подарунок» можна ­отримати навіть декілька перших місяців безоплатних розмов. Або згідно з умовами тарифного пакета безоплатні дзвінки можна здійснювати у вихідні або святкові дні (чи телефонувати на окремі номери всередині мережі);

— при поповненні на обумовлену суму;

— у рахунок накопичених бонусів — такий подарунок здебільшого розрахований на «солідних» клієнтів, які тривалий час користуються послугами оператора, не шкодують коштів на розмови й заробили тим самим певну кількість бонусів.

Однак у будь-якому разі для оподаткування важливо враховувати, що:

безоплатні хвилини не є безоплатно наданими (отриманими) послугами

Тобто розцінювати їх безоплатно отриманими в жодному випадку не можна. Чому?

По-перше, такі хвилини не надаються окремо, просто так — без раніше оплачених хвилин. Тобто вони не є самостійною безоплатною послугою оператора, а фактично є невід’ємною частиною мобільних послуг, що поставляються. Причому сама можливість їх отримання залежить від дотримання певних умов — кількості спожитих послуг, внесення передоплати, її суми тощо.

По-друге, чого вже тут таїти! Вартість безоплатних хвилин, як правило, закладена до абонплати (щомісячної плати, щомісячної вартості пакета), від якої абонент при цьому не звільняється (!). Вона-то й є компенсацією всіх «безоплатних» розмов. Отже, копнувши глибше, розуміємо: безоплатні хвилини не такі вже й «безоплатні». Насправді вони є оплаченими. Оплата за них закладена до вартості підключення до тарифу. По суті, оператор у цьому випадку надає абоненту знижку на загальну суму поставлених послуг (шляхом зменшення ціни за одну хвилину, що тарифікується).

Таким чином, «безоплатні розмови» насправді не є безоплатними послугами. І хоча вище згадувалося про знижку, вона більше стосуватиметься оператора. А от 

в обліку підприємства-абонента отримання безоплатних хвилин ніяк не відобразиться

Фактично в обліку абонента пройде тільки загальна сума оплати за послуги, у рахунок якої надалі і будуть отримані «безоплатні хвилини». Щоправда, для цього краще в первинних документах (рахунку оператора, чеках) безоплатні хвилини окремо не виділяти.

Облік операцій покажемо на прикладі.

Приклад 3. При підключенні на бізнес-пакет з абонплатою 400 грн. на місяць (у тому числі без ПДВ — 313,73 грн.; ПДВ 20 % — 62,75 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 23,52 грн.) абонент отримує від оператора подарунок — 4000 хвилин безоплатних розмов щомісяця. У такому разі потрібно говорити, що 4000 хвилин отримані абонентом не безоплатно, а за 400 грн. (тобто вартість 1 хвилини становить 0,1 грн.).

Після закінчення місяця отримано рахунок від оператора. Вартість фактично наданих послуг становила 465 грн. (у тому числі без ПДВ — 364,71 грн.; ПДВ 20 % — 72,94 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 27,35 грн.).

В обліку операції відобразяться такими записами:

Таблиця 3. Безоплатні хвилини від оператора

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

Перераховано передоплату (абонплату) за послуги мобільного зв’язку

371

311

400

2

Відображено податковий кредит за передоплаченими послугами (за наявності податкової накладної)

641

644

62,75

3

Відображено послуги зв’язку на підставі рахунка оператора:

— у межах авансу (абонентом використано у тому числі й безоплатні хвилини розмов)

93

631

337,25
(313,73 + 23,52)

337,25*

644

631

62,75

631

371

400

— у сумі, що перевищує аванс

93

631

54,81

54,81*

641

631

10,19
(72,94 - 62,75)

* Припустимо, телефон використовується працівниками відділу збуту.

4

Перераховано оператору оплату за послуги зв’язку:

— доплату за минулий місяць

631

311

65

— абонплату за наступний місяць

371

311

400

641

644

62,75

 

Можливість розмовляти у кредит (або Якщо рахунок іде в «мінус»)

Ще один приємний жест від оператора — можливість розмовляти у кредит. Закінчилися гроші на рахунку? Не встигли вчасно поповнитися? Не турбуйтеся, бути, як і раніше, на зв’язку можна навіть у цьому випадку. Сьогодні вже чимало операторів йде назустріч абонентам-боржникам: дають «добро» на розмови за наявності заборгованості на рахунку. Отже, дзвінки вдасться здійснювати навіть при від’ємному балансі. Як правило, головна вимога кредитора-оператора: щоб абонент, який наговорився досхочу, потім все це оплатив не піз­ніше встановленого строку.

І не хвилюйтеся, що на рахунку красуватиметься «мінус». Він означає тільки те, що розмова ведеться у борг. Тому при користуванні телефонним зв’язком протягом місяця в обліку жодних записів допоки вносити не потрібно. Слід дочекатися кінця місяця й рахунка оператора. У ньому буде зазначена загальна сума боргу (включаючи і дзвінки, здійснені у кредит).

А далі — усе звично. На підставі рахунка оператора вартість отриманих мобільних послуг підприємство відносить на витрати (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 631). А після, коли буде перерахована оплата, підприємству просто спишуть борг. Отже, такі операції по суті будуть аналогічними операціям із розглянутого вище прикладу 3, де наводилася ситуація з доплатою.

Про всяк випадок застережемо: борг абонента, що виник за спожиті послуги, не має нічого спільного зі звичайною позикою — безоплатним кредитом чи так званою поворотною фінансовою допомогою (п.п. 14.1.257 ПКУ). Адже жодні гроші «в користування із зобов’язанням повернути» (за договором позики) абонент не отримував. Він спожив послуги зв’язку і повинен внести плату за послуги. Тому про жодні, приміром, умовні проценти, які включаються до доходу (як при фіндопомозі), не може бути й мови.

