05.06.2014
Директор за рахунок підприємства дзвонить для вирішення службових питань поза робочий часом: після закінчення робочого дня (з 18:00), у вихідні для підприємства дні, при перебуванні у відпустці. Також у неробочий час він використовує «корпоративний» мобільний Інтернет. Чи можна вартість таких послуг зв’язку включити до складу податкових витрат?
(м. Полтава)
Директор — персона на підприємстві важлива та особлива. Він не тільки організовує роботу, але й налагоджує комунікації з партнерами, у тому числи і в у «телефонно-інтернетному» режимі. Часто такі контакти директор підтримує у вільний від роботи час за кошти підприємства. Він обумовлює це гострою виробничою необхідністю, а бухгалтер ламає голову: чи можна такі витрати на засоби зв’язку відобразити в податковому обліку. Розберемося разом!
Якщо така норма є у колективному договорі вашого підприємства, то директор цілком обґрунтовано може працювати й після закінчення робочого дня (після 18:00). Тобто фактично він здійснює трудову діяльність після 18 години у режимі ненормованого робочого дня. А тому витрати на засоби зв’язку (на телефонні розмови та мобільний Інтернет), здійснені після 18:00, безперечно вважають пов’язаними із господарською діяльністю підприємства та включають до складу витрат у податковому обліку за наявності підтвердних документів.
Зверніть увагу, що працівник може працювати у режимі ненормованого робочого дня лише у робочі дні підприємства. Тобто наведений вище підхід не може бути застосований до вихідних днів та днів відпустки. Нагадаємо про ще один нюанс: інспекція з питань праці негативно відноситься до трудової діяльності у вихідні дні та під час відпустки.
Проте усім відомі випадки, коли вирішити виробничі питання гостро необхідно саме у вихідні для вашого підприємства дні. Підкреслюємо, що такі дні є вихідними саме для вашого підприємства. У той час як для інших контрагентів певний календарний день може бути робочим. Наприклад, у підприємства п’ятиденний робочий тиждень, а у його партнера — шестиденний. Тоді цілком ймовірно, що для з’ясування виробничих питань директор вашого підприємства телефонує з робочого телефону (застосує мобільний Інтернет) у вихідний для вашого підприємства день — суботу.
На наш погляд, обмеження трудового законодавства щодо роботи у вихідні дні навряд чи може стати завадою для віднесення вартості таких перемовин до витрат податкового обліку. Адже головною вимогою визначення діяльності як господарської є спрямованість здійснених витрат на отримання доходу (п.п. 14.1.36 ПКУ). А саме на це розраховує ваш директор.
Що стосується дзвінків (з телефону, за допомогою мобільного Інтернету) директора за рахунок підприємства під час відпустки — вважаємо, що й вони також можуть мати зв’язок із господарською діяльністю з тих самих причин. Оскільки директор — офіційне «обличчя» підприємства, то допустима ситуація, коли тільки він може зв’язатися із контрагентом. Відомо, що деякі директора контролюють виконання завдань своїми підлеглими й під час законного відпочинку. Чим не службові розмови?
Резюмуємо: директор може вирішувати господарські питання (телефоном, мобільним Інтернетом) за рахунок підприємства у вихідні дні та під час відпустки.
Тоді витрати на такий зв’язок включають до складу адміністративних витрат у податковому обліку (п.п. «ґ» п.п. 138.10.2 ПКУ)
Для підтвердження їх «господарського походження» настійно радимо мати докази на руках — документальне підтвердження того, що такі витрати на послуги зв’язку здійснювалися для вирішення робочих питань. Наприклад, це може бути деталізація рахунку (детальніше про необхідні документи — на с. 8 цього номера).
Людмила Белевцова, експерт з питань оплати праці