30.06.2014

Пошта редакції. Придбання у неплатника ПДВ: відображаємо за першою подією в ПДВ-обліку

Відповідь на запитання

Придбання у неплатника ПДВ: відображаємо за першою подією в ПДВ-обліку

Підприємство перерахувало постачальнику — неплатнику ПДВ передоплату за партію товару. Коли записати цю операцію до Реєстру та відобразити в декларації з ПДВ? Чи правильно буде це зробити за першою подією — списанням коштів із поточного рахунка? Який документ у такому разі буде підставою для запису?

(м. Мелітополь)

 

Вважаємо, що відображати у ПДВ-звітності придбання у неплатників ПДВ слід за загальним правилом першої події, тобто або за датою списання коштів з банківського рахунка, або за датою отримання товарів/послуг. На це свого часу звертали увагу і податківці (див. лист ДПСУ від 25.10.2011 р. № 4261/6/15-3415-04 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 93, с. 6).

Там, зокрема, контролери зазначали: якщо першою подією є передоплата товарів/послуг неплатнику ПДВ, то документом, на підставі якого відображають таку операцію в Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр), є рахунок або платіжне доручення на перерахування коштів.

Але навіть якщо ви, співпрацюючи з неплатником ПДВ, зробите запис в Реєстрі на дату відвантаження товарів, то покарання за це не має бути.

Великою мірою, придбання у неплатників ПДВ взагалі не повинні потрапляти до Реєстру, хоча і мають засвітитися в декларації. Це випливає з п. 201.15 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Детальніше нашу аргументацію див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 14, с. 41.

Проте податківці вимагають вносити до Реєстру всі операції без винятку, апелюючи до п. 1 розд. IV Порядку ведення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 25.11.2013 р. № 708 (далі — Порядок № 708). У цьому пункті зазначено, що в розділі II Реєстру платник ПДВ відображає не тільки податкові накладні, РК, митні декларації, а й інші документи, на підставі яких здійснюється облік придбання товарів/послуг.

Такими іншими документами при придбанні товарів у неплатників ПДВ будуть документи, що засвідчують їх постачання, зокрема товарні накладні, платіжні документи на перерахування грошових коштів при передоплаті тощо.

Заповнити розділ II Реєстру в ситуації, що розглядається, контролери з урахуванням п. 2 розд. IV Порядку № 708 радять так (див. консультацію в підкатегорії 101.21 БЗ):

— у графі 1 проставте номер запису документа, який підтверджує факт придбання товарів. Цей номер перенесіть на цей документ;

— у графі 2 зазначте дату отримання документа;

— до граф 3, 4 перенесіть відповідні реквізити документа;

— у графі 5 проставте позначення «НП»;

— до графи 6 впишіть найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізособи-підприємця) постачальника;

— у графі 7 проставте умовний ІПН «400000000000»;

— у графі 8 укажіть загальну суму, уключаючи ПДВ;

— у графах 9, 11, 13 і 15 наведіть вартість товарів без ПДВ;

— у графах 10, 12, 14 і 16 проставте нуль.

 

Наталя Білова, податковий експерт