Бонуси на рахунок

Ну і, звісно ж, не забувають оператори дякувати своїм улюбленцям — активним абонентам, які беруть участь у різних заходах, програмах, акціях. За це нараховують бонуси (з лат. bonus — добрий,☺). Куди ж без них!

Умови накопичення бонусів бувають найрізноманітнішими. Так, бонуси можуть нараховуватися за поповнення рахунка, «стаж» розмов чи на інших обумовлених оператором умовах. Зрештою тут підхід один: чим більше розмов і оплати — тим більше бонусів. Отже, вони (як і безоплатні хвилини) насправді зовсім не безоплатні.

Для бонусів зазвичай встановлюють свій строк використання (скажімо, протягом n-днів/n-місяців із моменту нарахування). І якщо їх своєчасно не витратити, «прострочені» невикористані бонуси просто пропадуть (згорять).

Накопичені бонуси традиційно відповідають певному грошовому еквіваленту (припустимо, із розрахунку 1 бонус = 1 гривна чи на інших умовах). Використовувати їх можна в чітко встановленому порядку. Проте, найчастіше, витрачати їх пропонується на такі цілі (способи використання):

— на оплату послуг мобільного зв’язку;

— на оплату інтернет-послуг;

— для отримання безоплатних (додаткових) хвилин розмов;

— для отримання знижки при придбанні мобільного телефона тощо.

Варте уваги, що при будь-якому способі використання накопичені бонуси у результаті зараховують абоненту в рахунок оплати за послуги (або в рахунок вартості придбаного мобільного телефона). І в результаті абонент витрачає на придбання меншу суму коштів.

Таким чином, бонус — це винагорода абоненту, своєрідна накопичувальна знижка, виражена в умовних грошових одиницях, яка може бути зарахована надалі в рахунок оплати тих чи інших мобільних послуг.

Відомості про бонуси (їх нарахування та використання) наводяться довідково в рахунку оператора. Візьміть до відома:

саме по собі нарахування бонусів в обліку підприємства-абонента ніяк не відобразиться

Адже їх нарахована сума поки що дає абоненту тільки право на знижку. А от реалізовувати це право чи ні та чи застосовувати цю знижку в майбутньому — вирішує абонент. Урешті-решт, сумою нарахованих бонусів підприємство може так і не скористатися! Тому тільки фактичне використання бонусів вплине на облік.

Причому таке використання бонусних сум у всіх випадках оформляється як знижка на оплату послуг зв’язку (тобто як придбання послуг зв’язку, інтернет-послуг, мобільного телефона тощо за меншою вартістю). У результаті, заробивши бонуси та застосувавши знижку, абонент просто сплатить менше за мобільні послуги або телефон. Отже, і витрати будуть показані в обліку виходячи з суми фактично витрачених коштів (тобто в розмірі, зменшеному на суму знижки).

І нехай вас не бентежить те, що в листі Міндоходів від 05.12.2013 р. № 6344/I/99-99-19-03-02-14 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 102, с. 9 суми мотиваційних виплат — бонусів та знижок — пропонувалося одержувачу включати до доходу. По-перше, ці роз’яснення стосувалися ретро-знижки. Тобто знижки, наданої заднім числом, після відвантаження. А по-друге, так вчиняють за умови, що знижка не прив’язана до конкретної партії товару (поставлених послуг) — коли собівартість товарів (послуг) зменшити неможливо. Тоді дійсно сума знижки потрапить до доходу.

У нас же ситуація зовсім інша. Знижка, навпаки, пов’язана з конкретними послугами. Адже в нашому випадку бонуси — це знижка на конкретні хвилини місяця. Отже, собівартість послуг для абонента буде меншою. І саме така собівартість зрештою потрапить до витрат. Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Обліковуємо витрати на маркетингові заходи» // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 38, с. 25.

Детальніше ситуацію розглянемо на прикладі.

Приклад 4. Накопичивши 200 бонусів, підприємство вирішує їх використати при оплаті послуг зв’язку за поточний місяць. Оператор врахував побажання абонента і зарахував йому такі бонуси в рахунок місячної плати. У рахунку оператора мобільного зв’язку, виставленому абоненту, значиться:

— вартість наданих послуг зв’язку — 455 грн.;

— сума знижки (використані в рахунок оплати бонуси) — 200 грн.;

— разом наданих послуг (сума до оплати) — 255 грн. (у тому числі без ПДВ — 200 грн.; ПДВ 20 % — 40 грн.; збір до Пенсійного фонду 7,5 % — 15 грн.). В обліку підприємства операції відобразяться таким чином:

Таблиця 4. Оплата послуг за бонуси

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

На підставі рахунка оператора відображено:

— отримані послуги зв’язку

92

631

215
(200 + 15)

215

— суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

40

2

Перераховано оплату оператору

631

311

255

 

А наостанок побажаємо. Нехай оператор вас якомога частіше радує подарунками, і ваша з ним спів­праця буде взаємовигідною!

 

висновки



 
 
  • Акцію «при підключенні — телефон/модем у подарунок» краще оформити як продаж-купівлю телефона/модема «за 1 грн.».

  • Оплата за безоплатні хвилини входить до вартості підключення до тарифу. Тому безоплатні хвилини розмов безоплатно отриманими послугами не є.

  • У разі можливості розмовляти в кредит від’ємний баланс на рахунку свідчитиме про суму боргу. Потім підприємство-боржник проведе розрахунки і погасить борг перед оператором.

  • Нарахування бонусів в обліку підприємства ніяк не відобразиться, а на облік вплине тільки використання бонусних сум. У такому разі використання бонусів оформляється як знижка.